شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

شگفتی ژاپنی‌ها از سانسور حملات شیمیایی صدام به ایران

جشنواره فیلم‌های داستانی هیروشیما

سینماپرس: جمعی از هنرمندان و مردم ژاپن از دیدن فیلمی مستند درباره جنایات رژیم بعث صدام علیه غیرنظامیان شگفت زده و متأثر شدند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم‌های داستانی هیروشیما امسال درحالی برگزار شد که به طور استثنایی یک فیلم مستند نیز در آن به نمایش درآمد. این فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» نام دارد که به حملات شیمیایی صدام به ایران و همچنین اعطای بمب‌های شیمیایی توسط دولت‌های غربی به صدام می‌پردازد.


دبیر این جشنواره در مراسم نمایش این فیلم مستند ایرانی گفت: جشنواره ما فقط به فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند تعلق دارد اما این اثر مستند به دلیل ارزش بالای تصویری و نیز سندیت تاریخی در بازنمایی یک جنایت جنگی از چشم جهانیان پنهان شده برخلاف سیاست جاری جشنواره انتخاب شد تا با حضور مصطفی رزاق کریمی کارگردانش به صورت خاص توسط مهمانان و تماشاگران جشنواره دیده شود.


در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش فیلم، مجری جلسه از کارگردان این مستند سؤال کرد: چرا بدین جنایات جنگی برخلاف زمان بمباران اتمی هیروشیما بهایی داده نشده، به صورتی که حتی اعتراف می‌کنم که تا قبل از دیدن فیلم شما خود من از وقوع چنین جنایات خوفناکی علیه مردم غیرنظامی کشورتان اطلاعی نداشته‌ام؟


مصطفی رزاق کریمی در جواب اظهار داشت که باید با جرات اعلام کنم که اکثر رسانه‌های غربی را طبق نقل قول یکی از مصاحبه شوندگان آلمانی در فیلم، می‌توان «دیوار شیشه ای» نامید که به ظاهر شفافند ولی در عمل، تنها به عبور نکات مدنظر خود و زاویه دید سیاستمدارانشان می‌پردازند و نه لزوما ذکر صحیح حقایق و وقایع جاری.


در ادامه جلسه رزاق کریمی از حضار که بشدت تحت تاثیر وقایع تلخ فیلم قرار داشتند خواست تا خود دست به عمل زده و حقایق این فیلم در مورد به کارگیری سلاحهای شیمیایی علیه مردم ایران و نیز سکوت مجامع بین‌المللی را به گوش جهانیان برسانند.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.