چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

وزیر ارشاد در نشست با دبیران جشنواره‌های فجر:

عناصر هویتی در برگزاری جشنواره‌های هنری فجر مورد توجه قرار گیرند

عباس صالحی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با معاون امور هنری، مدیران کل این معاونت و دبیران جشنواره‌های هنری فجر بر توجه به عناصر هویتی در برگزاری جشنواره‌های فجر تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون امور هنری و مدیران کل معاونت امور هنری و دبیران جشنواره‌های هنری فجر شامل جشنواره تئاتر، تجسمی، موسیقی و مد و لباس، مدیران کل و دبیران جشنواره ها ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه فعالیتی خود، فرصت ها و تهدیدهای پیش رو در برگزاری این جشنواره‌ها را برشمردند.

سیدعباس صالحی در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر شاهد تغییرات قابل توجهی در فضای هنری کشور از لحاظ کمی و کیفی به ویژه در استان ها هستیم.  همچنین در طول ۴ سال گذشته در برگزاری جشنواره ها، عناصر هویتی شکل گرفته است و توجه به مضمون، فرم و ... مشهود است و مسیر رو به جلویی را در پیش داریم.

وی با اشاره به تاریخ کهن کشورمان ادامه داد: عدم توجه به عناصر هویتی برای ما که کشوری با سابقه هنری و فرهنگی هستیم، اتفاقی تلخ است. بنابراین توجه به عناصر هویتی ضروری است.  برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری فجر امسال در آستانه چهل امین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و امیدوارم در این زمینه فصل تازه ای به وجود آید.

صالحی در ادامه با تاکید بر  قابلیت مفاهمه و تاثیر آن در برگزاری جشنواره های فجر گفت: برگزاری جشنواره های فجر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جهات مختلفی دارای اهمیت است. بنابراین نمی توان صرفا آن ها را یک رویداد تلقی کرد.  اگر گستره ارتباط این جشنواره ها و موضوعات آن را با این وزارتخانه در نظر بگیریم دامنه وسیعی از مشارکت کنندگان و مخاطبان را به دست می آوریم که توجه به آن ها ضروری است. در این جشنواره ها از طریق فضای حقیقی و مجازی تاثیرات بسیاری بر فضای اجتماعی گذاشته می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به تعداد جامعه مخاطبان این جشنواره ها، می توان به سرمایه گذاری در این حوزه توجه بیشتر داشت. این وزارتخانه با برگزاری این جشنواره ها در واقع میزبان انبوهی از مخاطبان عام و خاص است که با توجه به فراز و نشیب های دوره های گذشته باید با نگاهی جدید حرکت رو به جلو داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی در حوزه بین الملل گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجم وسیع و قابل توجهی در حوزه دیپلماسی فرهنگی با محوریت فرهنگ و هنر در زمینه های مختلف از جمله سینما، کتاب، هنرهای تجسمی و نمایشی، موسیقی، مد و لباس و ... دارد که در حوزه های دیپلماسی خارجی ما، توجه بیشتری بر نقش تاثیرگذار دیپلماسی فرهنگی باید صورت بگیرد.

صالحی در ادامه تصریح کرد: از طریق دیپلماسی فرهنگی که شامل فرهنگ و هنر می شود می توان خطر تهدیدها و تحریم های جامعه بین المللی نسبت به کشورمان را نیز کاهش داد.

وی در ادامه تاکید کرد: آیین نامه های جشنواره ها باید به نحوی باشد که قابلیت مفاهمه را فراهم کند. زیرا با این اقدام زمینه های تفاهم و اقناع ایجاد می شود و به ما نیز کمک می کند تا در برگزاری جشنواره ها، منطق مان قابل دفاع تر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم افزود: در برگزاری این جشنواره ها منطق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ ارتباط با جامعه مخاطب و مشارکت کننده باید روشن باشد. اهداف و رویکردهای خود را باید بازخوانی کنیم تا بتوانیم در پایان برگزاری آن ها، ارزیابی روشنی ارایه دهیم. هم افزایی و توجه بر نقش آن در پیشبرد اهداف تعیین شده نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. هم افزایی در برنامه ریزی ها موجب ارتقای سطح کیفی برگزاری این جشنواره ها می شود.

در ادامه این نشست علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت های این معاونت در بخش های مختلف هنری، گزارشی از مجموعه اقدامات این معاونت در قالب جشنواره های هنری فجر از جمله هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس ارائه داد.

توجه جشنواره تئاتر فجر به گروه‌های هنری

در بخش دیگری از این نشست مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دو سال اخیر  با برگزاری جلسات مختلف با ستاد جشنواره و هنرمندان سعی شد در این جشنواره به گروه های هنری نسبت به موضوعات تولیدی توجه بیشتری شود.

وی در عین حال تصریح کرد: توجه به گروه ها و ساختارهای جمعی نمایشی از ضروریات بود که با این اقدام، تئاتر از فردیت زدگی و توجه به اشخاص خاص فاصله گرفت. همچنین توجه به ظرفیت های بخش های خصوصی از دیگر اقداماتی است که در ۲ سال اخیر صورت گرفته است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بخش بین الملل نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. حضور افراد، گروه ها و هنرمندان شاخص در این بخش از جمله این اتفاقات است. برخی از اجراهای بین المللی حتی محدود به روزهای برگزاری جشنواره نمی شد و بعد از جشنواره هم اجرا شدند.

شفیعی اظهار کرد: سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در حوزه تئاتر تغییرات مشهودی داشته و طبعا شرایط برگزاری جشنواره تئاتر نیز بر این اساس تغییراتی داشته است. توجه به ظرفیت های غیر دولتی از دیگر موضوعاتی است که در دوره های اخیر به آن توجه بیشتری شده است و دبیرخانه این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرده است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اولویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه کارشناسی است کار ما در انجام فعالیت ها و داوری ها آسان تر است.

وی در ادامه با اشاره به برخی بخش های فراخوان این دوره از جشنواره، افزود: بخش های عمده ای از موارد مورد تاکید این فراخوان انجام شده و رو به پیشرفت است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه اکثر آثار داخلی و خارجی رسیده به دبیرخانه جشنواره، انتخاب شده اند، گفت: امیدوارم امسال شاهد برگزاری جشنواره بهتری نسبت به جشنواره های گذشته باشیم.

فعالیت ٣٠ هزار نفری جوانان در روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر

در ادامه فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در برگزاری این دوره از جشنواره ٣٠ هزار نفر از نیروهای جوان به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه تئاتر در زندگی اجتماعی افراد، افزود: تئاتر نسبت به بسیاری موارد دیگر می تواند تاثیر اجتماعی  عمیق تری در زندگی انسان ها ایجاد کند.

مهندس پور با اشاره به تعداد کشورهای شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت: امسال کشورهای آلمان با ۴ نمایش، ترکیه، گرجستان، عراق و ایتالیا هر کدام ١ نمایش و اسپانیا و فرانسه و هلند نیز هر کدام با ٢ نمایش در این دوره از جشنواره حضور دارند.

وی همچنین افزود: تعداد ٣۵ نمایش از استان ها، ٢۵ نمایش از تهران، ۵ نمایش دانشجویی، ١۵ نمایش میهمان، ١۵نمایش خارجی، ٢٠ نمایش بیرون صحنه و ١۵ نمایش کار خیابانی در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

هنرهای تجسمی ریشه در اعماق تاریخ دارد

در بخش دیگری از این نشست مجتبی آقایی دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه هنرهای تجسمی ریشه در اعماق تاریخ دارد، گفت: در این دوره سعی شده به تفکر و  شیوه های جدید توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: سعی شده به بخش کیفی این جشنواره بیش از پیش توجه شود و به آرا و نظرات هنرمندان نیز بیشتر توجه شود.

آقایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر هم افزایی میان ستادهای برگزاری جشنواره های هنری فجر با هدف بهره گیری از ظرفیت های یکدیگر و ارتقای سطح کمی و کیفی تاکید کرد.

وی افزود: امسال بیش از ٩٨٠ نفر از ایران و ٣١ کشور جهان تقاضای حضور در این جشنواره را دارند و دبیرخانه مشترک هم تشکیل شده است. تاکنون بیشترین آثار در این دوره از جشنواره در بخش بین الملل از کشورهای ترکیه، اوکراین، بلژیک و صربستان است.

دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان افزود: این جشنواره از ٣ بهمن تا ٧ اسفند ماه برگزار می شود.

جشنواره موسیقی فجر محلی برای ارزیابی تولیدات موسیقی در یک سال گذشته

در ادامه این نشست، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی گفت: ارزیابی تولیدات موسیقی در طول یک سال گذشته از جمله اقداماتی است که با عنوان جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر انجام می شود.

وی افزود: برای انواع موسیقی در کشور و آلبوم ها نیز جایزه تعیین شده است. حوزه موسیقی بین الملل نیز هدف گذاری شده است و بر کیفیت آثار توجه بسیاری شده است زیرا اگر کیفیت آثار در این جشنواره تقلیل یابد، اثرگذاری آن از دست می رود.

طالبی با بیان اینکه این جشنواره به موسیقی انقلاب و حفظ این موسیقی در کنار موسیقی کرال توجه داشته است، افزود: برگزاری این دوره از جشنواره را به اهالی موسیقی واگذار کرده ایم و دولت دخالتی در برگزاری آن ندارد و مصداق آن هم انتخاب آقای نوربخش به عنوان دبیر این جشنواره است که خود از اهالی موسیقی هستند.

ضرورت توجه به بخش بین الملل جشنواره موسیقی

دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نیز در ادامه این نشست بر توجه به بخش بین‌الملل این جشنواره تاکید کرد.

حمیدرضا نوربخش گفت: تلاش می کنیم این جشنواره در تراز جشنواره های بین المللی و در جدول جشنواره های بین المللی قرار گیرد. با توجه به آسیب شناسی های صورت گرفته دریافتیم نداشتن جایزه برای این جشنواره یک خلاء است بنابراین تعیین جایزه باربد با این هدف صورت گرفت.

وی افزود: بخش نسلی دیگر یکی از بخش های جشنواره موسیقی فجر بود که در سال های گذشته کمرنگ شده بود و در حال حاضر  به عنوان جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در حال برگزاری است.

وی همچنین بر توجه این جشنواره در دو سال گذشته بر موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره ١۴ اجرا در بخش نواحی (٢ اجرا ویژه بانوان) و ١۶ اجرای بین المللی از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، هند، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه خواهیم داشت.

هویت بخشی به رویدادهای تخصصی از جمله ثمرات برگزاری جشنواره مد و لباس فجر است

در ادامه این نشست حمید قبادی دبیر جشنواره مد و لباس و رییس کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره مد و لباس نهال نوپایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور است که امسال هفتمین دوره آن برگزار می شود. مد و لباس به صورت یک نماد بصری فرهنگی و اجتماعی قدرتمند است که همواره نقش آفرینی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه لباس یکی از موضوعاتی است که منجر به استقلال فرهنگی می شود، ادامه داد: اتکا به ظرفیت های داخلی و استفاده از نمادها و بسترهای فرهنگی در هویت سازی کشور در حوزه های فرهنگی و هنری تاثیر گذار است. ما در مسیر جریان تقابل آمیز در برابر جریان جهانی بزرگ در این زمینه هستیم. هزاران مرکز مد در دنیا وجود دارد که همواره در طول سال با اتکا به مسایل فرهنگی، اقتصادی و ... خود به دنبال تاثیراتشان در جوامع مختلف هستند.

رییس کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مراکز مد در سراسر جهان به دنبال یکسان سازی مد در دنیا هستند در حالی که جمهوری اسلامی ایران کشوری است که می خواهد خود مد ساز باشد.

قبادی با اشاره به برخی اقدامات کارگروه مد و لباس اظهار کرد: این کارگروه سعی کرده توجه به مد و لباس را به عنوان یک دغدغه در کشور ایجاد کند و ظرفیت های گسترده ای را در این زمینه شناسایی کرده است. جریان سازی در حوزه مد و لباس اتفاق مهمی است که توانسته در موضوعات و مناسبت های مختلف شکل بگیرد که از آن جمله می توان به نمایشگاه لباس عاشورایی در کنار سایر موضوعات عاشورا اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر تصریح کرد: این دبیرخانه از دو ماه و نیم پیش فراخوان خود را با رویکردهای عمومی، مردمی و علمی منتشر کرده است.

قبادی گفت: سال گذشته در بخش مشارکت عمومی بیش از ۶ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و امسال بیش از این رقم را شاهد هستیم. همچنین در بخش مسابقه طراحی بیش از هزار و ۵٠٠ نفر شرکت کرده اند. ٧۵ مرکز علمی و کاربردی در حوزه رشته های طراحی لباس، دوخت و پارچه و ۴۵٠ رشته میان رشته ای داریم. نهادهای صنفی و دولتی  همراهان جدی ما هستند و کاربردی سازی و ورود این آثار به جامعه از جمله رویکردهای ما محسوب می شود.

این نشست عصر یکشنبه ۵ آذر ماه در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

*خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.