دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶

تأثیر موج اتهامات جنسی هالیوود بر  جوایز سینمایی

موج اتهامات جنسی

سینماپرس: با توجه به موج اتهامات جنسی جدیدی که این روزها مطرح می شود و برای هنرمندانی که زمانی نزد بسیاری از مخاطبان محبوب و محترم بودند، رسوایی و بدنامی ابدی به دنبال دارد، هالیوود بر لبه تیغ قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، با توجه به موج اتهامات جنسی جدیدی که این روزها مطرح می‌شود و برای هنرمندانی که زمانی نزد بسیاری از مخاطبان محبوب و محترم بودند، رسوایی و بدنامی ابدی به دنبال دارد، هالیوود برلبه تیغ قرار گرفته است. حالا این پرسش برای همه مطرح است که از این پس‌چه اتفاقی رخ خواهد داد و با حذف ستاره‌هایی مانند کوین اسپیسی، لویی سی. کی. و تهیه‌کننده قدرتمندی نظیر هاروی واینستین و خارج شدن تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های مدعی گلدن گلوب و اسکار از دوررقابت‌ها، چه سرنوشتی در انتظار فصل جوایز و حواشی پر زرق و برقش خواهد بود؟ به گزارش آی سینما، وب سایت معتبر «ورایتی» در تحلیلی درباره تأثیر رسوایی‌های اخلاقی اخیر سینماگران آمریکایی برجوایز پایان سال، نوشته است.


به تقویم سینمایی که نگاهی بیندازید، تا فصل جوایز مدت زمان زیادی باقی نمانده است. کمیته انتخاب انجمن بازیگران آمریکا چهار روز پیش، روند رای‌گیری را آغاز کردند و حلقه‌های منتقدان نیز به زودی داوری نهایی‌شان درباره محصولات سینمایی یک سال گذشته را اعلام می‌کنند. یکسری ماجراهای مبهوت‌کننده که در یک ماه اخیر به تیتر یک رسانه‌های سینمایی تبدیل شد، جو حاکم برفصل جوایز را تحت تاثیر قرار داده و بدبینی و هول و هراس گریبانگیر فضای سینمای بحران‌زده هالیوود شده است.


تونی آنجلوتی استراتژیست باسابقه فصل جوایز معتقد است: «در گذشته هم حرف‌های درگوشی و کمپین‌های خاله‌زنکی و اتهاماتی درباره سرقت ادبی و سینمایی وجود داشته اما این‌بار قضیه فرق می‌کند. » آنجلوتی اضافه می‌کند: «این‌بار قضیه فراتر از بد رفتاری‌هایی مانند بدخلقی و عصبیتی است که تمام دست اندرکاران هالیوود هفت روز هفته درگیرش هستند. حالا همگی اساسا داریم برلبه تیغ راه‌می‌رویم و تمام مدت منتظر خبر شوکه‌کننده بعدی هستیم. همه از خودشان می‌پرسند نفر بعدی که قرار است رسوا شود و آبرو و اعتبار یک عمرش زیر سوال برود چه کسی است؟ آیا قرار است زندگی من هم وارد این ماجراها شود؟ »


تغییر کمپین‌های تبلیغاتی فیلم‌ها


پیش از این بنا بود «تمام پول‌های جهان» جدیدترین ساخته ریدلی اسکات که با بازی کوین اسپیسی مقابل دوربین رفته، عمده مانورش را روی بازیگر محوری‌اش متمرکز کند. کمپانی پخش سونی برنامه‌ریزی کرده بود روی گریم سنگین و تغییرات ظاهری ستاره «خانه پوشالی» مانور بدهد و کمپین اسکار به راه‌بیندازد؛ چرا که بازیگر برنده دو جایزه اسکار زیر گریم سنگینی که در این فیلم دارد تقریبا غیرقابل شناسایی است. اما بنا برگزارشی که ورایتی به تازگی منتشر کرد مبنی براین که برنامه‌های به راه‌انداختن کمپین اسپیسی منتفی شده است بلافاصله تصمیم حذف او از کل فیلم مطرح شد. اسکات اعلام کرد کریستوفر پلامر را جایگزین خواهد کرد تا در نقش «جان پل گتی» تاجر مشهور نفت مقابل دوربین برود. با وجود فیلم‌برداری دوباره و به تعویق افتادن مراحل پس‌از تولید، کمپانی پخش سونی همچنان قصد دارد طبق برنامه‌ریزی قبلی، این فیلم را در تاریخ ۲۲ دسامبر (پنج هفته دیگر) در سینماها به نمایش درآورد.


اگرچه با در نظر گرفتن همین مقطع زمانی، ساخته جدید اسکات در چندین مورد شانس دیده شدن در فصل جوایز را از دست می‌دهد. اکران مخصوص انجمن بازیگران سینما برگزار نخواهد شد و حتی دی وی دی نمایش فیلم هم به دست کمیته انتخاب نخواهد رسید. رای‌دهندگان جوایز انتخاب منتقدان و همچنین حلقه‌های منتقدان نیویورک و لس آنجلس هم موفق به تماشای فیلم و داوری آن نخواهند شد، همچنان‌که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و معنایش این است که «تمام پول‌های جهان» شانس رقابت در جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۸ را از دست خواهد داد. به گفته سخنگوی استودیو، سونی قصد دارد نسخه قابل نمایش فیلم را تا تاریخ ۱۵ دسامبر آماده کند. به لحاظ شمارش معکوس برای آغاز فصل جوایز سینمایی، بعضی کشتی‌ها را پیشاپیش باید به گل نشسته دانست. برای مثال، قطعا فیلم جدید کوین اسپیسی - «تمام پول‌های جهان» -که می‌توانست در رای‌گیری انجمن بازیگران شرکت داشته باشد، حالا از دوراین رقابت حذف شده است. با این حال، نتفلیکس هنوز فرصت دارد. انتظار می‌رود این کمپانی تبلیغات عمومی‌اش را تغییر بدهد و دیگر ستاره‌های سریال را قربانی وضعیت اسپیسی نکند. به گفته یک منبع آگاه، تغییری در برگزاری کمپین فصل جوایز و حمایت از زحمات عوامل و بازیگران سریال - به جز اسپیسی - حاصل نخواهد شد.


ریچارد لایکیتا دیگر استراتژیست فصل جوایز نیز در این‌باره معتقد است: «به نظرم چنین اتفاقی تاثیر عظیمی برکمپین‌ها دارد. تبلیغات باید تا موعد مشخصی انجام شود و نباید فراموش کرد به این کمپین‌ها بودجه اختصاص یافته است. در نتیجه وقتی چنین اخباری منتشر می‌شود، شما مجبورید طرح و نقشه‌تان را عوض کنید. و در نهایت، پای کلی ضرر و زیان مالی در میان است. »


از دیگر بازندگان و مال‌باختگان این وضعیت بحرانی می‌توان به کمپانی پخش «اورچارد» اشاره کرد که زیر مجموعه «سونی میوزیک» است. این شرکت حق پخش فیلم «عاشقتم بابایی» ساخته جدید لویی سی. کی. را به قیمت پنج میلیون دلار در جشنواره فیلم تورنتو خریداری کرد. درست در آستانه اکران سراسری فیلم، گزارش رسوایی‌های جنسی کمدین برنده جایزه امی و سوءاستفاده او از زنانی که همکارش بودند منتشر شد و تمام نقشه‌های کمپانی اورچارد را نقش برآب کرد. در عوض، این شرکت راهکاری را برای فصل جوایز در نظر داشت که به جلوگیری از ضرر و زیان مالی و بازگشت سرمایه‌اش کمک می‌کرد. روز بعد، این شرکت اعلام کرد برنامه‌هایش برای اکران فیلم را به کل منتفی کرده است.


کمپانی آمازون هم از هجمه رسوایی‌های اخیر هالیوود در امان نماند. علاوه براستعفای روی پرایس مدیر این استودیو در میان بحبوحه مطرح شدن اتهامات جنسی، جفری تمبور ستاره سریال پرطرفدار «شفاف» هم به جرگه بدنام‌ها پیوست. به گفته مشاوران این کمپانی، ماجراهای پیش آمده آن‌ها را مبهوت و زیر و رو کرده است. با این حال، با توجه به اتهاماتی که روز به روز علیه مهره‌های اصلی هالیوود در حال مطرح شدن است، چه بسا عاقبت فصل جوایز امسال آخرین دغدغه‌ای باشد که ذهن سینماگران آمریکایی را در این روزهای بحرانی به خود مشغول کند.

* روزنامه خراسان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.