شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

دعوت اسکار از ۱۰ سینماگر ایرانی برای حضور آکادمی

گرایش سیاسی اسکار در انتخاب سینماگران ایرانی!؟

جایزه اسکار

سینماپرس: اسکار از ۱۰ سینماگر ایرانی برای حضور در این آکادمی دعوت کرده است. در میان افرادی که دعوت شده‌اند نام سینماگرانی که فیلم‌های ضدملی در کارنامه آنها به چشم می‌خورد، نیز دیده می‌شود. محمدرسول اف، بهمن قبادی و جعفر پناهی جزو این افراد هستند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار با دعوت از ۷۷۴ چهره جدید تعداد اعضای خود را به بیش از ۷هزار نفر در ۱۷ شاخه گوناگون رساند. در شاخه بازیگری نام لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی و همچنین نازنین بنیادی بازیگر ایرانی‌الاصل سریال‌هایی همچون «۲۴» و «هوملند» و نیز گلشیفته فراهانی دیده می‌شود. گرایش اسکار به سینماگرانی که سابقه فعالیت سیاسی در کارنامه آنها دیده می‌شود یا آثار آنها با رویکردهای ضدملی و سیاسی ساخته شده است در این لیست به چشم می‌خورد.

محمد رسول‌اف فیلمسازی است که اخیراً با فیلم سینمایی لرد در جشنواره فیلم کن حضور داشت. در پی فتنه پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، محمد رسول‌اف و جعفر پناهی در حال تهیه فیلمی بودند که در حال فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم بازداشت شدند. رسول‌اف پس از محاکمه در آذرماه سال ۱۳۸۹ به یک سال حبس محکوم شد. در سال ۱۳۹۰ ممنوعیت خروج وی از ایران، به دلیل نمایش فیلم به امید دیدار در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن لغو شد. رسول‌اف امسال به طور غیرقانونی فیلم لرد را به جشنواره کن فرستاد. سازمان سینمایی اعلام کرده بود که فیلم لرد مجوز نمایش ندارد و بنابراین به طور غیرقانونی به کن ارسال شده است. فیلم لرد از ایران تصویری اگزجره و سیاه به نمایش می‌گذارد. رسول‌اف امسال با فیلم جدیدش «لرد» جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را کسب کرد.

بهمن قبادی دیگر سینماگری است که از او برای حضور در آکادمی اسکار دعوت به عمل آمده است. قبادی را باید مانند محسن مخملباف سینماگری فراری قلمداد کرد که با گروه‌های موسوم به اپوزیسیون در خارج از کشور همکاری می‌کند. فیلم‌های اخیر او به وضوح با گرایشات ضدملی ساخته شده است. بهمن قبادی هم در شاخه نویسندگی برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده است. آکادمی اسکار از گلشیفته فراهانی بازیگر کشف حجاب کرده ایرانی نیز برای حضور در این مرکز سینمایی دعوت به عمل آورده است. رخشان بنی‌اعتماد هم در حیطه نویسندگی برای حضور در آکادمی دعوت شده است. بنی اعتماد با فیلم سیاسی «قصه‌ها» جزو سینماگرانی محسوب می‌شود که بسیار مورد علاقه جشنواره‌های غربی قرار گرفت. هایده صفی‌یاری و محمدرضا دلپاک، تدوینگر و صداگذار «لانتوری» هم نام‌شان در میان دعوت شدگان به چشم می‌خورد. در بخش تدوین نام هایده صفی‌یاری تدوینگر دو فیلم برنده اسکار «جدایی» و «فروشنده» اصغر فرهادی در میان دعوت‌شدگان برای عضویت در آکادمی اسکار دیده می‌شود. همچنین محمدرضا دلپاک، صدابردار فیلم‌های برنده اسکار فرهادی نیز عضو جدید اکادمی اسکار در شاخه صدا خواهد بود و در شاخه مدیران اجرایی دعوت‌شده برای آکادمی اسکار نام هنگامه پناهی، بازاریاب سینمای بین‌الملل دیده می‌شود. همچنین نام محسن موسوی، سینماگر فعال هالیوودی که مسئولیت جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی چون «روز استقلال: رستاخیز» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» را در کارنامه دارد در میان اعضای جدید دعوت‌شده در شاخه جلوه‌های ویژه دیده می‌شود.

۷۷۴ عضو جدید دعوت‌شده برای عضویت در آکادمی اسکار از ۵۴ کشور جهان هستند و امسال ۳۹ درصد از دعوت‌شدگان را زنان تشکیل می‌دهند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ شمار اعضای زن آکادمی با ۳۵۹ درصد رشد روبه‌رو بوده است. امسال دعوت‌شدگان زن هفت شاخه از آکادمی اسکار از دعوت‌شدگان مرد در آن شاخه بیشتر هستند. ۷۷۴ سینماگر جدید دعوت‌شده برای عضویت در آکادمی اسکار در مجموع ۱۱۲ بار نامرد اسکار شده‌اند و ۲۵ بار نیز این جایزه سینمایی را کسب کرده‌اند.

از دیگر چهره‌های سرشناس شاخه بازیگری دعوت‌شده برای عضویت در آکادمی اسکار در سال ۲۰۱۷ می‌توان به آمیتا باچان، مونیکا بلوچی، آرون تیلور جانسن، کریستین استوارت، آماندا سیفورد و آدام درایور اشاره کرد.
فاتح آکین، آمات اسکالانته، تام فورد، گرث دیویس و کیم کی- دوک از جمله دیگر چهره‌های دعوت‌شده برای شاخه کارگردانی هستند. به نظر می‌رسد آکادمی اسکار از دعوت سینماگران ایرانی که بعضاً بیشترین گرایش سیاسی در کارنامه آنها به چشم می‌خورد نوعی مکانیزم تشویقی برای سینماگران ایرانی را دنبال می‌کند؛ مکانیزمی که مانند جوایز جشنواره‌های غربی نوعی کسب اعتبار و پرستیژ برای سینماگران ایرانی محسوب شده و قله آمال آنها تلقی شود.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.