دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

جمع بندی نظرات هنرمندان در زمینه سریالهای نوروزی؛

عدم تناسب موضوعی، استفاده از تعداد محدودی کارگردان و فیلمنامه نویس نورچشمی، تقلید از آثار غربی و شتاب زدگی دلیل اصلی افول تولیدات

فارسیجانی-شریفی-هدایت-احمدجو-گیتی

سینماپرس: پس از پخش سریال های نوروزی ۹۶ که با استقبال کمی از سوی مخاطبان مواجه شد، نظر کارشناسان، منتقدان و هنرمندان را در این باره جویا شدیم؛ بر شمردن مشکلات ناشی از عدم تناسب موضوعی، استفاده از تعداد محدودی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان نورچشمی، تقلید از سریال های غربی و شتاب زدگی دلیل اصلی افول سریال های مناسبتی برشمرده شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش گردید که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

در ایام نوروز ۹۶ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را مبتذل و چندش آور خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانست نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشت.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۵ چهره سینما و تلویزیون کشور از جمله: پرویز فارسیجانی، حسین گیتی، امیرحسین شریفی، امرالله احمدجو و حسن هدایت انجام داد که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است.

فارسیجانی: مسیر تولید سریال های مناسبتی دچار انحراف شده است/ کارگردانان تلویزیون نیازمند حضور در کارگاه های آموزشی و ورک شاپ هستند

 پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۶ گفت: مناسبت سازی حرکت بسیار خوبی بود که طی ۲ دهه گذشته در تلویزیون باب شد و با اقبال عمومی مخاطبان مواجه می شد اما متأسفانه امروزه مسیر تولید سریال های مناسبتی دچار انحراف شده و همین امر باعث شده تا مخاطب دیگر تمایلی به تماشای سریال های مناسبتی نداشته باشد. یکی از مهمترین دلایلی که در انحراف مسیر تولید سریال های مناسبتی طی سال های اخیر به شدت به چشم می خورد این است که این سریال ها تناسب موضوعی خود را با مناسبت از دست داده اند و سازندگان سریال ها دیگر مانند گذشته به این مسأله توجه ندارند که بهتر است محتوای یک سریال مناسبتی با آن مناسبت همخوانی داشته باشد. ما عمدتاً شاهد آن هستیم که مناسبت های متعدد بهانه ای برای پخش سریال هایی می شوند که احیاناً مدت ها از تولید آن ها گذشته و به دلیل تراکم و فشردگی آنتن پیش از یک مناسبت توانسته اند به پخش برسند؛ این آفت بسیار بزرگی است که باعث شده تا دیگر سریال های مناسبتی برای مخاطب خالی از هرگونه اهمیتی شوند.

  

گیتی: عوامل متعددی دست در دست هم داده تا سریال های مناسبتی سال به سال بدتر و بی کیفیت تر شوند/ نیازمند حضور جدی جوانان خلاق هستیم

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما نیز در این باره گفت: عوامل متعددی دست در دست هم داده تا سریال های مناسبتی سال به سال بدتر و بی کیفیت تر شوند که از جمله آن ها می توان به شتاب زدگی های بی مورد در تولید، عدم تخصیص بودجه مناسب، ممیزی های شدید، رقابت ناسالم میان شبکه ها و... اشاره کرد. علاوه بر تمامی این مسائل عدم تمایل بازیگران و فیلمسازان مطرح برای حضور در تلویزیون و همچنین دایره محدودی که مدیران سازمان بر گرد سازمان صدا و سیما چیده اند باعث شده تا خلاقیت، تازگی و نوآوری در آثار تلویزیونی و به خصوص سریال های مناسبتی وجود نداشته باشد و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان با تکرار کهنه کلیشه هایی که پیش از این موفق بوده اند سعی بر آن داشته باشند تا اثری موفق بسازند غافل از آنکه مخاطب امروزی نیازمند تماشای کلیشه ها نیست و به دنبال نوآوری و خلاقیت است.

   

شریفی: بی پولی صدا و سیما و فرمانروایی اسپانسرها باعث شده تا سریال ها روز به روز بیشتر دچار افول شوند

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۶ گفت: بی پولی صدا و سیما و فرمانروایی اسپانسرها باعث شده تا سریال ها روز به روز بیشتر دچار افول شوند چرا که اسپانسرها توقعات زیادی از سازندگان سریال ها دارند و محتوا و هنر برایشان خالی از اهمیت است و می خواهند به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنند و این مسأله باعث ضعف سریال ها می شود. سال ها قبل و زمانی که سریال های ماندگار در تلویزیون تولید می شد تمامی سازندگان سریال ها با دلبستگی و عشق کار می کردند و سازمان صدا و سیما هم بودجه های مناسبی را در اختیار آن ها می گذاشت اما متأسفانه این دلبستگی ها امروزه به طور کل از بین رفته و بی پولی شدید سازمان صدا و سیما هم مزید بر علت شده تا ما سال به سال دچار پسرفت و عقبگرد شویم.

   

احمدجو: کیفیت پایین سریال ها باعث روگردانی مخاطب از رسانه ملی می شود/ تقلیدهای نازل و سردستی آفت مهم تلویزیون

امرالله احمدجو کارگردان برجسته سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از ضعف برنامه های تلویزیونی اظهار داشت: کیفیت پایین سریال های تلویزیونی باعث روگردانی مخاطب از رسانه ملی شده است و متأسفانه گویا هیچ یک از شوراها و اتاق های فکر سازمان صدا و سیما به درستی کارشان را انجام نمی دهند. اینکه در ایام خاص همچون ماه مبارک رمضان، عید سعید نوروز، ماه محرم و... سریال های مناسبتی تولید شود امری بسیار نیکو است؛ قطعاً جامعه هم از مدیران رسانه ملی این انتظار را دارد تا برنامه هایی فراخور زمان های مختلف تولید کنند تا آن ها بتوانند در ایام خاص تماشاگر این برنامه ها باشند اما متأسفانه ما طی سال های اخیر همواره شاهد تولید سردستی این برنامه ها هستیم و از کیفیت هیچ خبری نیست. آنچه باید در اولویت مدیران رسانه ملی و سازندگان آثار باشد مبحث بسیار مهم کیفیت است ما نیاز به برنامه ریزی و کیفیت مطلوب داریم و قطعاً اگر مردم از برنامه های رسانه ملی روگردان شده و ترجیح داده اند نیازهای خود را در جاهای دیگری همچون شبکه های ماهواره ای فارسی زبان جستجو کنند به دلیل آن است که برنامه های آن ها با کیفیت تر از برنامه های ما است.

   

هدایت: پاشنه آشیل افول سریال های مناسبتی عدم وجود مدیران لایق و فیلمنامه های قوی است/ برخی سریال های نوروزی مبتذل و چندش آور بود

حسن هدایت کارگردان برجسته سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۶ گفت: پاشنه آشیل افول سریال های مناسبتی عدم وجود مدیران لایق و فیلمنامه های قوی است؛ بنده معتقدم برای ایجاد تحول در صدا و سیما و رفتن به سوی پیشرفت نیازمند یک خانه تکانی اساسی در میان مدیران برای حل شدن مشکلات بنیادین هستیم. نه تنها سریال های مناسبتی که اغلب سریال های تلویزیونی از فیلمنامه های به شدت ضعیف و بی هویت در رنج هستند. متأسفانه مدیران سازمان صدا و سیما تنها از برخی فیلمنامه نویسان خاص استفاده می کنند و جایی برای بروز و ظهور استعدادهای جوان، خلاق و درخشان باقی نگذاشته اند و به همین علت ما روز به روز بیشتر در حال پسرفت و عقبگرد هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.