سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۰

نقد شفاهی فیلم های نوروزی در گفتگو با آذین:

«ماجرای نیمروز»؛ یک فیلم استاندارد سینمایی با امتیازهای هنری و محتوایی ارزشمند/ چهره پردازی هایی که دیده نشد!

ماجرای نیمروز

سینماپرس: منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران نوروزی فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان گفت: هوشمندی و نوآوری مهدویان در چینش دقیق عناصر سینمایی و بازگویی و بازسازی بخشی از تاریخ دهه ۶۰ به ویژه نیمروز ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ بدون غلتیدن در دام روشنفکرمآبی، ایدئولوژی زدگی، افراط گرایی و خدشه به تاریخ «ماجرای نیمروز» را دیدنی و ماندنی کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ماجرای نیمروز» یک فیلم استاندارد سینمایی است و مضامین و محتوای متفاوت و ساختار هنری آن افزون بر اهالی سینما و منتقدان از مردم هم نمره قبولی بالایی گرفته است. دومین ساخته سینمایی خوش ساخت و بامحتوای سازنده فیلم خوب و تأثیرگذار «ایستاده در غبار» یک فیلم تاریخی اجتماعی سینمایی است که با نبوغ از کوچه های آشنای سینمای مستند و ورود به خیابان عریض و طویل درام اجتماعی یک تریلر سیاسی اجتماعی را در قاب خوش نقش تصویر روایت می کند.

آذین ادامه داد: پژوهش های خوب تاریخی، نگارش فیلمنامه ای درست پرداخت شده و خلق شخصیت های باورپذیر و حادثه سازی های مطلوب سینمایی و همچنین گزینش فرم و روایتی شخصی و جانبدارانه از وقایع سیاسی اجتماعی دهه ۶۰ با ساختار حساب شده سینمایی که آن را فراتر از استانداردهای سینمای ایران قرار می دهد و پرهیز از شعار، سطحی نگری و بازی سازی پذیرفتی بازیگران و تاریخ نگاری تصویری وفادارانه مستند از «ماجرای نیمروز» یک اثر سینمایی نمونه، جذاب و تأثیرگذار ساخته است. مهدویان با دومین فیلم سینمای خود بر سینماشناسی و تسلط بر ابزار و زبان سینما و تعهدات اجتماعی اش تأکید کرده و نشان داده که برای تداوم حضور فعال سینمایی اش باید حسابی ویژه باز کرد.

این منتقد سپس با بیان اینکه گرچه این فیلمساز در این فیلم هم تعلق و وفاداری خود را به زبان سینمای مستند حفظ کرده و شاید بنا دارد در ادامه به تلفیق مناسب و بکر و روایت های سینمایی و مستند دست یابد اظهار داشت: مهدویان باید به یاد داشته باشد که لغزش یا گرایش ناپخته در ساختار فیلم های مستند حرفه ای و یا ساختارهای سینمای داستانی می تواند ضربه های سخت به قوام و استحکام آثارش بزند لذا تعیین تکلیف خود برای حضور در سینمای حرفه ای داستانی و یا ساخت آثار مستند حرفه ای می تواند او را با مخاطب انبوه و تکلیف مخاطب را با آثار سینمایی داستانی و مستند او مشخص و روشن کند.

وی در خاتمه تأکید کرد: این فیلم در عرصه تولید آثار انقلابی فقر زده سینمای ایران یک امتیاز شاخص و برجسته محسوب می شود. «ماجرای نیمروز» امتیازهای هنری، سینمایی و محتوایی ارزشمند فراوان دارد اما تمام آن ها به درستی مورد توجه و قضاوت ناداوری های جشن پاره فیلم فجر قرار نگرفت از جمله طراحی های کاملاً حرفه ای چهره پردازی هنرمندانه و باورپذیر که در ارائه شخصیت های فیلم با بازی خوب بازیگران این اثر سینمایی برای مخاطب ملموس و پذیرفتنی بود از نگاه مسئولان جشن پاره نادیده گرفته شد که این جدا از غفلت و نادانی باعث ستم به هنرمندان «ماجرای نیمروز» شده است.

گفتنی است؛ عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان: محمد حسین مهدویان، فیلمنامه:محمد حسین مهدویان و ابراهیم امینی، مدیر فیلمبرداری:هادی بهروز، طراح گریم:محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس:بهزاد جعفری، تدوین:سجاد پهلوان زاده، صدابردار:هادی ساعد محکم، صدا گذار:مهرشاد ملکوتی، موسیقی:حبیب خزایی فر، مدیر تولید:سعید شرفی کیا، جلوه های ویژه:محسن روزبهانی، برنامه ریز:وحید کاشی، دستیار اول کارگردان:عبدالرحیم صاحب الفصول، انتخاب بازیگر و بازیگردان:ابراهیم امینی، عکاس:سحاب زری باف، مجری طرح:کامران حجازی و تهیه کننده:سید محمود رضوی

بازیگران: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل

خلاصه داستان : در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.