پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰

گزارش اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

«ماجرای نیمروز» بهترین فیلم مردمی، ملی و جشنواره شد/ جشنواره ۳۵ و سیمرغ هایی که توزیع شدند

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد. در شرایطی که انتقادات گسترده و همه جانبه‌ی منتقدان و فعالان سینمایی به داوری های صورت گرفته، این جشنواره را استثنایی کرده بود، اما برخی از افرادی که سیمرغ گرفتند بدون توجه به همکاران صنفی خویش، داوران را ستودند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس آئین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر همزمان با آخرین روز نمایش مردمی جشنواره در برج میلاد آغاز شد.
در این مراسم هنرمندان سینمای ایران به همراه مسؤلان سینما حضور دارند. این مراسم با اجرای احسان کرمی به مدت ۹۰ دقیقه و با ریتم تند اجرا می‌شود.  
مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن آغاز شد.

محمد جواد ظریف مهمان ویژه آئین اختتامیه در کنار سید رضا امیری صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جای گرفت. حسین فریدون مشاور ویژه رئیس جمهور و علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی، مولاوردی، معصومه ابتکار، محمد مهدی حیدریان (مشاور وزیر)، حجت اله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی، مصطفی ابطحی در ردیف جلوی سالن جای گرفتند.
در ابتدای آئین اختتامیه یاد و خاطره هنرمندان درگذشته در سال گذشته گرامی داشته شد.

پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

در ادامه مجری برنامه صحبت‌های خود را با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی آغاز کرد و گفت این دو عزیز در آئین اختتامیه قصد سخنرانی ندارد که این امر با تشویق حضار مواجه شد. 

  

حیدری: خوشحالیم که در سینما دعوا بر سر انتخاب و داوری است!

در ادامه محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر متنی را بدین شرح قرائت نمود: «سلام به سینمای شریف ایران. خوشحالیم که در سینما دعوا بر سر انتخاب و داوری است. اینجا جدال فرهنگی است بر خلاف جنگ های سیاسی و امنیتی. در مملکتی به دور از ناامنی زندگی می کنیم که فرصت جدل فرهنگی داریم که ذات انقلاب ماست.

محمد حیدری دبیر جشنواره

بیایید کنار هم برای ایران عزیزمان تلاش بیشتر کنیم. سینمای ایران دست مردم را می فشارد و بوسه می زند. اهل سینما در جستجوی فرهنگ هستند و سینمای ایران مرهمی می شود بر زخم ها. هنرمندان سینمای ایران بوسه می زنند بر زخم ها. مرحبا بر این شکوه. سینمای ایران مستقل ترین و مهمترین پدیده بعد از انقلاب است. سینمای خودمان را پاس بداریم. بیایید مهریان تر باشیم در کنار هم.»

     

اولین سیمرغ برای فیلم کوتاه روتوش پرید

در ادامه این مراسم امیر توده روستا و حجت الله ایوبی برای اهدای سیمرغ فیلم کوتاه روی صحنه حاضر شدند.

کاوه مظاهری برنده سیمرغ بخش فیلم کوتاه

سیمرغ نمادین فیلم کوتاه که توسط صنف داوری شده به کاوه مظاهری برای فیلم کوتاه "روتوش" داده شد.

    

اهدای سیمرغ های بخش مستند جشنواره

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش فیلم های مستند به سید وحید حسینی برای پژوهش مستند "بزم رزم" تعلق گرفت.

یاسر خیر برنده سیمرغ بهترین کارگردانی مستند

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند به یاسر خیر برای مستند" آهستگی" تعلق گرفت.

حسام اسلامی برنده سیمرغ بهترین فیلم مستند

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به حسام اسلامی برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهدا شد. حسام اسلامی با حضور بر روی صحنه، از جمعیت حمایت از کودکان کار و خیابان تشکر کرد و گفت:‌ اگر این جمعیت در کنار من نبود، قطعا این فیلم ساخته نمی‌شد.

       

آغاز بخش اهدای جوایز مسابقه سودای سیمرغ

با آغاز اهدای جوایز بخش مسابقه سودای سیمرغ، کلیپی از نامزدهای جشنواره فیلم فجر در کنار کلاکت سی و پنجمین دوره این جشنواره پخش شد. در این گفتگو نامزدها از تمایل شان برای دریافت سیمرغ جشنواره گفتند.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم «رگ خواب» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری جشنواره فجر به محمد قاسمی برای "ویلایی ها" اهدا شد. قاسمی که سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد، ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: خوشحالم که این جایزه را گرفتم و برای آن زحمت زیادی کشیدم.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی تعلق گرفت به  آرش آقابیک برای خفه‌گی، رگ خواب و یک روز به خصوص. آرش آقابیک که سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای سه فیلم دریافت کرد، در مراسم حضور نداشت، به همین دلیل عباس شوقی به نمایندگی سیمرغ را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به بهزاد جعفری طادی برای فیلم "ماجرای نیمروز" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به پرویز آبنار برای فراری تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای "بدون تاریخ بدون امضا" رسید .

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد  به نوید محمدزاده برای بدون تاریخ ،بدون امضاء تعلق گرفت. نوید محمدزاده که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت کرد، در میان تشویق بسیار حضار روی صحنه رفت و اظهار کرد: سال گذشته حرفی نزدم، اما امسال می‌گویم، خیلی خوشحالم امسال این جایزه را گرفتم. اتفاقی افتاد که بعد از اعلام نامزدها شیطنت کردند و اسامی را منتشر کردند، این کار قشنگ نیست، هیئت داوری اینجا هستند که از بزرگان سینما هستند، به آن‌ها باید احترام بگذاریم. سال بعد اگر من نامزد نشوم، باز هم باید احترام بگذارم. من حالا حالاها هستم و دوست دارم روی این صحنه بیایم و این جایزه بسیار ارزشمند است و یادمان باشد که دیوار این خانه از طلاست.

نوید محمدزاده

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به  کریستف رضاعی برای فیلم سینمایی نگار تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به سهراب خسروی برای تابستان داغ رسید .

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای تابستان داغ تعلق گرفت. هومن بهمنش در سن روی برگرداند و به سوی هیات داوران بخاطر ۱۳ نامزدی این فیلم عذرخواهی کرد! هومن بهمنش پیش از آمدن روی سن به سمت دکتر ظریف رفت و او را در آغوش گرفت. احسان کرمی به شوخی گفت اگر پنج ثانیه بیشتر روبوسی ات طول می کشید، محافظ دکتر ظریف به زور تو را می کند!

محسن تنابنده بهترین بازیگر مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای "فراری" رسید. محسن تنابنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «فراری» را دریافت کرد و گفت: می‌خواستم حرف بزنم، اما نوید محمدزاده همه حرف‌ها را گفت، از همه تشکر می‌کنم، مخصوصا از آقای داودنژاد و آقای کوثری که در این فیلم بازی کردم.

مریلا زارعی و لیلا حاتمی

سیمرغ های بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر به مریلا زارعی برای "زیر سقف دودی" و لیلا حاتمی برای "رگ خواب"  اهدا شد. مریلا زارعی و لیلا حاتمی دو بازیگر زن سینمای ایران روی صحنه آمدند و هر دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کردند.
حاتمی از همه تشکر کرد و زارعی اظهار کرد: اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌ها را تجربه کردم و خوشحالم که در کنار همکاران خودم هستم.
به کسانی‌که سیمرغ گرفتند تبریک می‌گویم و خیلی خوشحال هستم. از خانم درخشنده تشکر می‌کنم و خوشحالم سومین سیمرغ خودم را از هیئت داورانی که بزرگ ما هستند دریافت کردم، آن‌هم در جشنواره‌ای که پوستر آن مزین به بزرگ‌مرد سینمای ایران علی حاتمی است و خوشحالم اینجا در کنار یادگار علی حاتمی ایستاده‌ام.

سیمرغ بلورین استعداد درخشان به منیره قیدی برای "ویلایی ها" تعلق گرفت. البته منیره قیدی از کاندیداتوری انصراف داده بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به  کامبوزیا پرتوی برای فراری تعلق گرفت.

علیرضا داوود نژاد

سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به علیرضا داودنژاد برای فیلم فراری تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر به وحید جلیلوند برای "بدون تاریخ بدون امضا" اهدا شد. وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ ،بدون امضاء» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد و با حضور روی صحنه گفت: من مانند سایرین حرف‌های تلخی داشتم؛ رسانه ملی، برنامه هفت و آقای افخمی، تلاش کردید که ما با یکدیگر قهر کنیم، ما همدیگر را دوست داریم، یکدیگر را در آغوش می‌کشیم و به پیشکسوت‌هایمان احترام می‌گذاریم. ما همدیگر را دوست داریم اما شما سعی کردید میان ما فاصله بیندازید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر به سیدمحمود رضوی برای فیلم "ماجرای نیمروز" اهدا شد. رضوی از کلیه عوامل فیلم ماجرای نیمروز خواست تا روی صحنه بیایند و سیمرغ را بگیرند
رضوی در ادامه گفت :آقای ایوبی تدبیر کردم تا امید عوامل ناامید نشود!

تهیه کننده و کارگردان ماجرای نیمروز

محمد جواد ظریف، علی ربیعی، حسین فریدون، معصومه ابتکار، حجت‌الله ایوبی و محمد حیدری برای اهدای سیمرغ زرین از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمدند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت.

     

اعلام فیلم منتخب مردمی جشنواره فیلم فجر

منوچهر شاهسواری برای اعلام نام بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمد و گفت: فکر می‌کردم امشب باید نکته‌هایی را اعلام می‌کردم، اما جوان‌هایی که روی صحنه‌ آمدند و حرف زدند. از بزرگترهای بخواهید برای سینمای ایران اسپند دود کنند چون باید آرزوی چشم بد دور از سینمای کشورمان داشته باشیم.
وی تاکید کرد که تا ۶ صبح امروز جمع‌آوری آرای تماشاگران ادامه داشته و سه فیلم را در این بخش معرفی می‌کنند. دو فیلم تقدیر می‌شوند و یک فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت می‌کنند.
شاهسواری تاکید کرد: به عنوان امانت‌دار رای مردم در این رای‌گیری‌ها بودند و با اینکه انواع ناسزاها را در این مسیر شنیده‌اند، اما نه حرفی زده‌اند و نخواهند زد. همچنین از روز شنبه هر کدام از تهیه‌کننده‌ها که خواستند می‌توانند برای دریافت اطلاعات آرا حضور پیدا کنند.
فیلم «خوب، بد، جلف» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری و فیلم «آباجان» به تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی در این بخش شایسته تقدیر بودند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی به سیدمحمود رضوی برای "ماجرای نیمروز" اهدا شد.

سید محمود رضوی به همراه محمدحسین مهدویان کارگردان این اثر روی صحنه حاضر شد و سیمرغ بلورین را دریافت کردند. مهدویان با حضور روی صحنه گفت: خوشحالم که مردم فیلم را دوست داشتند و در این ۱۰ روز با حضور آن‌ها و تشویق‌هایی که در سالن می‌کردند به ما هم انرژی می‌دادند، بدون شک مهم‌ترین جایزه امشب را ما گرفتیم.

  

محسن تنابنده، رامبد جوان، نوید محمدزاده، عبدالله اسکندری، سیروس الوند، سعید روستایی، سعید راد، رویا نونهالی، مرتضی رزاق کریمی، جهانگیر کوثری، علیرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، جهانبخش سلطانی، غلامرضا موسوی، مجید مظفری، محمد حسین مهدویان، علی معلم، وحید جلیلوند، امیر آقایی، فرشته طائرپور، منوچهر شهسواری، محسن کیایی، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، جواد عزتی، پوران درخشنده، مهرداد صدیقیان، غزل شاکری، مهتاب کرامتی، علی جلیلوند، محمودگبرلو و ... در سالن همایش‌های برج میلاد حضور دارند.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ - ۲۲:۲۹
    0 0
    آش خیلی شور شده . . . آیا عذر رئیس سازمان سینمایی را میخواهند؟! حجت الله ایوبی چهارشنبه شب به برنامه هفت رفت و در سخنانی بی سابقه آن برنامه و بهروز افخمی را مورد هجمه قرار داد ... عصبانیت از رسوایی های داوری جشنواره فجر امسال و افشاگری های افخمی و برنامه هفت در مورد اقامت 5 تن از داوران در کانادا و آمریکا موجب شد ایوبی که همواره خود را فردی فرهنگی و دوستدار و خیرخواه سینمای ایران و سینماگران نشان میداد عنان از کف بدهد و بهروز افخمی را فیلمسازی ورشکسته و ترسو معرفی کند . . . ایوبی در کمال وقاحت از متانت افخمی سوء استفاده میکرد و به گونه ای سخن میگفت که گویی مقابل یک هنرجوی جوان فیلمسازی نشسته است و نه استاد پیشکسوت و سپید موی کارگردانی ... رئیس سازمان سینمایی به صورت یک جانبه از روند داوری آثار حمایت کرد و گزارش های برنامه هفت از اعتراض سینماگران به انتخاب کاندیداها را با گزارش های ضد ایرانی شبکه سعودی العربیه قیاس کرد. این رفتار های زشت و فرافکنی ایوبی بیش از همه خصلت فریبکاریِ سیاستمدارانه اش را آشکار کرد و ثابت نمود که او درحقیقت یک دیپلمات است و نه مدیر فرهنگی و هنری.اما در عین غافلگیری اهالی سینما از ادبیات ایوبی ، ابراهیم حاتمی کیا که به حق او را دیده بان سینمای ایران میخوانند سال گذشته چهره واقعی رئیس سازمان سینمایی را افشا کرده بود و از نتایج ضد فرهنگی مدیریتش هشدار داده بود ... برخی از اظهارات حاتمی کیا را مرور میکنیم :او، خود را صاحبخانه می داند در حالی که من فکر می کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم. در این جریان فرهنگی آنهایی که محافظ نظام و ارزش های نظام هستند در نظر گرفته نمی شود، آنهایی که ما اکنون می بینیمشان بادیگارد هستند.این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. آقای ایوبی و جنتی هر دو از عالم دیپلماسی به عالم فرهنگ آمده‌اند. عالم دیپلماسی با عالم فرهنگ فاصله‌ای به تناسب وسط تنور و بیرون از تنور دارد. ظاهرشان خیلی به هم شبیه است؛ کت و
  • شاهین ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ - ۰۹:۵۹
    1 0
    معلومه داوری مشکل داره , شما به عنوان یه رسانه انقلابی باید اعتراض کنید و خنثی نباشید
  • ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ - ۱۰:۱۶
    0 0
    مدیریت هنری وفرهنگی وسینمایی در کشور قائده وقانون واصول اداره این امور را ندارد وتماما بصورت سلیقه ای اداره می شود آن هم توسط بدترین افراد ،وزارت ارشاد کاملا سیاسی شده ،ای کاش دولت ها ومجلس قسمت هایی از وزارت ورزش جوانان را به ارشاد وفرهنگ وهنر وسینما را در وزارت ورزش قرار بدهند درست که پارت بازی از فرهنگ قدیمی کشور است اما مدیران فرهنگی که از مسئله زشت استفاده می کنند جای تاسف دارد مدیر فرهنگ مازندران در بدنه وزارت ارشاد آنقدر رابطه قوی دارد وزیر را برای حتی برای خوابیدن در مازندران از جشنواره بسیار مهم وملی بیرون می کشد وبه مازندران می برد و ماجرای مدیرانی که با تمام نانوانی خود در ارشا مدیر نمونه می شوند و.....

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.