چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

انفعال راه فرار است نه نجات!

سعید الهی: نقش حاکمیتی مدیران سینمایی دولت یازدهم به پایین ترین سطح خود رسیده است/ ضعف محتوایی بسیاری از آثار ناشی از رخوت و رکود در عرصه سیاستگذاری است

سعید الهی

سینماپرس: سعید الهی اظهار داشت: متاسفانه مدیران سینمایی دولت آقای دکتر روحانی در پایین ترین سطح، نقش حاکمیتی خود را ایفا می کنند. با وجود برخی ظرفیتهای خوب هنری در بین جامعه سینمایی، کمبود فیلمهای مبتنی بر ارزشهای انقلابی کاملا برگرفته از واگذاری مسئولیتهای مهم سینمایی به دوستانی ست که از ابتدا چندان دغدغه سینما و ارتقای حرفه ای آن را نداشته اند.

سعید الهی کارشناس سینما و رسانه همزمان با برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفتگویی با خبرنگار سینماپرس ضمن اعلام این مطلب گفت: انتقادات و گلایه های دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما بهترین ابزار برای شناسایی ضعف ها و رفع ایرادات موجود توسط مسئولان این حوزه است؛ نه اینکه آنها را دچار انفعال و جمود فکری کند.
وی افزود: در حوزه سینما بعد از گذشت سه سال و با مروری بر تولیدات این سالها به ویژه فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر تاکنون به نمایش در آمده اند شاهد ضعف محتوایی بسیاری از آثار هستیم که این در یک تحلیل موشکافانه ناشی از رخوت و رکود در عرصه سیاستگذاری مدیران این بخش است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود به نمایش فیلم "ویلایی ها" در جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: در حالیکه می توان با تکیه بر توانمندی برخی فیلمسازان اولی فیلم های خوب دفاع مقدسی و ارزشی قابل قبول تولید کرد کم کاری متولیان سینمایی کشور در این زمینه به هیچ عنوان توجیهی ندارد.
الهی با انتقاد از برخی رفتارهای پوپولیستی و بزرگنمایی های رایج بین مدیران سینمایی دولت اعتدال تاکید کرد: با وجود برخی ظرفیتهای خوب هنری در بین جامعه سینمایی، کمبود فیلمهای مبتنی بر ارزشهای انقلابی کاملا برگرفته از واگذاری مسئولیتهای مهم سینمایی به دوستانی ست که از ابتدا چندان دغدغه سینما و ارتقای حرفه ای آن را نداشته اند.
وی افزود: اقشار مختلف در یک برآیند و بررسی کلی به نسبت مجموعه فیلمهای تولیدی در طول سال ۹۵، سال آینده با بسته حجیمی از تولیداتی روبرو خواهند بود که هیچ ردپایی از مفاهیم و اهداف انقلاب اسلامی در آنها دیده نمی شود و این شائبه ایجاد می شود که همین چند فیلم بسیار محدود و انگشت شمار مرتبط با انقلاب و دوران دفاع مقدس هم احتمالا تنها برای بستن دهان منتقدان ساخته شده است!
وی در عین حال هراس مدیر سینمایی کشور از ورود سیاسیون به عرصه سینما را غیردلسوزانه و بیشتر ناشی از عدم علاقه وی به تولید گسترده آثار تصویری استراتژیک دانست و گفت: بی تردید نگاه جناحی و حزبی به نفع سینما نیست ولی اصرار نماینده دولت بر نپرداختن به موضوعات سیاسی روز در فیلم ها، خود یک نوع تفکر و منش حزبی تلقی می شود.
مدیر عامل سابق خبرگزاری سینماپرس خاطر نشان کرد: مدیران فرهنگی از هر طیف فکری در ان حوزه، می بایست نقش حاکمیتی خود را مدام به خود یادآوری کنند تا در مسیر اهداف کلی انقلاب و نظام حرکت کنند؛ نه اینکه خود را فارغ ازین مسئولیت سنگین نشان داده و از سر ترس و واهمه از منتقدین و یا برخی مراجع نظارتی، بی تفاوتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و با برخی ترفندها در پی بازسازی چهره ناکارآمد خود باشند.
وی تصریح کرد: اینکه چند فیلم مسئله دار از جشنواره حذف شود کاملا طبیعی و بدیهی و وظیفه حاکمیتی مدیران مربوطه ست؛ اما آیا نقش مدیران سینمایی به عنوان نمایندگان دولت و حاکمیت در عرصه سینما در همین حد است؟ پس بکارگیری سیاستهای انگیزشی و ایجابی برای فیلمسازان دغدغه مند و انقلابی و در عین حال حمایت از تولیدات استراتژیک و مورد نیاز کشور را در کجا باید جستجو کرد؟
مشاور عالی جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به برخی اخبار منتشره اضافه کرد: آیا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که بتازگی در این وزارتخانه کار خود را آغاز کرده اند و مدیر سینمایی ایشان  از نارضایتی صریح برخی مراجع و مسئولان ارشد و عالیرتبه نظام از وضعیت سینما در کشور بی اطلاعند که همچنان دست روی دست گذاشته و بر سیاستهای منفعلانه خود تاکید دارند؟!
وی یادآور شد که نباید فراموش کنیم در سینما همواره از چند دهه پیش تاکنون، تنها مدیرانی در ذهن اهالی سینما باقی مانده اند که فارغ از تحلیل عملکرد خوب یا بدشان، نقش مدیریتی، سیاستگذاری و گفتمان سازی را مطابق سلیقه و اعتقادات خود به درستی ایفا کرده اند؛ نه اینکه با رویکردی خنثی و اصطلاحا بی رنگ و بو، راه را برای یکه تازی برخی منفعت طلبان این حوزه گشودند. انفعال همیشه راه فرار و حذف صورت مسئله هاست نه راه نجات و حل مسائل و مشکلات!

نظرات

  • سروش ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ - ۱۵:۲۳
    0 0
    این نوع نگاه شما به هنرمندان و هنر سینما مایه تأسف بسیار است. چرا که مبتنی بر تحکم، دخالت سیاسی، اقتدار گرایی و در راستای سرکوب آزادی اندیشه و بیان و به عبارت دیگر خلاف قانون اساسی کشور است. متأسفانه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، مدت هاست که توسط برخی اشخاص و جریان های تندرو و ضدمردمی استحاله شده و در قالب افکار و شعارهای جمودانه و ضد جمهوریت نظام بیان می شود. ای کاش قدری بیشتر برای تکثر نگاه ها و سلایق در نظامی که بر اساس آزادی و جمهوری بنا شده است،احترام قایل بودیم و دست از تمامیت خواهی، خودمختاری و رفتارهای فراقانونی و تحکم مآبانه برمیداشتیم.
  • دوست ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ - ۱۲:۱۰
    0 0
    دوست عزیز. آقای الهی خودشون از جمله مدیران و صاحبنظرانی هستند که اتفاقا بسیار قائل به وجود آزادی در عرصه هنر هستند ولی در عین حال نقش و مسئولیت مدیران حکومتی رو هم بخوبی میشناسن. به نطرم نیت ایشون تذکر به کم کاری ها و رفتارهای فریبکارانه مدیران سینمایی این دولت بوده نه اهالی سینما و اصحاب فرهنگ و هنر...لطفا دوباره مصاحبه رو بخونید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.