سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

علی معلم در گفتگو با سینماپرس:

دولت یازدهم در سینما اگر «سدی» نزد «پلی» هم نساخت/ مجلس مانند دولت برای فرهنگ اهمیت قائل نیست!

علی معلم

سینماپرس: علی معلم در خصوص وضعیت فعلی سینمای ایران گفت: بی تفاوتی به فرهنگ تبدیل به عادت شده است و همینطور که دولت نسبت به موضوع مهم فرهنگ در شاخه های مختلف توجهی نشان نداده است، مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این موضوع به شدت غفلت ورزیدند. در دوره جدید مجلس شورای اسلامی در بخش فرهنگی اتفاق خاصی نیفتاده است.

علی معلم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص وضعیت فعلی سینمای ایران و در پاسخ به این سئوال که آیا حال سینمای امروز خوب است یا خیر اظهار داشت: حال سینمای ایران مطابق معمول کمی تا قسمتی ابری است و برای اثبات این امر باید از جنبه های مختلف درباره حال فعلی سینمای ایران صحبت کرد.

وی افزود: در این روزها سینمای ایران موقعیت فرحناکی ندارد و متاسفانه بعد از گذشت سالها در حالی که تولیدات سینمای ایران به روند مطلوبی توسط سینماگران رسیده است ما همچنان در حوزه بهره وری در سینما از لحاظ اقتصادی دچار مشکلات فراوانی هستیم و نتوانستیم به موفقیت خاصی در این زمینه دست پیدا کنیم. ضمن اینکه تا وقتی که بازار عرضه و تقاضا و همچنین بازار سینما قوی نباشد نباید انتظار پیشرفت چشمگیری داشت.

وی در خصوص عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و انتظار هنرمندان از مجلس با توجه به حمایت بیشتر سینماگران از لیستی تحت عنوان امید گفت: در دوره جدید مجلس شورای اسلامی در بخش فرهنگی اتفاق خاصی نیفتاده است و نمایندگان محترم در این دوره شاید تفاوت نظری و سلیقه ای نسبت به نمایندگان دوره قبل داشته باشند اما عملا در حوزه فرهنگ هیچ برآوردی نداشته اند.

معلم ادامه داد: این بی تفاوتی دارد تبدیل به عادت می شود همینطور که دولت هم نسبت به موضوع مهم فرهنگ توجهی نشان نداده است. شاید برخی بگویند در دولت های قبل «سد فرهنگ» ساختند اما در این دوره نیز اگر «سدسازی» نکردند «پل سازی» هم نکردند.

وی در خصوص افزایش چشمگیر توقیف فیلم ها در دولت تدبیر و امید نیز تصریح کرد: تا وقتی که نگاه مسئولان به فرهنگ نگاه ابزاری و نگاه پروپاگاندا باشد طبیعتاً این توقیف ها ادامه دار خواهد بود. ضمن اینکه ساز و کار قدیمی برخورد با فیلم ها از دست رفته است و در دنیایی زندگی می کنیم که سانسور معنای خودش به معنای واقعی کلمه از دست داده است و باید فکر دیگری به حال این معضل جدی کرد.

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو خاطرنشان ساخت: مسئله توقیف نیز یکی از عارضه های این نوع نگاه ابزاری به فرهنگ است و سیستم هم وقتی با انواع و اقسام سلیقه ها روبروست مجبور است که برخی سلیقه ها را راضی کند و در این سلیقه ها افرادی هستند که تمایلی ندارند برخی آثار اکران شوند و برآیند آنها به توقیف و اصلاح فیلم ها منجر می گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.