دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

محمدتقی فهیم:

«مختارنامه» و «شب دهم» چند بار می‌توانند تکرار شوند؟!

نقد فیلم گینس با حضور محمد تقی فهیم

سینماپرس: سریال‌های مناسبتی همیشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند، اما در میان مناسبت‌ها، مجموعه‌هایی که در محرم پخش شده‌اند تاکنون به ندرت توانسته‌اند آنطور که باید و شاید در یادها باقی بمانند؛ این امر تلویزیون را به تکرار مجموعه‌هایی محدود، مجبور کرده است که در مناسبت‌هایی چون محرم و صفر توفیق قابل قبولی داشته‌اند.

به گزارش سینماپرس، «شب دهم»، «مختارنامه»، «روز واقعه»، «سفر سبز» و «معصومیت از دست رفته» از جمله سریال‌هایی هستند که در زمان خود در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، اما پخش مداوم آنها به هر بهانه و در هر مناسبت عزاداری، با مرور زمان بر میزان جذب مخاطب تأثیر معکوس گذاشته و آنها را به سریال‌هایی دم‌دستی بدل می‌کند.

محمدتقی فهیم - منتقد - در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره‌ پخش مداوم برخی از آثار نمایشی محرم و آسیب‌هایی که در پی دارد، به بیان توضیحاتی پرداخت. او اظهار کرد: بحث آثار نمایشی برای مناسبت‌های مختلف از اعیاد گرفته تا عزاداری‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه چند سالی می‌شود که مطرح است و سال به سال هم بدتر و باعث ریزش مخاطب می‌شود. این نشان می‌دهد که موضوع آثار نمایشی تلویزیون خیلی جدی‌تر از این حرف است و مربوط به بحث مدیریتی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می‌شود؛ چراکه چگونگی نگاه به آثار نمایشی مناسبتی در مدیریت‌ها مهم است وگرنه که سریال‌ها تولید می‌شوند. شاید از لحاظ کمی تولید آثار نمایشی کاهش پیدا کرده باشد، اما به هر حال تولید می‌شوند و فکر می‌کنم مسائل بودجه و آنتن هم آنقدر تأثیرگذار نباشد و بیشتر به موضوعات مدیریتی مربوط شود. 

او که معتقد است تکرار مکرر برنامه‌های تلویزیونی دافعه‌انگیز است، گفت: مگر انسان یک غذا را چند بار پشت سر هم می‌تواند بخورد؟ در واقع اگر تکرار شود دیگر رغبتی برای خوردن آن وجود ندارد. این موضوع در آثار نمایشی هم مصداق دارد که به زیباشناسی و حظ بصری برمی‌گردد. تکرار آثار نمایشی مخاطب را دفع می‌کند و اجباری هم برای او وجود ندارد که پای یک برنامه تکراری بنشیند. شاید برخی این طور تصور کنند که اگر برنامه‌ها و سریال‌های تکراری پخش کنند، لطمه‌ای به جایی وارد نمی‌شود، اما این کار بسیار روی مخاطب تأثیر می‌گذارد و بین مردم و حکومت فاصله می‌اندازد و این خلأ را رسانه‌های دیگر پر می‌کنند. این منتقد آثار نمایشی خاطرنشان کرد: ما سریال‌های جذاب مناسبتی خوبی داریم، ولی تعداد آنها محدود است؛ به عنوان مثال می‌توان به سریال‌های «شب‌دهم» و «مختارنامه» اشاره کرد. این سریال‌ها قابلیت و کشش چند بار دیده شدن را دارند، اما فقط چند بار، نه به این میزانی که مکرراً آن را پخش می‌کنند و این جای تأسف است که اغلب سریال‌هایی که تولید می‌شوند هم از این سریال‌های خوب تقلید می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.