چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

آغاز بدعتی جدید علیه یک اقدام استراتژیک در صداوسیما؛

وقتی که مجری «هفت» همه چیز را فدای امیال خود می‌کند؛ از سیاست های کلان رسانه ملی تا انقلابی‌ترین جشنواره سینمایی کشور!؟

جشنواره فیلم مقاومت فرعی یا غیر فرعی!

سینماپرس: علی دشتبان/ آنچه در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت امسال روی داد از پیام سید حسن نصرالله گرفته تا حضور نماینده عبدالمالک الحوثی رهبر انصارالله یمن و حضور ام غیاث مادر چهار شهید مدافع حرم از سوریه، حضور دختر عماد مغنیه و دختر سردار سلیمانی و حضور مسئولین مختلف با نگاه ها و دیدگاه های مختلف سیاسی، همه و همه نشان از آن دارد که این جشنواره به عنوان یک رویداد سینمایی بین المللی فراتر از نگاه ها و جریان های سیاسی، نه تنها در کشور بلکه در حوزه بین الملل تاثیری غیر قابل انکار دارد و نمی توان آن را با اختلاف های شخصی و یا سلیقه ای و یا خود بزرگ بینی های معمول کتمان کرد.

دیروز مجری برنامه هفت با انتشار نامه ای عجیب در رسانه ها ضمن تمسخر عوامل برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با ادبیاتی سخیف، ضمن بیان مطالبی بی ربط سعی کرد جشنواره مقاومت را به محاق اتهام های گوناگون ببرد.

پیش تر نیز در آخرین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»،  مجری این برنامه سینمایی دلیل نپرداختن برنامه هفت به این جشنواره بین المللی سینمایی را اینچنین عنوان کرد: به طور کلی ما بنا نداریم به جشنواره های فرعی به غیر از جشنواره فجر بپردازیم. چون تعداد این جشنواره ها زیاد است و برنامه هفت هم بنا دارد به طور واقعی به سینمای ایران و پارامترهای موثر در آن بپردازد.

اما در این میان چندین نکته وجود دارد که پرداختن به آن تناقضات جدی در برنامه به اصطلاح تخصصی سینمایی هفت را عیان می کند. افخمی در حالی جشنواره فیلم مقاومت یک جشنواره فرعی خطاب می کند که رئیس رسانه ملی در افتتاحیه این جشنواره حضور یافته است و حجت اله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز در بازدید از جشنواره فیلم مقاومت این جشنواره را جشنواره الف سینمایی کشور عنوان کرد.

جشنواره فیلم مقاومت به لحاظ ساختاری یک جشنواره کامل است و در ده بخش مجزا، اعم از پویانمایی، سینمایی -ویدیویی،  سریال تلویزیونی،  فیلم سینمایی،  انیمیشن سینمایی، کوتاه، مستند، نماهنگ، فیلمنامه کوتاه و سینمایی و جلوه‌گاه نور و با حضور بیش از ۲۰۰ اثر در هفته دفاع مقدس برگزار می شود، بیش از ۳۲ کشور در سراسر جهان با فیلم های مختلف در بخش های گوناگون در دور فعلی جشنواره حضور داشتند که در این میان کشور آمریکا بیشترین سهم را داشته است. برپایی برنامه نمایش فیلم های جشنواره در بیش از ۱۵۰ کشور جهان وسعت برگزاری این جشنواره را به تمام قاره ها و اقصی نقاط جهان بسط می دهد.

در این شرایط و با حضور فیلمسازان مطرح جهان نظیر الیور استون کارگردان صاحب اسکار آمریکایی و مایکل مور مستند ساز مطرح جهان که متقاضی شرکت در جشنواره بوده اند، چگونه می توان جشنواره فیلم مقاومت را فرعی خواند!

از طرفی دیگر آنچه در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت امسال روی داد از پیام سید حسن نصرالله به جشنواره گرفته تا حضور نماینده عبدالمالک الحوثی رهبر انصارالله یمن و حضور ام غیاث مادر چهار شهید مدافع حرم از سوریه، حضور دختر عماد مغنیه و دختر سردار سلیمانی و همچنین حضور سردار عزیز جعفری برای اولین بار در مراسمی سینمایی و حضور مسئولین مختلف با نگاه ها و دیدگاه های مختلف سیاسی، همه و همه نشان از آن دارد که جشنواره فیلم مقاومت به عنوان یک رویداد سینمایی بین المللی فراتر از نگاه ها و جریان های سیاسی، نه تنها در کشور بلکه در حوزه بین الملل تاثیری غیر قابل انکار دارد و نمی توان آن را با اختلاف های شخصی و یا سلیقه ای و یا خود بزرگ بینی های معمول کتمان کرد.

پرداختن برنامه هفت به جشنواره فیلم فجر به عنوان جشن سینمای ایران حداقل وظیفه این برنامه سینمایی است اما نباید فراموش کرد که این پرداخت چیزی بیش از پرداخت به سینمای بدنه را نصیب سینمای کشور نمی کند، جریان واقعی سینمای جمهوری اسلامی باید شامل ارزشمداری، هویت ملی، اخلاق و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد و باید اذعان داشت که توجه به جشنواره ای نظیر فیلم مقاومت می تواند این کمبودهای استراتژیک را در حوزه تولیدات سینمای ایران گوشزد و مورد مداقه قرار دهد.

واضح است که اگر با دیدی منصفانه، متعهدانه و نیز به دور از جانب داری و هزل و هجو به این جشنواره بنگریم، بی شک دست آوردی مهم برای سینمایی کشور است که فرصتی مغتنم را برای جمهوری اسلامی، ارزش های والای دفاع مقدس و نیز هنر اصیل و متعهد سینمای کشور فراهم می آورد تا همه در کنار هم هویت سینمای ایران را به جهانیان عرضه دارند و نادیده گرفتن چنین فرصت مغتنمی از سوی یک برنامه سینمایی، به طور خوش بینانه تنها بی بصرتی گردانندگان آن را عیان می کند و در نگاه غیر خوشبینانه اش جانبداری، کم فروشی و نیز بی انصافی خواهد بود.

این نکته نیز حائز اهمیت است که وقتی برگزاری یک جشنواره و یا جوایز اهدایی آن مورد انتقاد قرار گیرد، چه از سر دلسوزی باشد و چه هجمه، نه تنها از اهمیت جشنواره ای نمی کاهد، بلکه نشان دهنده میزان اهمیت آن جشنواره است و این خود دلیل دیگری بر لزوم توجه همه جانبه به این رویداد مهم سینمایی کشور دارد. به قول پرویز پرستویی که خود صاحب سیمرغ فجر و تندیس مقاومت در هر دو جشنواره برای درخشش در فیلم بادیگارد است: «ارزش فیلم های دفاع مقدس و مقاومت بالاتر از این جشنواره و آن جشنواره است» و فیلمساز متعهد کشور نیز باید بداند که این دستاویز و حربه دشمن، نباید او را از مسیر و هدف اصلیش که همانا رسالت و هویت سینمای اصیل انقلاب اسلامی است دور سازد.

به نظر می رسد رویکرد صحیح و مورد انتظار از رسانه ملی در قبال جشنواره ای با این ابعاد استراتژیک چه می تواند باشد؟ آن چه رهبر معظم انقلاب از رسانه ملی برای نیل به سوی رسانه ای طراز انقلاب اسلامی انتظار دارند چه وظیفه ای را برای یک برنامه سینمایی در قبال این جشنواره محوری ایجاب می کند؟

"در همه‌ی‌ برنامه‌ها جهت‌ کلی، مقابله‌ با تهاجم‌ تبلیغاتی‌ و فرهنگی‌ و خبری‌ استکبار باشد، این‌ اصل‌ مهم‌ نه‌ تنها در خبر، که‌ در گزارش‌ها، برنامه‌های‌ علمی‌ و اجتماعی‌ و سیاسی، و بخصوص‌ در برنامه‌های‌ هنری‌ و سرگرم‌ کننده‌ مانند نمایش‌ و داستان های‌ یکه‌ یا دنباله‌دار، باید رعایت‌ شود" (مقام معظم رهبری)

در پایان باید متذکر شد با توجه به اتفاقات اخیر و رویکرد غیر قابل قبول مجری برنامه هفت در قبال جشنواره فیلم مقاومت، رئیس رسانه ملی می بایست با اقدامی درخور، تناسب خود را با انتظارات از یک رسانه طراز انقلاب اسلامی و رویکردهای کلان مورد انتظار از آن به مرثه ظهور رساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.