شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران/۱

پاکروان: بدترین آفت جشنواره زدگی آن است که فیلمساز هویت خود را فراموش کرده و برای خوش آمد جشنواره ها فیلم می سازد

تینا پاکروان

سینماپرس: تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: بدترین آفت جشنواره زدگی آن است که فیلمساز هویت خود را فراموش کرده و برای خوش آمد جشنواره ها فیلم می سازد که من به هیچ عنوان این مسأله را دوست ندارم و این نوع حرکت ها مورد قبولم نبوده و نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «خانوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی سال های اخیر برخی از جشنواره ها و به ویژه جشنواره های جهانی باعث شده اند تا بسیار از فیلمسازان به خصوص در قشر جوان مبادرت به ساخت فیلم هایی کنند که شبیه به سبک خاصی از فیلمسازان خارجی است که پیش از این در جشنواره های جهانی دیده شده و جوایزی را دریافت کرده اند و به هیچ عنوان فرهنگ و هویت خودشان در فیلم های شان دیده نمی شود و این مسأله بسیار اسف بار است.

وی ادامه داد: من همیشه حتی اگر فیلم هایم را به جشنواره ها داده ام بر اساس تصورات و اهداف آن ها حرکت نکرده ام و همواره حرف خودم را زده ام و حالا اگر فیلم هایم مورد اقبال جشنواره ای قرار گرفته از آن استقبال کرده ام.

پاکروان سپس با بیان اینکه فیلمساز در ابتدا باید برای خودش و سپس برای مردم کشورش مبادرت به ساخت فیلم کند اظهار داشت: هرچند که دیده شدن، تشویق شدن و مورد توجه قرار گرفتن برای هر انسانی در هر رشته و کاری ارزشمند و مهم است اما نباید فیلمسازان به خاطر این مسأله هویت ملی و فرهنگ اصیل خود را فراموش کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» خاطرنشان کرد: اگر فیلمسازان بر اساس هویت ملی خود مبادرت به ساخت فیلم کنند هیچ اشکالی ندارد که فیلم های شان در جشنواره های جهانی حضور پیدا کند و اتفاقاً حضور آن ها در جشنواره های جهانی به نفع کشور است چرا که فیلمسازان می توانند در مقام قیاس با هم نسلان خود قرار بگیرند و مردم جهان هم می توانند با فرهنگ اصیل ایرانی آشنایی پیدا کنند و ما هم می توانیم فرهنگ جوامع مختلف را بشناسیم و این تعامل بسیار خوبی است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تعدد و تکثر جشنواره های داخلی گفت: در زمانه ای نه چندان دور تنها جشنواره هایی مانند: فجر، فیلم کوتاه، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و... در کشور ما برگزار می شد که بسیار هم خوب بود و همه هم از این جشنواره ها راضی بودند و مشکلی هم برای دیده شدن فیلم های فیلمسازان وجود نداشت اما امروزه به دلیلی نامعلوم تعداد جشنواره به شدت گسترش یافته که شاید دم دستی شدن و ساده شدن فیلمسازی که حتی برخی افراد با موبایل شان اقدام به ساخت فیلم می کنند و مسئولان هم از این نوع روش فیلمسازی استقبال می کنند باعث این اتفاق باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» تأکید کرد: البته واقعیت این است که تعداد تولیدات سینمای ایران هم در ژانرهای مختلف افزایش پیدا کرده و شاید جشنواره ها مخاطب دارند که نهادهای فرهنگی و هنری تا این میزان به فکر برگزاری جشنواره ها هستند.

پاکروان در خاتمه این گفتگو افزود: در هر صورت من می توانم این نکته را عنوان کنم که زمانی با برگزاری جشنواره ها موافقم که این جشنواره ها بتوانند تأثیرات مثبتی را برای سینمای ما در پی داشته باشند چرا که سینما زبان گویایی است که می تواند فرهنگ و آیین های ما را به تمامی جهانیان بشناساند و اگر فیلمسازان در این مسیر اقدام به ساخت فیلم و ارسال آن ها به جشنواره کنند گامی مثبت است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.