شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

اعترافاتی باورنکردنی در یک جوابیه؛

خلع ید فارابی از تجهیزات سینمایی/ اگر فارابی سینماگران را در تجهیزات هم حمایت نکند اصولا به چه دردی می خورد!؟

بنیاد سینمایی فارابی*

سینماپرس: جوابیه ای از سوی فارابی برای یک سایت مجهول الهویه ارایه شده که در نوع خود حاوی مطالبی قابل توجهی است و باعث نگرانی درباره سیاست گذاری های غلط سینمایی در دولت یازدهم می شود و تعجب و تاسف کلیه فعالان حرفه ای سینمای کشور را در پی دارد.

فارغ از آنکه قضاوت  در زمینه ادعاهای مطرح شده توسط بنیاد سینمایی فارابی در زمینه رعایت تشریفات قانونی و عدم وقوع رانت در واگذاری تجهیزات گسترده و فراوان سینمایی این بنیاد، وظیفه رسانه ها نیست و قطعا مجموعه های نظارتی و سازمان بازرسی باید به این موضوع ورود کرده و به دقت آن را بررسی نمایند، ولی اصولا واگذاری تجهیزات سینمایی بنیاد فارابی و خلع ید کردن آن با چه هدفی صورت پذیرفته است؟ این سوال مهمتر از موضوعی است که جوابیه بنیاد سینمایی فارابی برای آن صادر شده است.

واقعا مدیران سینمایی باید پاسخگو باشند که با چه رویکردی توان حمایتی بنیاد سینمایی فارابی را از بین برده اند؟ آیا تولید آثار ارزشی در سینمای ایران بدون حمایت دولت، و آن هم حداقل در ارایه تجهیزات سینمایی، می تواند روی دهد؟ آیا این رویه منجر به گران تر شدن تولیداتی که به طور مثال در سینمای دفاع مقدس تولید می شوند، نخواهد شد؟ آیا براستی بنیاد سینمایی فارابی به جای بروز رسانی تجهیزات سینمایی برای پاسخگویی مناسب و حمایتی به تولیدات سینمای ایران، باید به طور کل خلع ید می شد؟

و سوال پایانی اینکه اصولا با این تصمیمات نابخردانه، چرا بنیاد سینمایی فارابی همچنان مشغول به فعالیت است و بخش قابل توجهی از بودجه سینمای کشور در آن، خرج می شود؟

قضاوت برای این موضوع را به خوانندگان محترم واگذار می کنیم ولی در ادامه و در کمال ناباوری، جوابیه فارابی و نکات آن را از نظر می گذرانیم:

یکی از سایت‌های خبری با انتشار خبری مغشوش برپایه اطلاعات نادرست مدعی شد در واگذاری تجهیزات فنی بنیاد سینمایی فارابی شائبه رانت خواری وجود دارد، بنیاد سینمایی فارابی برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را درباره این خبرسازی به شرح زیر اعلام می کند:
در راستای  سیاست کاهش تصدی گری بنیاد فارابی در حوزه  پشتیبانی فنی و افزایش نقش بخش خصوصی در این حوزه، تصریح شده در دفترچه سیاست‌ها و برنامه های سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی وفق مقررات برنامه واگذاری تجهیزات در اختیار خود را  از ابتدای سال جاری پی گیری کرده است. از نکات تاکیده شده در این برنامه واگذاری این وسایل به فعالان حرفه ای سینمای ایران بوده است. بر اساس سیاست های سال جاری، فعالیت بنیاد در بخش اجاره تجهیزات متوقف شده و این وظیفه به طور کامل در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار می گیرد. براساس کارشناسی انجام شده مجموعه تجهیزات  موجود و متعلق به بنیاد سینمایی فارابی از نظر گردش عملیاتی به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه اول  تجهیزاتی بودند که طی سه سال گذشته  مورد تقاضا و نیاز "سینمای حرفه ای" نبودند؛ این دسته شامل انواع ریل و شاریو و همچنین چراغ ها و وسایل نورپردازی که طی فرایندی در اختیار دفاتر انجمن سینمای جوان در ١٠ استان کشور قرار گرفته است .
گروه دوم  تجهیزاتی بودند که  با توجه تغییرات تکنولوژی فیلمسازی، کمتر مورد رجوع  قرارگرفته  و بعضا مورد استفاده پروژه های خاص قرار می گیرند. این وسائل تنها شامل کرین بلند و چراغ آرک و همچنین چند نمونه چراغ خاص بودند که با هدف بازسازی و نمونه سازی براساس آیین نامه معاملات بنیاد و پس از طی فرایند قانونی، به موسسه پیروزگستر "تنها موسسه ایرانی فعال در زمینه طراحی و ساخت و تولید تجهیزات سینمایی و تلویزیونی در کشور" واگذار شده است و هیچ یک از همکاران و مسئولان سازمان سینمایی و مؤسسات تابعه در آن مؤسسه حضور ندارند.
گروه سوم  که بخش اصلی و عمده تجهیزات بنیاد شامل ١٧٠ قلم انواع لنز و تجهیزات جانبی  دوربین  فیلمبرداری، سه پایه و کلگی می شود که در ماه گذشته طی ۴ نوبت آگهی در جراید و همچنین ارسال این اطلاعات بصورت نمابر و ایمیل به دفاتر و مراکز فعال در بخش خصوصی و دیگر ذینفعان اطلاع رسانی شده و در اوایل ماه جاری مزایده آن برگزار شده است .
شایان توجه است آن بخش از تجهیزات فنی که متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و برای بهره برداری سینمای ایران طی سنوات گذشته در اختیار بنیاد قرار گرفته بود. سال ١٣٩٤ با هماهنگی های لازم به این وزارت خانه بازگردانده شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.