پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵

در پی انتشار خبر انحلال شورای عالی سینما عنوان شد؛

شورجه: وجود شورای عالی سینما یک موقعیت، فرصت و ضرورت محسوب می شود/ گویا آقای روحانی دغدغه های بیشتری دارند که فرهنگ و سینما در مقابل آن هیچ است!

جمال شورجه در نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره «مدرسه عشق»

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینمای کشور و عضو سابق شورای عالی سینما در پی انتشار خبر انحلال شورای عالی سینما گفت: از آنجا که شورای عالی سینما این فرصت را به وجود می آورد تا شخص اول اجرایی مملکت به صورت مستقیم و بدون واسطه در جریان مشکلات سینما و سینماگران قرار بگیرد و برای رفع مشکلات عدیده هنر هفتم دستورات لازم را صادر نماید وجود این شورا یک موقعیت، فرصت و ضرورت محسوب می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متعجبم از اینکه برخی افراد می گویند که شورای عالی سینما برای سینمای کشور مفید نبوده و وجود آن از ابتدا هم نتوانسته هیچ یک از مشکلات جاری در سینمای کشور را حل کند؛ خوشبختانه مصوبات و بررسی جلسات و آمار و ارقام نشان از آن دارد که این شورا توانسته دستاوردهای خوبی را برای سینمای کشور به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی سینماگران، تأمین معیشت هنرمندان، راه اندازی صندوق برای اعطای وام های بدون بهره و امثالهم از جمله مواردی است که شورای عالی سینما از بدو تأسیس در پی آن بود و توانست مشکلات بخشی از اهالی سینمای کشور را که به طور مطلق به فراموشی سپرده شده بودند برطرف نماید.

شورجه سپس با اشاره به اینکه تأسیس چنین شورایی از ابتدای امر نشان از دغدغه مند بودن رئیس جمهور وقت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی نسبت به مسائل سینماگران را داشت گفت: رئیس جمهور سابق چندین بار در جلسات این شورا حاضر شده و دستوراتی برای حل مشکلات سینماگران دادند اما گویا آقای روحانی دغدغه های بیشتری دارند که فرهنگ و سینما در مقابل آن هیچ است و به همین دلیل ایشان حتی یک بار هم حاضر به حضور در جلسات شورای عالی سینما نشدند.

این فیلمساز تأکید کرد: قطعاً یکی از مهمترین دلایلی که امروز باعث شده رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انحلال شورای عالی سینما برآیند این است که رئیس جمهور راضی به جضور در این جلسات نمی شوند و برخی از اعضای شورای عالی سینما نیز طی ماه های گذشته اقدام به استعفا کرده اند؛ پس با توجه به این موارد از روی اجبار است که این شورا منحل شود چون در دولت یازدهم هیچ گونه کارآیی نداشت.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه شورای عالی سینما نیاز به هیچ گونه مصوبه قانونی از مجلس شورای اسلامی ندارد اظهار داشت: اگر این شورا از بدو تأسیس نیاز به مجوزهای قانونی از سوی مراجعی همچون مجلس شورای اسلامی را داشت نمی توانست شکل بگیرد و قطعاً نهادهای قانونی جلوی تشکیل جلسات آن را می گرفتند؛ شورای عالی سینما متشکل از جمعی از دلسوزان سینمای کشور بود که می خواستند مشکلات سینماگران را حل و فصل کنند و سینمای ایران را به رشد و تعالی برسانند.

وی سپس خاطرنشان کرد: هر نهاد و شورایی که در کشور تشکیل می شود باید یک حاصل و کارآیی داشته باشد؛ رویکرد اصلی تشکیل و تأسیس شورای عالی سینما در بدو امر اصلاح مواد زیرساختی سینما و به روز کردن تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری آن بود تا از این رهگذر بتواند سینمای ناب و اصیل جمهوری اسلامی را به سراسر دنیا معرفی کند اما بعد پایان عمر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم تمامی این موارد به دست فراموشی سپرده شد و دوباره وضعیت سینما به همان شکل پیش از تأسیس شورای عالی سینما عقبگرد کرد.

شورجه در پایان افزود: امید است متولیان امر به جای اینکه به فکر انحلال این شورای کارآمد باشند مجدداً در صدد احیای آن برآیند و با تمام توش و توان خود بخشی از مشکلات سینما و سینماگران را حل و فصل کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.