دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

جمال شورجه در نشست خبری عنوان کرد:

تعداد فیلم های «مضر» در جشنواره فجر امسال، از فیلم های «مفید» خیلی بیشتر بود/ «مدرسه عشق»؛ جشنواره ای بسیجی با رشد ۴ برابری

نشست رسانه ای جشنواره مدرسه عشق

سینماپرس: جمال شورجه دبیر بخش فیلم چهارمین جشنواره ملی تولیدات فرهنگی هنری پایگاه مقاومت بسیج با عنوان «مدرسه عشق» گفت: به تعبیر رهبر انقلاب که ما هم فیلم مضر داریم و هم فیلم مفید. نسبت فیلم‌های مضر به فیلم های مفید که نگاه سازنده‌ای دارند خیلی بیشتر بود و ما فیلم‌هایی که نگاهی به پیرامون خود می‌کنند و برای جمهوری اسلامی کارکرد دارند را ندیدیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری جشنواره «مدرسه عشق» صبح امروز دوشنبه ۲۶ بهمن با حضور دبیران بخش‌های مختلف این جشنواره و تعداد کثیری از اصحاب رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری مداحی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: ما در سراسر کشور ۵۰ هزار پایگاه بسیج و ۲۰ میلیون بسیجی داریم که در بین آنها هنرمندانی حضور دارند که آثار فاخر و ارزشمندی را ارائه می‌کنند و باید به آن ها توجه جدی شود؛ این جشنواره به نوعی هویت بخشی میان هنرمندان بسیجی است و ما تلاش کردیم حس رقابت و ارتقای کیفیت تولیدات هنری و فرهنگی را در این دوره افزایش دهیم.

وی ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته جشنواره «مدرسه عشق» به صورت ملی و متمرکز برگزار می شود که بر این اساس ۱۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که رشد ۴ برابری آن را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که سال گذشته ما به صورت استانی آثار را انتخاب کردیم و سپس همه آثار انتخاب شده به مرکز فرستاده شدند.

مداحی سپس با بیان اینکه این جشنواره دارای ۶ بخش است اظهار داشت: جشنواره مدرسه عشق شامل هنرهای تصویری و نمایشی به دبیری جمال شورجه، هنرهای تجسمی به دبیری آقای رجبی دوانی، نشر و کتاب به دبیری آقای زرشناس، موسیقی و سرود به دبیری محمد گلریز، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌‌ای به دبیری آقای حامد جعفری و بخش ابتکارات به دبیری حسین امان‌ لو است.

دبیر جشنواره مدرسه عشق تأکید کرد:  این جشنواره در مقابله با جشنواره هایی است که با تقلید از سینمای غرب برگزار می شوند؛ جشنواره مدرسه عشق تنها متعلق به دارندگان کارت بسیج نیست و هر کس که برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی کار کند در این جشنواره حضور دارد.

در ادامه این نشست خبری محمد گلریز گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تقویت ارزش‌های متعالی هنر موسیقی است و تلاش کرده‌ ایم در این بخش سطح هنری را افزایش داده و با موسیقی مبتذل مقابله کنیم؛ متأسفانه این روزها موسیقی مستهجن گریبان گیر ما شده و ما تحت تأثیر آثار مبتذل غربی مبادرت به ساخت موسیقی می کنیم.

گلریز سپس با انتقاد از اینکه جشنواره موسیقی فجر هم تنها نام و عنوان «فجر» را با خود به یدک می کشد و ما در آن شاهد تولیدات انقلابی نیستیم اظهار داشت: این نقصی بزرگ در جمهوری اسلامی ایران است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود؛ من متأسفام که بسیاری از هواداران فتنه ۸۸ به این رویداد مهم موسیقایی دعوت شده اند.

دبیر بخش موسیقی این جشنواره ادامه داد: در بخش موسیقی ۶۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده و توسط هیأت انتخاب ۱۰۰ اثر به هیأت داوران تحویل داده شده است؛ هیأت داوران در ۴ بخش آوای انقلابی ۱۸ اثر، در بخش مداحی و تواشیح ۱۶ اثر، در بخش سرود جمعی ۱۲ اثر و در بخش نماهنگ ۲۰ اثر را انتخاب کرد و قرار است ۱۰۰ سکه به آثار برتر داده شود و سفر عتبات عالیات نیز برای آثاری که دارای ابتکارات و نوآوری باشد در نظر گرفته شده است.

همچنین جمال شورجه دبیر بخشفیلم این جشنواره در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در مورد فیلمهای این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: من فیلم‌هایی که در اختتامیه جشنواره، جایزه گرفتند را هم دیدم «ابد و یک روز» روز متاسفانه ۹ جایزه گرفت! چطور هیئت داوران این فیلم را مستحق این تعداد جایزه دیده است؟ البته این مشکل همیشگی داوری فیلم فجر است خود من هم که دو، سه بار داور جشنواره بودم بر سر این موضوع دعوا می‌کردم که فیلم را از دو زاویه باید دید، محتوا و ساختار. اگر ساختار قوی باشد و محتوایی در آن باشد که زشتی را نشان می‌دهد این از کارهای خنثی هم مضرتر است مثل تیغ در دست زنگی مست است، فیلمها در داوری نباید فارغ از محتوا نگاه شوند.

این کارگردان سینما در مورد سایر آثار جشنواره فیلم فجر گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد از آثار جشنواره خنثی بودند اما فیلم‌های مضر هم داشتیم به تعبیر رهبر انقلاب که ما هم فیلم مضر داریم و هم فیلم مفید. نسبت فیلم‌های مضر به فیلم های مفید که نگاه سازنده‌ای دارند خیلی بیشتر بود و ما فیلم‌هایی که نگاهی به پیرامون خود می‌کنند و برای جمهوری اسلامی کارکرد دارند را ندیدیم.

شورجه با انتقاد نسبت به دیده نشدن فیلم «جشن تولد» در جشنواره فیلم فجر گفت: تعدادی از جوانان فیلم‌ساز با انگیزه فیلم جشن تولد را در کوچه‌های سوریه ساختند جایی که در چند کیلومتری محل فیلمبرداری‌شان جنگ و درگیری بود ولی اصلا این فیلم دیده نشد. در عوض فیلم‌هایی که بدآموزی داشت را زیاد دیدیم بدآموزی‌هایی چون خیانت و یا توهم خیانت، عادی‌سازی آرام حضور مشروب در خانواده‌ها و سیگار کشیدن‌ها  که دیگر شوخی رسانه‌ها شده است. جشنواره فیلم فجر هم مثل جشنواره‌های گذشته چنگی به دل نمی‌زد. 

وی با انتقاد از نحوه داوری جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه به دلایلی که باید بررسی شود فیلم بادیگارد در بین کاندیداهای جشنواره هم حضور کمی دارد.

شورجه با انتقاد از فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر گفت: «ابد و یک روز» به شدت فیلم مریض و بدآموزی است و تصویر درستی از کشور نشان نمی‌دهد. البته فیلمنامه مضمون خوبی د اشت و ما خودمان پروانه ساختش را دادیم. فیلمنامه در مورد تحکیم خانواده بود و قرار بود دختری را نشان دهد که ایثار می‌کند تا خانواده‌اش باقی بماند ولی همین موضوع خوب را به شکل کریه و زشتی نشان می‌دهد و بعد می‌آید در جشنواره ۹ جایزه به این فیلم می‌دهند. 

وی در بخش دیگری از نشست و در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در مورد موضع گیری‌اش نسبت به فیلم «ابد و یک روز» گفت: اعتقاد من بر این است که هنرمندان مثل مگس نیستند که روی نجاست بنشینند هنرمند مثل زنبور باید روی گل بنشیند قول می‌دهم این فیلم در جشنواره‌های معاند نظام قرار می‌گیرد و آنجا هم جایزه می‌گیرد. 

این فیلمساز در جشنواره فیلم فجر تشویق می‌شود و حتما ادامه فیلمسازی‌اش اینگونه خواهد بود. این جایزه دادن‌ها برای فیلمسازان جوان و آینده کشور جریان‌سازی می‌کند تا به سمت این نوع فیلم‌سازی بروند. خودم در شورای پروانه ساخت هستم و می‌بینم ۷۰ درصد جوان‌ها تقاضای نوعی از فیلمسازی را دارند که در جشنواره‌های خارجی حضور یابند. 

شورجه گفت: فیلم «ابد و یک روز» ساختار قوی داشت و معتقدم اتاق فکری برای ساخت چنین فیلمی وجود داشته چون اینچنین فیلم زیبایی ساختن از یک فیلم اولی بعید است. شاید هم نابغه‌ای بوده برای خودش اما هنرمند باید روح و جان آدم‌ها را ابتهاج دهد نه اینکه دچار غلیان کند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.