سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶

همراه با آثار «هنر و تجربه» در برج میلاد

کارگردان«قیچی»: فضاهای بسته آپارتمانی برای بسیاری از مخاطبان سینما جذابیت ندارد

فیلم ویدئویی قیچی

سینماپرس: کریم لک زاده فیلمساز جوان سینما که با «قیچی» در بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: امروز در سینمای ایران اغلب خودمان را محدود به فضاهای بسته آپارتمانی کرده ایم حال اینکه این رویه دیگر برای قشر وسیعی از مخاطبان دارای جذابیت نیست.

وی که فیلمش عصر روز چهارشنبه در برج میلاد به نمایش گذاشته می شود در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من معتقدم بایستی بر اساس نیازهای روز مخاطبان فیلم ساخت و از فضاهای محدود و کلیشه ای پرهیز کرد. از این رو من ترجیح می دهم آثارم را در طبیعت و فضاهای جالب غیرشهری جلوی دوربین ببرم که هم برای مخاطب جذابیت بصری داشته باشد و هم بتواند نظر او را نسبت به سینما تغییر دهد.

وی ادامه داد: البته من هدفم از ساخت این فیلم جذب توریست نبوده و ترجیح می دهم تا جذابیت های فراوان طبیعت را در راستای هدف و داستان فیلمم به تصویر بکشم. داستان این فیلم از یک خانه آغاز و به کوچه ها و خیابان ها و سپس به کویر و قطار و جزایر بکر جنوب ایران و بسیاری از روستاهای ساحلی و... می رسد که در نوع خود کم نظیر است و ما نمونه آن را در سینمای ایران شاهد نبوده ایم.

وی ادامه داد: این اثر سینمایی معضلات جامعه شهری را در دل طبیعت روایت می کند و این ترکیب همیشه برای من جذابیت داشته و در آثار قبلی ام نیز از آن استفاده کرده ام.

کارگردان فیلم کوتاه «قمارباز» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه طرح اولیه فیلمنامه «قیچی» را از حدود ۳ سال قبل آماده کار داشته است اظهار داشت: برای نگارش فیلمنامه من به استان های جنوبی کشور سفر کردم تا با فرهنگ مردم بومی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشتر آشنا شوم و در مرز آبی ایران روستایی به نام «بنداران» را پیدا کردم که به شدت به فضای فیلمم نزدیک بود؛ لذا پس از نگارش فیلمنامه بر اساس این فضا با تهیه کننده وارد مذاکره شدم و فیلم را به تولید رساندیم.

این فیلمساز جوان خاطرنشان کرد: در «قیچی» ما با یک ضد قهرمان روبرو هستیم که جنایتی مرتکب شده و در حال فرار است و خشونت زیادی دارد، اما وقتی وارد طبیعت می شود خشم طبیعت بسیار فراتر از خشونت اوست و در نهایت اوست که در دریای طبیعت غرق می گردد.

وی افزود: در واقع شخصیت این فیلم برای من شبیه به یک «مکبث» کوچک است و من با الهام گرفتن از آن اضمحلال این کاراکتر ضد قهرمان را نه توسط دستگاه های قانونی که توسط دستگاه طبیعت که به صورت مجزا عمل می کند به مخاطب نشان داده ام.

لک زاده در پاسخ به این سوأل که آیا با توجه به فضای خاص «قیچی» این اثر چه مخاطب هدفی را برای خود در نظر گرفته است اظهار داشت: «قیچی» مخاطب عام دارد و این گونه نیست که ما بخواهیم این فیلم را متعلق به افرادی خاص بدانیم اما قطعاً کسانی که در زندگی شان بیشتر با فیلم و سینما در ارتباط هستند بیشتر می توانند با این اثر همذات پنداری کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «من آبادان رفتم جنگ» سپس «قیچی» را فیلمی شخصیت محور برشمرد و گفت: عباس غزالی در این اثر سینمایی نقش «راما» به عنوان کاراکتر اصلی را بازی کرده که اطمینان داریم یکی از بهترین بازی های خود را در این فیلم ارائه داده است. خوشبختانه برخی از کارشناسانی که تا به امروز این فیلم را تماشا کرده اند بر این باورند که این اثر سینمایی می تواند موج جدیدی را نه تنها در سینمای ایران که در سینمای جهان به وجود بیاورد.

وی در خاتمه متذکر شد: البته این بدان معنا نیست که ما بخواهیم سطح توقعات را از «قیچی» بالا ببریم و تنها آرزوی من این است که این اثر بتواند با مخاطبان خود به خوبی ارتباط برقرار نماید.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «قیچی» قصه شخصیتی را روایت می‌کند که از تهران گریخته و برای خروج از کشور به جنوب می‌رود.

عوامل فیلم «قیچی» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کریم لک زاده، دستیار کارگردان: حامد نجابت، برنامه ریز: توماج نورایی، منشی صحنه: بیتا ارسطویی، مدیر تصویربرداری: رضا عبیات، دستیاران تصویر: سجاد مرادیان، مجید خمیس آبادی، رضا صمدی، طراح صحنه و لباس: رضا رزم، عکاس: فاطمه فرجی، مشاور رسانه ای: احسان عباسی، دستیار صحنه: کامران شورجه، دستیار لباس: وحید کفراش، جامه دار: شبنم وحیدپور، گریم: حسنا خانمحمدی و حمید یوسف پورصیفی، صدابردار: هادی معنوی پور، مدیران تولید:محمد عزتخانی، احد محمد کرمی، مدیر تدارکات: امیر جعفری، دستیار تهیه کننده: محمد توکلی، آرشیو: سارا شهامت منش، جلوه های بصری: محسن خیرآبادی، تدوین: پویان شعله ور، تدارکات: حسین رحیمی، مجری طرح: آسیا صنعت فیلم، تهیه کننده: احسان فولادی فرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.