چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷

در صورت موافقت مرکز هنرهای نمایشی

جهانگیر الماسی نمایش«حسن یا جاده زرین سمرقند» را روی صحنه می‌برد

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که قصد دارد به تازگی نمایشی با عنوان «حسن یا جاده زرین سمرقند» را روی صحنه ببرد گفت: این نمایشنامه را «جیمز فلکر» یکی از دیپلمات های کشور انگلیس که در سال ۱۹۱۸ برای مأموریت به تهران آمده نوشته و تاکنون فیلم های سینمایی متعددی از روی آن ساخته شده است.

بازیگر فیلم «پشت پرده مه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: گستردگی این نمایش به حدی زیاد است که تنها یک جغرافیای خاص را در نظر نمی گیرد و می تواند برای تمامی کشورهای اسلامی جذابیت داشته و با باورها و فرهنگ های آن ها تطابق داشته باشد.

وی که سایقه چندین سال فعالیت در حوزه تئاتر را دارد سپس با تأکید بر اینکه عنوان این نمایش یک اسم رمز ارزشمند است اظهار داشت: این عنوان همه مخاطبان را راهنمایی می کند که نمایشنامه ای را مطالعه می کنند که به اخلاق، روحیات، دلبستگی ها و رفتارها و کنش های جبری منطقه در مدیریت منابع انسانی و حفظ تعامل بین نیروها می پردازد؛ مخاطبان اصلی این نمایش قطعاً توده های مردم هستند و از این نمایش به عنوان یک عنصر و منبع ارزشمند برای انجام کارهای فرهنگی و هنری می توان بهره جست.

الماسی با اشاره به برخی فیلم هایی که بر اساس این نمایش ساخته شده اند گفت: متأسفانه فیلم هایی که از روی این نمایش در سینمای کشور ما ساخته شده همگی بدون توجه به وقایع فرهنگی و سیاسی مد نظر نویسنده نمایشنامه تولید شده اند و تنها قصه ای از دوران حکومت هارون الرشید را برداشت و روایت کرده اند.

بازیگر فیلم سینمایی «بانی چاو» خاطرنشان کرد: نمایشنامه «حسن یا جاده زرین سمرقند» آنقدر غنی است که می توان از آن به عنوان یک آیینه برای همیشه تاریخ یاد کرد؛ این نمایشنامه با اینکه در چند دهه گذشته به رشته تحریر درآمده اما همچنان کارکرد دارد و این نشان می دهد که نمایشنامه نویس در زمان نگارش این اثر درخشان، مطالعات زیادی در زمینه های جامعه شناختی، مردم شناختی و روانشناسی فردی و اجتماعی انجام داده است.

کارگردان فیلم سینمایی« رنج و سرمستی» تأکید کرد: من مایل نیستم که این نمایش را به شکل مرسوم روی صحنه ببرم و می خواهم از اپرا، موسیقی و شعرخوانی برای اجرای آن استفاده زیادی داشته باشم چرا که فضای نمایش چنین اجرایی را طلب می کند.

نویسنده نمایشنامه «رخش دلم جز بار محبت نخواهد بود» ادامه داد: من برای اجرای این نمایش تغییراتی در ابتدا و انتهای نمایشنامه به وجود آورده ام تا مخاطبان این اثر بتوانند ارتباط بهتری با این اثر که به نوعی میراث فرهنگی و منطقه ای محسوب می شود برقرار کنند؛ دو شخصیت نظافتچی سالن نمایش و یک کارگردان به پرسوناژهای این نمایش اضافه شده اند که در صحنه ابتدایی و پایانی روی صحنه می روند.

وی در رابطه با بازیگران «حسن یا جاده زرین سمرقند» گفت: فارغ از برخی بازیگران در عرصه تئاتر، اساتیدی چون جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، علی نصیریان و سعید پورصمیمی از جمله بازیگرانی هستند که مایلم در این نمایش حضور داشته باشند؛ این نمایش ۴ پرسوناژ اصلی و ۱۴ بازیگر فرعی دارد و من می خواهم با یک اجرای استاندارد در داخل کشور این نمایش را در کشورهای منطقه و دنیا برای شناساندن فرهنگ کهن و دیرینه ایرانیان روی صحنه ببرم.

بازیگر فیلم سینمایی «کمیته مجازات» افزود: به تازگی درخواست مجوز برای اجرای این نمایش را به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده ام و مایلم که این نمایش بزرگ را در تالار وحدت تهران که تنها سالن استاندارد در حوزه اپرا در ایران و منطقه است که میتواند در آن نمایش هم اجرا کرد روی صحنه ببرم؛ ما حداقل به ۴۵ جلسه تمرین نیاز داریم و از سوی دیگر آماده سازی موسیقی، طراحی دکور و... نیز مدت زمان زیادی طول می کشد از این رو قطعاً اجرای این نمایش در سال جاری نخواهد بود و اوایل سال آینده می توانیم در صورت مساعدت مدیران تئاتر کشور شاهد اجرای باشکوه این نمایش ملی باشیم.

الماسی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من به طور قطع و یقین می گویم که «حسن یا جاده زرین سمرقند» در حوزه های سیاسی و دیپلماتیک به نفع ملت است و می تواند دستاوردهای زیادی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؛ از سوی دیگر موضوع اصلی آن زندگی است و می تواند باعث ایجاد روحیه نشاط در جامعه گردد و از این رو آرزومندم که مسئولان تئاتر کشور هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای روی صحنه رفتن این نمایش انجام دهند.

شایان ذکر است جهانگیر الماسی فعالیت هنری خود را از حوزه تئاتر و در سالهی دور آغاز کرد. اخرين كاركرداني هاي تئاتر وی نمایش انفاركتوس در سال ١٣٥٥ و تله تئاتر ستار خان در سال ١٣٥٩ بوده است.

نظرات

  • امیر حیسن ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۳:۲۰
    0 0
    خدا کنه اجرا بشه
  • niloofar ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۳:۲۶
    0 0
    درود بر استاد عزیز و محترم...استاد الماسی هنرمند دوست داشتنی..
  • امیر ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۷:۳۹
    0 0
    اقای الماسیه عزیز و دوست داشتنی ، درود و صد درود بر شما پیشکسوت و مطلع سینما و تئاتر.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.