سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

جوانگرایی در سینما؛ به چه قیمت؟ / ۹

رافعی: ورود بی پروای جوانان به سینما آنهم بدون داشتن چشم اندازی از فعالیت آنان نابخردانه است

عباس رافعی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما با اشاره به صدور مجوزهای بی رویه برای فیلمسازان کار اولی گفت: ورود بی پروای موجی از جوانان به سینما آنهم بدون داشتن چشم اندازی از فعالیت آنان توسط مدسیران سینمایی نابخردانه است.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جوانگرایی شعار بسیار خوبی است و اینکه جوانان بتوانند در سینمای کشور فعالیت داشته باشند برای ما امری بسیار مهم و حیاتی است اما توجه به این اصل اساسی که ورود جوانان به سینما باید دارای نتیجه باشد بسیار مهم است؛ ما باید نسبت به این مسأله آگاه باشیم که جوانانی که امروز وارد سینمای کشور می شوند در آینده سینما تأثیرگذار هستند پس باید تنها نیروهایی را وارد سینما کنیم که بتوانند در راستای اهداف فرهنگی نظام و کشور فعالیت کنند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران سینمایی در وهله اول باید به این امر مهم توجه کنند که در سینما به چه فیلم هایی نیاز داریم اظهار داشت: آنچه امروز در سینمای ما مهم است مبحث ورود جوانان نیست بلکه محتوای تولیدات ماست؛ ما باید بر اساس اولویت تولیدات مان تصمیم بگیریم که آیا ساخت این فیلم ها باید توسط پیشکسوتان انجام شود و یا اینکه جوانان هم می توانند در حوزه اقدام به ساخت فیلم کنند؟

رافعی در ادامه این گفتگو تأکید کرد: یکی از اهداف ساخت اثر هنری، انتقال تجربه و پیام در مفهوم صحیح و کارآمد آن به مخاطب است لذا با این شرایط شاید هر جوان نتواند الزاماً با اثرش آن تجربه و پیام را انتقال داده و موجبات ارتقای فرهنگی مردم را در مسیر حقیقت فراهم کند.

این فیلمساز کشورمان سپس تصریح کرد: امروزه به دلیل سیاست های غلط مدیران سینمای کشور اغلب تولیدات ما به سمت تجربه گرایی پیش رفته اند که حاصل آن تأسیس گروه «هنر و تجربه» شده که هیچ نفعی برای سینمای کشور در پی ندارد و تنها باعث گریزان شدن مخاطبان از سینما و همچنین خانه نشینی فیلمسازان پیشکسوت و داستان گو شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» ادامه داد: این رویه غلط می تواند سینمای کشور را دچار اضمحلال کند چرا که انتظار مخاطب از سینما آن چیزی نیست که مدیران سینمای کشور به آن می اندیشند و هیچ گاه نمی توان به وسیله این گونه فیلم ها مخاطبان را به سالن های سینما کشاند.

وی با تأکید بر اینکه چرخه مالی سینمای کشور نیاز به حرکت دارد تصریح کرد: امروز اغلب سینماگران و تهیه کنندگان در حال دست و پا زدن هستند و به زور سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته اند؛ شاید به صراحت بتوان ادعا کرد فیلم های تولید شده در زمان مدیریت آقای ایوبی هیچ یک قابل افتخار نیستند؛ حداقل ما در زمان مدیریت آقای شمقدری شاهد این بودیم که فیلم های شاخصی مثل: «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «استرداد»، «چ»، هیس...» و... تولید شدند و دستاوردهای زیادی را در عرصه ملی و بین المللی با خود به همراه آوردند اما واقعاً آقای ایوبی تاکنون چه کار مفیدی برای سینمای ایران انجام داده است؟

رافعی سپس خاطرنشان کرد: حضور جوانان در سینمای حرفه ای، آن ها را نسبت به آینده کاری و مالی شان امیدوار می کند این در حالی است که هیچ پتانسیلی برای ادامه حیات سینمای کشور وجود ندارد؛ ما در حال حاضر حتی امکان اکران تمامی فیلم های تولید شده در سینما را نداریم و اگر بخواهیم به حد و توان و بضاعت سینما نگاه کنیم هر فیلمساز پیشکسوت تنها می تواند ۵ سال یک بار، نوبت اکران بگیرد.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو افزود: من نمی دانم برخی مسئولان با کدام درایتی می گویند جوانان باید برای جوانان فیلم بسازند؟ اگر این حرف آقایان درست باشد از این پس باید ساخت فیلم های کودک و نوجوانان را هم به دست کودکان بدهیم! این شعارها تنها باعث می شود روز به روز سینمای کشور در گودالی عمیق و تاریک فرو برود و اگر دیر به خودمان بیاییم تا چند سال آینده خبری از سینمای حرفه ای در ایران نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.