سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶

نقش نهادهای فرهنگی در تحقق سخنان رهبری/۴

بهمنی: بی توجهی مدیران سینما و تلویزیون موجب عدم کارآیی این دو رسانه در مقابله با جنگ نرم شده است

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما و اشارات مستقیم ایشان به مقوله جنگ نرم گفت: سینما و تلویزیون بهترین جایگاه برای مقابله با مسأله جنگ نرم هستند اما به دلیل بی توجهی مدیران نسبت به مسائل فرهنگی این دو ابزار قدرتمند رسانه ای در کشور ما هیچ گونه کارآیی ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها در فرمایشات خودشان نسبت به مسأله مهم جنگ نرم اشاره کرده اند اما متأسفانه هیچ گاه موقعیت خاصی توسط مدیران فرهنگی برای مقابله با این جنگ طراحی نشده و گویا متأسفانه برخی مدیران فرهنگی نسبت به فرمایشات ایشان بی توجه هستند.

وی سپس با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری همچون یک دیده بان دقیق و آگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران فردی دغدغه مند نسبت به مسائل فرهنگی هستند اظهار داشت: من شخصاً به عنوان یک سینماگر در مقابل حضرت آقا به شدت خجل هستم چرا که ایشان چندین بار فرمایشات خود را در این زمینه تکرار کرده اند و اگر ما ادعای ولایت مداری داریم باید در این زمینه کاری انجام دهیم.

بهمنی در ادامه با بیان اینکه عملیات جنگ نرم بسیار پیچیده تر از عملیات موشکی و جنگ سخت است خاطرنشان کرد: هرچند که این مسأله بسیار پیچیده و دشوار است اما لاینحل نیست و در دسترس است؛ ما به راحتی می توانیم با ابزارهای قدرتمندی که در اختیار داریم در این جبهه نیز با دشمن به مقابله برخیزیم.

این فیلمساز تأکید کرد: متأسفانه با اینکه سال ها است از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما برنامه ریزی جدی در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری مقابله با جنگ نرم نکرده ایم و همین باعث شده تا به عنوان نمونه در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور که در ایام الله دهه فجر برگزار می شود فیلم هایی داشته باشیم که عنوان اجتماعی بودن را با خود به یدک می کشند اما رسماً فرهنگ اسلامی جامعه را زیر سوأل برده و به آن تازیانه می زنند و به هتک حرمت سنت های ایرانی اسلامی پرداخته و در عوض آن سبک زندگی غربی را ترویج می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» ادامه داد: ما برای مقابله با تولید این گونه آثار که به گونه ای در جهت حمایت و ترویج دیدگاه های دشمنان ساخته می شوند نیاز به اتاق فکر داریم و باید کارشناسان دغدغه مند نسبت به این مسائل در کنار یکدیگر جمع شوند تا ما شاهد رشد و تعالی در این زمینه باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد از تلویزیون که گاهی اوقات فیلم های سینمای هالیوود و غرب را با سانسور کم روانه آنتن می کند گفت: تلویزیون که مخاطبان انبوه و میلیونی دارد هیچ گاه نباید در دام تولیدات غربی گرفتار شود و بایستی از فیلمسازان دغدغه مند و متعهد برای ساخت فیلم ها و سریال هایی که ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی می کنند دعوت شود تا برای سینما و تلویزیون کشور مبادرت به ساخت فیلم کنند.

پهمنی تصریح کرد: مسئولان باید در مقام پاسخگویی توضیح دهند که چرا مدت ها است سریال مستند گزارشی بنده که در رابطه با مسأله «حجاب» ساخته ام از تلویزیون پخش نمی شود؟ چرا باید فیلمسازان متعهد خانه نشین باشند و در عوض برخی فیلمسازانی که آثارشان نمود عینی دشمنی با دین و انقلاب است اینطور در سینما و تلویزیون کشور جولان دهند؟

این فیلمساز با اشاره به اینکه خواب آلودگی برخی مدیران باعث ضعف ما در جبهه فرهنگی با دشمن شده است بیان داشت: معلوم نیست برخی مدیران غافل دستگاه های فرهنگی کشور چه زمانی می خواهند از خواب بیدار شوند؟ دشمن در حال حاضر در مسأله تهاجم فرهنگی پایش را روی گلوی ما گذاشته و ما هیچ کاری انجام نمی دهیم و در عوض از آن ها نیز حمایت می کنیم؛ به عنوان مثال این انیمیشن هایی که به کرات توسط موسسات ویدئویی وارد شبکه نمایش خانگی می شوند با برنامه ریزی در صدد جریان سازی در جامعه اسلامی ما هستند و برای آینده فرزندان ایران اسلامی می توانند خطرات زیادی را به همراه داشته باشند که متأسفانه مدیران نسبت به آن خطرات آگاه نیستند.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در خاتمه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در دهه ۶۰ روحیه اتحاد، مقاومت و شهادت طلبی در جامعه زیاد بوده اظهار داشت: ای کاش مدیران ما بتوانند جامعه را به سویی سوق دهند که مجدداً بتوانیم شاهد شکوفایی این اعتقادات در میان آحاد افراد جامعه باشیم؛ رسانه ها در این راستا نقشی به شدت تاثیرگذار دارند اما متأسفانه در حال حاضر هیچ عملکرد مثبتی از سوی آن ها دیده نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.