سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

«تعبیر وارونه یک رویا» از نگاه منتقدان

فهیم: ادای دین «جیرانی» به مأموران اطلاعاتی پسندیده بود اما نباید در حقشان جفا می‌کرد

سریال  «تعبیر وارونه یک رویا»

سینماپرس:محمد تقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: اگرچه جیرانی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به ماموران اطلاعاتی ادای دین کرد اما اینکه چقدر این کاراکترها را به شکل درست معرفی کند تا جفایی در حقشان صورت نگیرد مهم تر است. ما در قسمت های پایانی سریال فقط می خندیدیم!

این منتقد در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در همین زمینه بیان کرد: مجموعه داستانی «تعبیر وارونه یک رویا» را سریالی دیدم که برای مخاطب ارزش دیدن داشت و این شبها که از تلویزیون پخش  می شد  مخاطبان خاص را با خود همراه کرده بود.

فهیم در ادامه گفت: این سریال در بخش رویکردهای سیاسی امنیتی قابل تامل  بود و می توان از زوایای گوناگون به آن پرداخت. داستان  سریال «تعبیر وارونه یک رویا» موضوع روز کشور ماست و در حال حاضر همه ما  با چنین مسائلی دست به گریبان هستیم.

وی افزود: وقتی چند روز پیش یکی از مقامات اسرائیلی در برنامه ای اعلام می کند که حذف دانشمندان  ایرانی در راس برنامه های ما قرار دارد، پس به این نکته می توان اهمیت داد که مسئله روز و بسیار مهمی سوژه این  سریال شده است هر چند که به همین میزان و در حد یکی دو سریال نباید کفایت کرد و باید در مجموعه های دیگر هم به این مسئله مهم پرداخته شود.

فهیم در بخش دیگری از صحبت خود گفت: در دنیا فیلم های امنیتی، پلیسی، جنایی و  اکشن برای خانواده ها  و جوان ها با جذابیت بالا همراه است. سریال «تعبیر وارونه یک رویا» هم  با بهره گیری از داستان روز به موقع  و به جا از تلویزیون ایران پخش شد. به خصوص اینکه این مجموعه با  چاشنی عشق و انتقام های شخصی هم آمیخته شده بود که به همین دلیل خانم ها را هم پای تلویزیون نگاه می داشت.

این منتقد درعین حال اظهار داشت: در خصوص این سریال اما در بخش هنری و ارزش کیفی و ساختاری نمیتوان به جیرانی  امتیاز بالایی داد. به نظر من «تعبیر وارونه یک رویا» از «مرگ تدریجی یک رویا» یگ گام عقب تر بود.

وی گفت : سریال «مرگ تدریجی یک رویا» کار قوت‌مند و  دلی تری برای جیرانی به حساب می آید و از فرم و ساختار یکدست تری بر خوردار بود در حالیکه «تعبیر وارونه یک رویا» نه تنها  ساختار جدیدتری نسبت به کار قبلی جیرانی نداشت بلکه به مراتب ساختارش پایین تر هم بود.

فهیم بیان داشت: در سریالهایی از جنس «تعبیر وارونه یک رویا» آن چه که باید مورد اهمیت قرار بگیرد  این است که در اجرا و نوشتن باید به جزئیات  در اتفاقات و پنهان نگاه داشتن رازها  بیشتر توجه کرد. اما ما می بینیم که در این سریال پرداخت به این اتفاقات جزیی بسیار دم دستی صورت می گیرد و از چند قسمت آخر کار عملأ رها می  شود. 

وی ادامه داد: با اینکه من سریال را دوست داشتم و آن را  کامل دیدم  اما از چند قسمت آخر واقعأ نمی توانستم  کار را نگاه کنم. انگار به شعور مخاطب توهین می شد و کارگردان مخاطب را دست کم می گرفت. به نظر من در قسمت های پایانی کمی در حق ماموران اطلاعات جفا شد و باید داستان را به گونه ای روایت کرد که برای مخاطب باورپذیر باشد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ساده نگاه کردن در سه چها رقسمت پایانی کار نسبت به اتفاقات و گره گشایی ها  و رودرویی نیروها با هم فکر شده نبود و باری به هر جهت کار را جلو بردند.  حتی یک نوجوان در آخر به پرداخت شخصیت ها می خندید. به نظر من جیرانی  به ماموران گمنام و اطلاعاتی  امام زمان(عج) که حافظ آرامش کشور هستند ادای دین کرده اما اینکه چقدر  این کاراکترها را به شکل درست معرفی کند تا جفایی در حقشان صورت نگیرد مهم تر است.

این منتقد همچنین افزود: این گونه اشتباهات فاحش در ماموریت ها و قلع و قمع پرونده  در سریال بسیار جبران ناپذیر است و باید بدانیم که در کارهای قهرمان پرداز، باید قهرمان و یژگی های قهرمانانه داشته باشد نه مثل قهرمان های این کار، تنها باعث تمسخر شود. به نظر من جیرانی  چند قسمت پایانی کار را کاریکاتوری  جلو برد و ما به اتفاقات می خندیدیم!

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.