چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

جبار آذین و نقد شفاهی فیلم های روی پرده

«دوران عاشقی» ایستگاه عاشقانه «رئیسیان» در سینماست

دوران عاشقی*

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در نقد فیلم سینمایی «دوران عاشقی» که این روزها در حال اکران است، اظهار داشت: در حالیکه سینما عرصه یکه تازی فیلم هایی شده است که با سوء استفاده از نیاز مخاطب به نشاط و امید در بازار مکاره سوداگری و لودگی و هجوپردازی می پردازد مخاطب می تواند با «دوران عاشقی» عاشقی را مرور کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرضا رئیسیان فیلمساز کم کاریست ولی فیلم‌های او نشان گر کاربلدی این فیلمساز و دغدغه های اوست؛ با آنکه خطوط فکری و مضمونی فیلم های او از حاشیه های اجتماع می گذرند با این حال آثار او بیش از اینکه اجتماعی باشند انسانی اند.

وی ادامه داد: رئیسیان کار سینما را با «ریحانه عاشقی» آغاز کرد و پس از آن ساخت چند فیلم با سوژه های مختلف از جمله فیلم های «سفر» و «ایستگاه متروک» را با تاثیر پذیری از تفکرات عباس کیارستمی دنبال کرد و سرانجام در آخرین فیلم در حال اکران خود «دوران عاشقی»، در ایستگاه عاشقی پیاده شد تا بگوید هنوز هم عاشق است و اهل عاشقی و اگر دغدغه های دیگر اجازه بدهد باز هم می خواهد در سینما عاشقی کند.

این منتقد سینما تصریح کرد: «دوران عاشقی» فیلمی به نسبت لطیف و انسان گرایانه است و یک نوع درام عاشقانه اجتماعی است که میان زندگی خانوادگی می گذرد و کارگردان با نگاهی موکد به موضوع تکراری ازدواج موقت، پیامدهای آن را به نسبت تحلیل و بازگو می کند.

وی افزود: پردازش نقش غفلت و روزمرگی و کج روی اخلاقی در فروپاشی زندگی شخصیت های اصلی فیلم «حمید» و «بیتا» و قربانی شدن زندگی زناشویی آنها در پای گرفتاری های شغلی و دوری از مناسبات اخلاقی و انسانی، با کمترین درصد شعارزدگی در بطن داستان فیلم «دوران عاشقی» از نقاط قوت فیلم رئیسیان است.

آذین متذکر شد: داستان متوسط ولی روان فیلم با روایت ها و گره افکنی های سینمایی فیلمساز گرچه تا درون تاثیرات اوضاع اجتماعی بر زندگی آنها پیش می رود اما در عمل کم آورده و در مرز این مناسبات می ایستد و به درون خانواده باز می گردد. بازی خوب شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی و کارگردانی به نسبت یکدست علیرضا رئیسیان، از فیلمنامه معمولی رویا محقق، فیلم جمع و جوری را به تولیدات سینمای کشور افزوده است.

وی در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: «دوران عاشقی» اگرچه نگاهی سطحی به جایگاه عرفی، شرعی و انسانی «ازدواج موقت» داشته و نقش انسان ها و زندگی ماشینی و تحمیلات اقتصادی و اجتماعی در تعبیر آدم ها و زندگی ها را روایت می کند ولی رئیسیان سعی کرده جنبه های مختلف این موضوع را در حد توان و بضاعت سینمایی خود آسیب شناسی کند لذا باید متذکر شد علی رغم کاستی های داستانی و محتوایی، ایشان چندان بیراه نرفته و روایتی قابل تأمل در این عرصه را به سینما تبدیل کرده است.

این مدرس سینما گفت: در شرایط اجتماعی امروز که مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد و سینما عرصه یکه تازی فیلم هایی شده است که با سوء استفاده از نیاز مخاطب به نشاط و امید، در بازار مکاره سوداگری و لودگی و هجوپردازی زمان ارزشمند مخاطب ایرانی را تلف میکند دوران عاشقی فیلمی قابل تأمل است که عاشقی را بار دیگر برای مردم زمزمه میکند.

نظرات

  • ehsan amiri ۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۱۵:۴۴
    1 0
    سلام خیلی از فیلم عاشقانه آقای شهاب حسینی خوشم میاد . البته از عوامل و کروه هم باید تشکر کردش مخصوص از استاد بزگوار آقای علیرضا رئیسیان به خاطر انتخاب گروه . انشاالله در آینده روبرو بشیم با فیلم های بهتر ا آقای شهاب حسینی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.