شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

همران با اکران خارجی فیلم در مصاحبه با ما

مرتضی شعبانی: استقبال لبنانی‌ها از «ابوزینب» عالی بوده است/ روز قدس؛ بهترین فرصت برای اکران فیلم در سینماهای کشور

تجلیل از مرتضی شعبانی در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: مرتضی شعبانی تهیه کننده سینما اظهار داشت: اکران فیلم سینمایی «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری طی روزهای گذشته در ۵ سالن سینما از شهرهای لبنان آغاز شده و تاکنون استقبال خوبی از فیلم شده است.

این مستندساز مطرح کشورمان که اغلب مردم و علاقمندان حوزه سینما با نام وی از دوران ساخت  مجموعه مستندهای «روایت فتح» شهید سید مرتضی آوینی آشنا هستند در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: قبل از اینکه فیلم در لبنان به صورت عمومی اکران شود ما نمایشی خصوصی برای آن در نظر گرفتیم که تعدادی از عوامل فیلم و مدیران فرهنگی کشور لبنان و جنبش حزب الله به اتفاق خانواده هایشان در این اکران حضور پیدا کرده و با داستان فیلم ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند.

این تهیه کننده افزود: استقبالی که در داخل و خارج از کشور برای فیلم سینمایی «ابوزینب»  در طول همین چند روز اخیر رخ داده بسیار امیدوارکننده است و حتی لبنانی ها مقیم ایران نیز که فیلم را تماشا کردند از آن ابراز رضایت نموده اند.

وی در ادامه افزود: همچنین اکران خصوصی دیگری توسط دوستان دفتر جنیش حزب الله لبنان در ۸ خرداد در سالن اصلی ایوان شمس در نظر گرفته شده است.

شعبانی اشاره کرد: بیشترین مشکلی که مخاطبان ایرانی با فیلم داشتند زبان عربی فیلم بود که مجبور بودند تا این مدت در نمایش های محدود از طریق زیرنویس با فیلم ارتباط برقرار کنند که با دوبله این اثر سینمایی به زبان فارسی این مشکل مرتفع گردیده است.

وی با اشاره به اکران عمومی این فیلم در داخل کشور گفت: برای پخش این فیلم با حوزه هنری مذاکراتی صورت گرفته و حوزه نیز پخش آن را عهده دار شده است. امیدوارم این فیلم با توجه به قصه ضد صهیونیستی و استراتژیکی که دارد همزمان با روز قدس در سینماهای کشور نیز به نمایش عمومی در آید.

این تهیه کننده درباره اکران «ابوزینب» در سایر کشورهای منطقه اظهار داشت: دوبله این فیلم به زبان ترکی هم انجام و برای اکران در کشور ترکیه نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است. همچنین اکران در کشورهای دیگر همچون مصر، تونس و سایر کشورهای عرب زبان را هم مدنظر قرار داده ایم.

شعبانی در ادامه اظهار داشت: با توجه به فرهنگ مقاومتی که سالهاست در جامعه لبنان جا افتاده است این کشور را برای اولین اکران انتخاب کردیم. ضمن اینکه اصل قصه نیز در این کشور رخ داده است.

وی ابراز امیدواری کرد این فیلم ارزشی بتواند در کشورهای مختلف با استقبال خوبی روبرو شود.  

این گزارش حاکیست علی غفاری کارگردان جوان این فیلم که اثر سینمایی «استرداد» را در پرونده سینمایی خویش همراه دارد چندی پیش در گفتگویی اعلام کرده بود: این فیلم یک درام عاطفی است که به موضوع مقاومت می پردازد. فیلم صحنه های اکشن خود را هم دارد اما فیلم جنگی به حساب نمی آید. محوریت فیلم یک خانواده لبنانی هستند که 35 سال پیش و زمان اشغال لبنان وجهه ای تازه از خود به نمایش می گذارند. در این بین تمرکز اصلی بر روی کاراکتر مادر خانواده است. فیلمنامه کار برگرفته از اتفاقی واقعی است که کار مشترک محمود غلامی از ایران و رضا اسکندر از لبنان است.

غفاری معتقد است: سینمای آنها به لحاظ آمار تولید قابل مقایسه با سینمای ما نیست چون نهایتا سالی 5 فیلم تولید می کنند اما به نسبت مخاطب سینما، لبنان پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد چون سالنهای سینمای خوبی دارد که آخر هفته ها معمولا پر می شود. از همه جای دنیا از هالیوود گرفته تا اروپا و آسیا هم فیلم در لبنان اکران می شود.

وی ادامه داد: کشور لبنان به لحاظ اشتراکات فرهنگی بالا زمینه ای خوب برای تبادل سینمایی با ایران است. باید شرایط اکران فیلمهای ایرانی در سینماهای لبنان را فراهم کنیم و کاری کنیم که زمینه ساخت تولیدات مشترک هم بیشتر فراهم شود. اشتراکات فرهنگی ایران و لبنان بیش از اینها جای کار دارد.

شایان ذکر است علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بازار فیلم سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور در غرفه هدایت‌رسانه گفت: من در بیروت این فیلم را دیدم بسیار فیلم تاثیرگذاری است و به عقیده من هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.