شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵

کتاب و سینما / ۴

صلح جو: تعدد رسانه‌ها کتابخوانی را از «مد» انداخته است/ مطالعه برای تولید آثار هنری یک ضروررت است

طهماسب صلح جو

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد پیشکسوت سینما در آخرین روز برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این روزها رسانه های متعدد مجازی، دیداری و شنیداری کتاب خواندن و مطالعه را به کلی از «مد» انداخته اند و با وجود تکثر این رسانه ها دیگر هیچ شخصی فرصت برای مطالعه و کتاب خوانی پیدا نمی کند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کتاب خواندن یک عادت است که اگر هر فردی از دوران کودکی و نوجوانی خود به این امر عادت کند در ادامه مسیر زندگی اش به کتاب خوانی گرایش خواهد داشت و این امر در وجودش نهادینه می شود. از همین رو کمتر شخصی است که بتواند عادت به داشتن مطالعه مستمر را از سنین میانسالی آغاز کند و اگر خود را ملزم به مطالعه می کند شاید فوراً خسته شده و اقرار کند که توانایی مطالعه را ندارد.

وی ضمن انتقاد از اینکه متأسفانه امروزه اغلب کودکان و نوجوانان به جای مطالعه کتاب به «وب گردی» و امثالهم روی آورده اند اظهار داشت: بسیاری از جوانان و نوجوانان ما ترجیح می دهند که به جای مطالعه کتاب به «وب گردی» در فضای مجازی روی بیاورند این در حالی است که می بایست با چاپ و در اختیار گذاشتن کتاب های کاغذی مردم را وادار و تشویق به کتابخوانی کرد.

صلح جو تصریح کرد: در حال حاضر تکنولوژی با کتاب و نشریات کاغذی به ستیز برخاسته و در این راه نیز موفق عمل کرده است. دیگر کتاب مانند سال های قبل رونقی در میان عامه مردم ندارد و همگان ترجیح می دهند به جای مطالعه با گوشی های موبایل خود در فضاهای مجازی مانند «وایبر» و «اینستاگرام» و امثالهم سرگرم باشند چرا که در این رسانه ها مرتباً حجم زیادی از اطلاعات رد و بدل می شود و بسیاری از افراد را در اوقات فراغت شان به سوی خود جذب کرده و دیگر نیرو و انرژی برای داشتن مطالعه کتاب در آن ها باقی نمی گذارد.

این منتقد سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا مطالعه می تواند زمینه رشد و اعتلای آثار هنری از جمله سینما، تئاتر و... را فراهم بیاورد گفت: مطالعه برای تولید آثار هنری بسیار لازم و ضروری است و هر فردی که کار فرهنگی و هنری انجام می دهد چه به عنوان فیلمساز و یا برنامه ساز و حتی مجری برنامه تلویزیونی می بایست قبلاً مقدار زیادی مطالعه داشته باشد تا با مجهز بودن به دانش و فرهنگ بتواند برای جامعه تأثیرگذار بوده و نقش درستی را ایفا نماید.

وی ادامه داد: این در حالی است که متأسفانه بسیاری از مجریان تلویزیون ما حتی در ادای کلمات و واژه ها نیز مشکل دارند و آن ها را غلط تلفظ می کنند و این مسئله با اصل اجرای یک برنامه فرهنگی منافات زیادی دارد.

صلح جو سپس در مورد نقش تشویق مسئولان و سیاست گذاران برای آنکه مردم به جای استفاده از فضاهای مجازی به کتابخوانی روی بیاورند گفت: روش تشویق مردم توسط مسئولان بسیار مهم است. چرا که اگر مسئولان بخواهند با بدگویی از فضای مجازی مردم را به سمت کتابخوانی سوق دهند نتیجه معکوسی از این روش حاصل خواهد شد از این رو به ارائه راهکار و سیاست گذاری های مناسب نیاز است تا به صورت غیر شعاری و غیر نصیحت گونه مردم را تشویق به امر مطالعه و کتابخوانی کرد و برای این مسئله مهم سیاست های تشویقی خوبی را در نظر گرفت.

این منتقد با سابقه سینمای ایران در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: البته ما باید به این موضوع  واقف باشیم که شرایط زمانه با گذشته ها بسیار عوض شده است و دیگر نسل جوان مانند ۳ و یا ۴ دهه قبل تربیت نمی شوند؛ ضمن اینکه وفور تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی وسیله ای برای مقابله با کتابخوانی و علم آموزی شده است و اگر نسل ما در دوره نوجوانی خود به سمت مطالعه و کتابخوانی گرایش داشت به این دلیل بود که هیچ گونه سرگرمی دیگری در آن دوران وجود نداشت و ما مجبور می شدیم با کتاب و یا سینما خودمان را سرگرم کنیم. اما امروزه شبکه های متعدد ماهواره ای و... دیگر جایی برای دانش اندوزی در جامعه ما باقی نگذاشته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.