یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

«دانشنامه هنر اکشن و بدلکاری» ۲۲ اردیبهشت رونمایی می شود/ خادم: بدلکاری تلفیق هنر، علم و ورزش است

کتاب دانشنامه هنر اکشن و بدلکاری نوشته رضا خادم

سینماپرس: رضا خادم طراح اکشن و بدلکار سینمای ایران گفت: «دانشنامه هنر اکشن و بدلکاری» نیازی ضروری برای سینما محسوب می شد چرا که این کتاب به صورت تخصصی به مقوله بدلکاری در سینما می پر دازد که تاکنون مشابه آن در کشورمان وجود نداشته است.

طراح اکشن سریال تلویزیونی «مرگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از این کتابی با عنوان «اصول و فنون بدلکاری» به کوشش مهسا طاهری جو در ایران منتشر شده بود که تنها موضوع آن بر بدلکاری در سینما و تلویزیون تکیه داشت ولی من نیاز دیدم تا دانشنامه ای در زمینه حرکات اکشن و بدلکاری نیز برای استفاده تمامی سینماگران ایرانی تدوین شود که خوشبختانه این اتفاق محقق شد.

وی سپس با تأکید بر اینکه این دانشنامه در ۱۶۰ صفحه و با ۸ سرفصل مهم به رشته تحریر درآمده است، اظهار داشت: «دانشنامه هنر اکشن و بدلکاری» در ۸ فصل گذری کوتاه بر سینمای اکشن، مشاغل اکشن، رشته های ورزشی و تکنیک های بدلکاری، امکانات و تجهیزات بدلکاری، سلامت ایمنی در بدلکاری، جلوه های ویژه، اهمیت دانش بدلکاری و علوم طراحی اکشن و بازیگران اکشن پیشتاز و نام آوران بدلکار سینمای ایران و جهان، تدوین شده که می تواند نه تنها برای بدلکاران بلکه برای تمامی سینماگران به کرات مورد استفاده قرار بگیرد.

خادم در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: من با تجارب خودم و همینطور تأثیرپذیری از بدلکاران استرالیا، آلمان و آمریکا اطلاعات بسیار جامعی را در مورد سینمای اکشن ایران و جهان گردآوری کرده ام که در کنار معرفی و نقد سینمای اکشن به معرفی بازیگران اکشن قدیمی مانند زنده یادان: رضا بیک ایمانوردی و محمدعلی فردین و بازیگرانی همچون: سعید راد، علیرام نورایی، جمشید هاشم پور، مهدی فخیم زاده، امین حیایی و... پرداخته ام.

وی افزود: علاوه بر معرفی بازیگران اکشن ایرانی بخشی از این کتاب نیز به گفتگوهایی با آنجلینا جولی و تام کروز اختصاص پیدا کرده است که در آن از خاطرات بدلکاری خود تعریف کرده اند. چرا که این افراد از معدود بازیگرانی هستند که شخصاً در آثارشان صحنه های اکشن و بدلکاری را بازی می کنند. به عنوان مثال جولی در فیلم «سالت» که یک فیلم اکشن است خود در تمامی صحنه ها ایفای نقش کرده است و یا کروز در فیلم «مأموریت غیر ممکن ۴» خود از برج خلیفه عرب بالا رفته و اجازه حضور بدلکار بر سر صحنه را نداده است.

این بدلکار سینمای ایران سپس در مورد خلاء کاربردها و اصطلاحات سینمایی در میان برخی از بدلکاران سینما گفت: به همین منظور من در بخشی از کتاب به اصطلاحات سینمایی همراه با معانی شان پرداخته ام تا از این رهگذر علاقمندان به سینما بتوانند با تمامی واژه های سینمایی آشنایی کامل پیدا کنند.

خادم ادامه داد: همچنین در بخشی از این کتاب به بسیاری از بدلکاران شاخص سینمای ایران که زحمات بسیاری را برای رشد و اعتلای سینمای اکشن کشیده اند پرداخته شده است که از جمله آن ها می توان به زنده یاد پیمان ابدی، ارشا اقدسی مهسا احمدی، ایمان هنرکار و... اشاره کرد.

طراح اکشن فیلم سینمایی «نارگل» سپس با تأکید بر اینکه بدلکاری تلفیق هنر، علم و ورزش است گفت: متأسفانه عده ای در سینمای ایران بدلکاران را «کتک خورهای» سینما می دانند این در حالی است که بدلکاری بیش از این که به هنر مرتبط باشد با علم سر و کار دارد. به عنوان مثال یک بدلکار وقتی می خواهد از ارتفاع بپرد روزها مشغول محاسبات ریاضی و طراحی و تعیین میزان فشار هوا و... است که در این کتاب سعی شده تا ذهنیت غلطی که میان عوام رایج شده از بین برود.

خادم در خاتمه این گفتگو افزود: این کتاب روز ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن تربیت مربی کرج و با حضور هنرمندانی همچون داریوش مهرجویی، نیوشا ضیغمی، احسان علیخانی و... که به این مراسم دعوت شده اند رونمایی خواهد شد. همچنین ما در نظر داریم مراسمی خاص را نیز جهت حضور تمامی اهالی رسانه و هنرمندان نامدار سینمای کشور در شهر تهران برگزار کنیم که جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد گردید.

نظرات

  • پرستو ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۳:۵۱
    2 0
    عالیه..... خدا رو شکر که بدلکاری در کشور ما داره رو به اصول و علم پیش میره و خوشحالم و باعث افتخاره که امثال آقای اقدسی و خادم ها و... به سینمای اکشن کشورمون و این حرفه توجه دارن و کسب افتخار برای کشورمون میکنند. به امید روزی که تحول اساسی در این حرفه محسوس بشه و این ژانر در سینما به صورت حرفه ای و اصولی بدرخشه و افراد متخصص در این زمینه پرورش پیدا کنند تا اینکه هر کس بدون تخصص و از روی هیجان درونی یک سری فعالیت های دور از تخصص انجام بده و بگه من بدلکارم...
  • ramin ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۶:۱۳
    1 0
    aliye.... tabrilk . man ye bar ishoon ro didam . tabrik

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.