چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

رئیس حوزه هنری استان اصفهان در گفتگو با سینماپرس:

دومین جشنواره فیلم و عکس«جلوه های آب» ظرفیت بین المللی شدن و حضور فیلم‌های بلند سینمایی را دارد

جشنواره فیلم و عکس جلوه های آب

سینماپرس: مهدی سیدی نیا رئیس حوزه هنری استان اصفهان در رابطه با روند برگزاری دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه های آب گفت: این رویداد فرهنگی می تواند در دوره سوم با حضور فیلم های بلند سینمایی تبدیل به یک جشنواره معتبر شود و حتی امیدواریم بتوانیم در دور بعدی با توجه به استقبال گسترده کشورها جهان این جشنواره را به صورت بین المللی نیز برگزار کنیم

سیدی نیا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره آگاه سازی مخاطبان نسبت به مصرف بهینه آب در کشور است. استفاده از ابزار هنر برای ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی با رویکرد مدیریت مصرف بهینه آب، حساس نمودن افکار عمومی نسبت به مساله حفاظت از منابع آبی و بازچرخانی آب در صنعت، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف در میان قشرهای مختلف جامعه جزو اهداف اصلی دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه های آب است.

وی با تأکید بر اینکه در این جشنواره مطالبات عمومی بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و تنها از منظر واقعیت موجود در جامعه مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: مسئله اصلی ما نحوه برخورد مردم با طبیعت است و ما می خواهیم این آگاهی رسانی را به مخاطبان مان داشته باشیم که اگر با طبیعت آن گونه که شایسته اش است برخورد نکنند در آینده ای نه چندان دور کل جهان با یک بحران جدی روبرو خواهد شد. این دیدگاه ما باعث شد تا در دور دوم این جشنواره مورد توجه کشورهایی همچون روسیه و مکزیک واقع شود و آن ها هم با ارسال فیلم و عکس به روند برگزاری این جشنواره مهم کمک کنند.

مدیر حوزه هنری استان اصفهان سپس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنر در میان مردم جایگاه ویژه ای دارد و همواره می تواند تأثیرات شگفتی را به وجود آورد ما در این دوره از جشنواره بخش های گوناگونی از جمله فیلم مستند، داستانی، انیمیشن و عکس را در نظر گرفتیم تا هنر-صنعت سینما بتواند به یاری طبیعت بیاید و از این رهگذر بتوانیم مخاطبان را نسبت به بحران آینده آگاه سازیم.

وی افزود: این جشنواره پیام های اخلاقی، اجتماعی و دینی دارد. آب به نوعی رابطه میان بندگان با خداوند است و در قرآن کریم نیز اشارات زیادی به آب شده است. آب در فرهنگ و دین ما هم جایگاهی مقدس دارد و ما باید این نعمت الهی را ارج بنهیم. ما در این جشنواره قصد داریم که مخاطبان را از اسراف بی رویه آب بر حذر داریم و خوشبختانه با زبان هنر به خوبی توانسته ایم دست به این فرهنگ سازی بزنیم. چرا که زبان هنر زبانی دلنشین و تأثیرگذار است و در عامه مردم تأثیرات زیادی از خود به جای می گذارد.

سیدی نیا در بخش دیگری از این گفتگو در مورد بخش های این جشنواره اظهار داشت: تعدادی فیلم بلند سینمایی در بخش های جنبی این دوره از جشنواره حضور دارند اما فراخوان ما بر اساس فیلم های کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن و همچنین عکس در رابطه با آب منتشر شده است. تاکنون در سطح استان اصفهان ۳ نمایشگاه عکس با موضوع آب نیز گشایش یافته که طی روزهای اخیر با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان روبرو شده است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از سالن های سینمایی که درگیر برگزاری این جشنواره هستند برای عموم مخاطبان رایگان بوده است و خوشبختانه استقبال مردم از فیلم های اکران شده در این جشنواره بسیار خوب و فراتر از انتظارات ما صورت پذیرفته است.

مدیر حوزه هنری استان اصفهان سپس با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری جشنواره با دستور مستقیم وزیر نیرو تصمیم گرفته تا این جشنواره به صورت ۲ سالانه برگزار شود اظهار داشت: طی این ۲ سال فرصت خوبی برای عموم فیلمسازان سینمای ایران وجود دارد تا بتوانند نسبت به ساخت فیلم با موضوع آب اقدام کنند چرا که این موضوع جامعیت زیادی دارد و می تواند در جشنواره سوم با حضور فیلم های بلند تبدیل به یک جشنواره معتبر شود که امیدوارم ما بتوانیم در دور بعدی با توجه به استقبال گسترده کشورها جهان این جشنواره را به صورت بین المللی برگزار کنیم چرا که جشنواره جلوه های اب جشنواره ای منحصربه فرد است و تاکنون در هیچ نقطه ای از جهان به آن پرداخت نشده است.  

وی در خاتمه این گفتگو افزود: اختتامیه این دوره از جشنواره فردا ۱۰ اسفند برگزار خواهد شد که در بخش داستانی جوایزی به بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین موسیقی، در بخش مستند جوایزی به بهترین کارگردانی، بهترین پژوهش، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری و در بخش انیمیشن نیز جایزه ای به بهترین کارگردانی اعطا خواهد شد. همچنین به نفرات برگزیده عکس نیز جوایز نقدی به همراه تندیس جشنواره اعطا خواهد گردید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.