جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/ ۳

مهام: کیفیت در اغلب سریال های نوروزی فدای کمیت شده بود/ ایده های خلاقانه در آثار تلویزیونی دیده نمی‌شود

علی مهام تهیه کننده سریال حانیه به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده باسابقه تلویزیون گفت: ما در نوروز ۱۳۹۴ با سریال هایی روبرو بودیم که ضعف های مشهود بسیاری داشتند و نتوانستند در جذب مخاطبان موفق عمل کنند، متاسفانه در اغلب سریال های نوروزی کیفیت فدای کمیت شده بود و این مسئله برای آینده تلویزیون بسیار خطرناک است.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» در تحلیل سریالهای نوروزی امسال در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه اغلب فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان آثار تلویزیونی به شدت کهنه می اندیشند و افکار نو و خلاقانه ای برای تولید آثار جذاب تلویزیونی ندارند. از سوی دیگر نیز باب شدن تولید آثار مناسبتی برای ایام های مختلف از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ماه محرم و... که طی سال های اخیر در صدا و سیما به شدت باب شده است همیشه برای سازندگان آثار یک ضرب الاجل به وجود می آورد که این نوع زمانبندی در نهایت به خروجی ضعیف آثار منجر می شود.

مهام با تأکید بر اینکه مدیران سازمان باید چاره ای جدی و اساسی برای مناسبت های گوناگون داشته باشند اظهار داشت: از آنجا که زمان مناسبت ها همیشه مشخص و از پیش تعیین شده است با تمهیدی ساده می توان تولید آثار مناسبتی را به ماه ها قبل از آن مناسبت موکول کرد نه اینکه همیشه ۲ یا ۳ ماه مانده به یک مناسبت مدیران شبکه های سیما به فکر تولید آثار برای پر کردن کنداکتور برنامه هایشان در مناسبت های خاص بیافتند.

این تهیه کننده تلویزیون سپس تصریح کرد: مدیران سازمان صدا و سیما باید از خود سوأل کنند که اساسآ چه لزومی دارد تا این حد به فکر تولید سریال های مناسبتی باشند و آیا بهتر نیست به جای ساخت سریال ها و فیلمهای مناسبتی به فکر این باشند که برنامه هایی با کیفیت را به عنوان خوراک فرهنگی مخاطبان گسترده رسانه ملی تولید نمایند؟

مهام با تأکید بر اینکه ما باید با ساخت برنامه هایمان در مقابل هجمه دشمنان ایران و اسلام ایستادگی کنیم اظهار داشت: صهیونیست ها سال ها قبل چندین میلیارد سرمایه برای تأسیس یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان به نام «من و تو» گذاشته اند تا از این طریق بتوانند استحکام خانواده های ایرانی را نابود کنند. این همان جنگ نرمی است که سالیان سال است همه مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران تذکر می دهند و مدیران و سازندگان برنامه های تلویزیونی می بایست در مقابل آن ها قد علم کرده و با تشکیل دادن اتاق فکرهای مناسب راهکارهایی برای تولید برنامه های جذاب و پر مخاطب و تأثیر گذار فراهم آورند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو سریال «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم زاده را بهترین و سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری را بدترین سریال نوروزی ارزیابی کرد و گفت: سریال «فوق سری» جزو آثاری بود که بیننده های زیادی داشت و خانواده ها با اشتیاق آن را تماشا می کردند چرا که این فیلم از داستانی عامه پسند بهره برده بود و پز و ادای روشنفکری در آن دیده نمی شد و می توانست به راحتی با مخاطبان عام ارتباط برقرار کند.

مهام ادامه داد: البته عجله در تولید به این سریال هم آسیب های جدی رسانده بود و شاید مهمترین آسیب های این سریال در بخش فیلمنامه بود؛ چرا که داستان و حال و هوای فیلمنامه به شدت شبیه به آثار سینمای هند شده بود. از سوی دیگر بر اساس شواهد هزینه چندانی برای تولید این سریال پلیسی صورت نگرفته بود و این نشان می دهد که مبحث بودجه در تولید یک سریال به ویژه آنکه سریالی با تجهیزات و ادوات نظامی و انتظامی باشد بسیار مهم است.

این تهیه کننده با تأکید بر اینکه سازندگان اثر شناخت چندانی از ماموران انتظامی نداشتند و از این رو تصویری حقیقی از ماموران انتظامی در این سریال دیده نشد اظهار داشت: آنچه که از شواهد بر می آید این است که کارشناسان انتظامی این سریال دقت چندانی روی حرکات بازیگران انتظامی نداشتند و ما فقط با یک نیروی انتظامی روبرو بودیم که مدام از این طرف به آن طرف می رود و در نهایت چیزی عایدش نمی شود.

وی سپس در مورد سریال تلویزیونی «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری گفت: اثر جدید آقای مدیری خارج از انتظار من است و با صحبتی که با تعداد کثیری از خانواده ها داشتم همه به این نکته اذعان داشتند که طاقت دیدن این سریال و صحنه های سردستی آن را ندارند و «درحاشیه» تنها حوصله شان را سر می برد. این مسئله برای آقای مدیری که زمانی پر بیننده ترین سریال های تلویزیونی را می ساختند مسئله ای خطرناک است و می تواند گوشزدی به ایشان باشد تا از این پس با دقت بیشتری دست به تولید سریال بزنند.

مهام ادامه داد: در سریال «در حاشیه» حتی تیپ ها مانند گذشته برای مخاطبان باور پذیر نیستند و بازیگران هرچقدر تلاش میکنند هم نمی توانند خنده مخاطبان را با خود به همراه داشته باشند. به نوعی من بر این باور هستم پولی که برای ساخت سریال «در حاشیه» صرف شده است به نحوی دور ریخته شده و بهتر بود که اصلاً این سریال تولید نمی شد.

این تهیه کننده تلویزیون در خاتمه این گفتگو در مورد مجموعه «کلاه قرمزی» نیز گفت: شخصیت های این مجموعه همچنان برای مخاطبان محبوب هستند و از آنجا که احساس نوستالژیک مخاطبان را برانگیخته می کنند همچنان مردم با طیب خاطر آن را تماشا می کنند اما تمامی این ها مانع از آن نمی شود که به این نکته اشاره نکنم که مجموعه «کلاه قرمزی ۹۴» نسبت به تولیدات سال های قبل این مجموعه افت کیفی و ساختاری زیادی داشت. از جمله آنکه دکور خوبی برای این مجموعه طراحی نشده بود و از لحاظ محتوایی نیز افکار نو، غنی و خلاقانه ای در پشت اثر دیده نمی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.