جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴

به انگیزه نمایش «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا»

ژول ورن؛ نویسنده‌ای که سینما را شکست داده است؟!

ژول ورن*

سینماپرس: عباس کریمی‌عباسی/ ژول ورن اولین نویسنده‌ای است که پا به سینما گذاشت و ژرژ ملی‌یس در سال ۱۹۰۳ اولین فیلم داستانی سینما را با عنوان سفر به ماه از روی داستان این نویسنده اقتباس کرد. آثار ورن واقعا چه خصوصیاتی دارد که اقتباس سینمایی از این نویسنده قرن نوزدهمی هنوز هم در قرن بیست‌ویکم بیننده دارد؟

ژول ورن از مشهورترین نویسندگان دنیاست که کمتر کسی است او را نشناسد و کمتر خواننده ای است که دست کم چند جلد کتاب از او نخوانده باشد. این اتفاق در سینما نیز افتاده است و بسیاری از دوستداران سینما فیلم های اقتباس شده از آثار وی را فراموش نمی کنند که سفر به ماه، سفر به مرکز زمین، دور دنیا در هشتاد روز، جزیره اسرارآمیز، بیست هزار فرسنگ زیر دریا و میشل استروگف مشهورترین آنها هستند و در درجه دوم شهرت آثاری چون پنج هفته پرواز با بالون، ستاره جنوب، ناخدای پانزده ساله و سفر به صحرای اسرارآمیز وجود دارند که همگی فیلم شده اند.

در این میان آثاری از وی که در کنار قوت داستانی موارد شگفت انگیز علمی را مطرح می کنند پرمخاطب تر هستند و از ان جمله می توان به فیلم بیست هزار فرسنگ زیر دریا ساخته ریچارد فلایشر اشاره کرد که ساعاتی پیش از شبکه نمایش پخش شد.

در این فیلم کرک داگلاس یکی از بهترین بازی هایش را در نقش ملوانی به نام ند به نمایش می گذارد و با وجود پیشرفت حیرت انگیز تکنولوژی و جلوه های ویژه رایانه ای و ساخت فیلم هایی دیگر از این اثر این فیلم روح داستان ژول ورن را داراست و بهترین فیلم اقتباسی از این کتاب شمرده می شود.

پیش بینی های علمی ورن در کتابهایش که روزی شاید تخیل صرف به نظر می رسید اکنون به صورت واقعیتی علمی درآمده و برای همین داستان های او با مخاطب روز و پس از گذر بیش از یک قرن همراه است.

ورن در جزیره اسرارامیز لیزر را مطرح می کند. در بیست هزار فرسنگ زیر دریا درباره انرژی اتمی و زیردریایی می نویسد. ارباب دنیا پیش بینی وی از به قدرت رسیدن هیلتر و ساخت بمب اتمی است. در داستان یک شهر درباره بمب سرما صحبت می کند که اکنون ده سالی بیشتر از ساخت آن نمی گذرد. اشعه سبز درباره استفاده علمی از لیزر و اشعه ایکس در درمان بیماری هاست.

در برخی داستان های دیگر هم از پیش بینی های علمی خبری نیست و بیشتر ماجرا و معما ان را پیش می برند: سفر به صحرای اسرارآمیز ماجرای ناپدید شدن سربازان لژیون فرانسه در یک دژ بزرگ در الجزایر است. ستاره جنوب ماجرای یافتن الماسی درشت به نام ستاره جنوب است که ناگهان گم می شود و معمایی پلیسی را به وجود می آورد. پنج هفته پرواز با بالون و دور دنیا در هشتاد روز دو داستان پر تعلیق پر از ماجرا هستند که در کنار هیجان فرهنگ و رسوم مردم دنیا را به مخاطب بیان می کنند. همین طور میشل استروگف ماجرایی هیجان انگیز دارد که در ضمن ما را با تاریخچه روسیه آشنا می کند ضمن این که ماجرایی عاشقانه را در خود مستتر دارد.

همه این ها نشان می دهد که ژول ورن پیش از آن که یک دانشمند باشد – که بود و سالها عضو هیات علمی انجمن علوم فرانسه باقی ماند – یک نویسنده مردمی است که می داند چگونه بنویسد و برای همه مردم در همه رده های سنی جذاب باشد.

نکته مهم دیگر در آثار این نویسنده بزرگ فرانسوی این است که در تمام آثار وی حتی یک صحنه غیراخلاقی وجود ندارد که طبق سنتهای نویسندگان اروپا و به ویژه فرانسه نویسنده بخواهد با آن ایجاد جذابیت کند و با این حال از همه انها در سینما ماناتر است.

حضور فضاسازی خوب، توصیفات زنده و ملموس و شخصیت پردازی های قوی باعث می شود ژول ورن نویسنده ای باشد که آثارش برای اقتباس در سینما همچنان بدرخشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.