یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

تاثیر مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان/ ۴

گلایه های ابراهیم فروزش از کم کاری فیلمسازان و آموزش و پرورش/ نگاه تحقیرآمیز به سینمای کودک آفت است

ابراهیم فروزش*

سینماپرس: ابراهیم فروزش کارگردان سینما صبح امروز گفت: نگاه تحقیرآمیز به آثار سینمای کودک و نوجوان از آفات این عرصه است

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تاثیرات مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان اظهار داشت: بررسی سینمای کودک و نوجوان در تولید، اکران و عوارض این بخش از هنر هفتم نیازمند کارشناسی دقیق و اساسی است.  

کارگردان «شیر تو شیر» ادامه داد: عرصه کودک و نوجوان جدا از سینمای کشور نیست، هرچند به طور کلی استقبال قابل توجهی از آثار سینمایی نمی‌شود اما این موضوع در سینمای کودک و نوجوان بیشتر نمایان بوده و این عرصه را کاملاً منزوی کرده است.

کارگردان «زمانی برای دوست داشتن» در ادامه افزود: تولید آثار سینمایی در حوزه کودک و نوجوان به دلیل بی‌انگیزه بودن سرمایه‌گذاران بخش  خصوصی که انتظار بازگشت سرمایه خود را هم دارد، روز به روز تحلیل می‌رود و در مقابل اکران آثار این سینما در تهران و شهرستان‌ها نیز همواره سیر نزولی به خود پیدا کرده است.

فروزش تصریح کرد: می‌توان مخاطبان کودک و نوجوان را از سن سه تا شانزده‌ سالگی به بیش از ۶ گروه تقسیم کرد اما برای تولید اثری که با استقبال کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌هایشان روبه رو شود.  باید یک تقسیم بندی کلی درنظر گرفت. در چنین ساختاری، فیلم باید بتواند کودک را روی صندلی بنشاند و نظر اعضای خانواده را نیز جلب کند و در کنار آن  خط ‌کشی‌های مربوط به ساخت آثاری برای کودکان یا درباره کودکان و سایر تعاریف جدید در زمینه سینمای کودک به طور کلی از بین برود.

کارگردان «کلید» یادآور شد: تقلید یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران است و سیاست‌گذاری صحیحی باید صورت گیرد تا آثاری نیز در کنار آثاری که به شکل کمیک و برای خانواده‌ها ساخته می‌شوند، به صورت اختصاصی برای مخاطب کودک و یا نوجوان تولید شوند و اثرگذاری خود را داشته باشند.

کارگردان «هامون و دریا» در ادامه بر نقش ارگان‌هایی مانند: آموزش و پرورش در حمایت از سینمای کودک و نوجوان در مباحث مسائل اخلاقی و تربیتی  تاکید کرد و گفت: آموزش و پروش در سطح کلانشهرها تا قلب روستاهای کشور ما جای دارد و استفاده و حمایت از ابزارهای هنری برای تعلیم و تربیت دانش آموزان بخشی از وظایف این نهاد است.

این کارگردان و فیلمنامه نویس در ادامه یادآورشد: بنیاد سینمایی فارابی، معاونت فناوری وزارت آموزش و پرورش حدود سه سال پیش در همکاری با یکدیگر طرحی را برای اختصاص ۴۸ سینما در ایران برای اکران آثار سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند، طرحی با عنوان «سینما مدرسه» بود اما اکنون می‌بینیم که بسیاری از آثار کودک حتی رنگ اکران را به خود نمی بیند.

فروزش در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با اختصاص ساعات‌ خاصی برای حضور دانش آموزان در سینماهای کشور، حتی به صورت نیم‌بها، از تهیه‌کننده خصوصی و  سینمادار در تولید و اکران آثار این حوزه حمایت کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۷/۱۳ - ۱۰:۴۲
    0 0
    حرف استاد فروزنده آموز است
  • ۱۳۹۳/۰۷/۱۳ - ۲۱:۲۲
    0 0
    از او باید به عنوان یک استاد یاد کرد . جایش در فیلمسازی خالی است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.