چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

اصغر نقی زاده: ۲۵ سال نقش رزمنده را با عشق بازی کردم/ می‌توانم در نقش های دیگر هم بدرخشم

اصغر نقی زاده

سینماپرس: اصغر نقی زاده بازیگر سینما و تلویزیون که سریال «معراجی ها» را در حال پخش دارد، پیرامون دلیل انتخابش برای فیلم های دفاع مقدسی گفت: «من بازیگر هستم و باید بتوانم هر نقشی را بازی کنم اما در این ۲۵ سال فعالیت هنری ام اکثر نقش هایی که به من پیشنهاد شده، رزمنده بوده است که همه را با عشق انجام دادم.»

نقی زاده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «خیلی دوست دارم نقش های متفاوت را بازی کنم، من هم بازیگر هستم و می توانم در نقشی هایی به جز رزمنده بدرخشم اما همیشه برای ایفای نقش های تکراری انتخاب می شوم. سینمای ایران همین است؛ تکرار و تکرار.»

بازیگر فیلم «از کرخه تا راین» در ادامه بیان داشت: «در سینمای ایران زمانی که یک فردی در یک نقش درخشید و موفق شد، تا سالیان سال همان نقش را به او پیشنهاد می کنند و تا مدت ها درگیر تکرار می ماند. کمتر بازیگری چون پرویز پرستویی پیدا می شود که می تواند در هر ژانر و نقشی موفق باشد و از او برای بازی در شخصیت های مختلف دعوت میشود.»

بازیگر فیلم «آژانس شیشه ای» پیرامون چرایی این مسئله اظهار داشت: «بخشی از این تکرارها هم به بازیگر برمی گردد و هم به تهیه کننده، اما بخش پر رنگ تر را تهیه کننده تعیین می کند چرا که انتخاب بازیگران با نظر او انجام می شود. اکثر کارگردانان و تهیه کننده گان هیچ وقت ریسک نمی کنند و دنبال لقمه آماده می گردند!»

این بازیگر با شوخ طبعی فراوان افزود: «زنده یاد حمیده خیرآبادی چند سال نقش مادر را ایفا کرد؛ هدیه تهرانی چند سال نقش زنی که زندگی مشترک زوجی را از هم می پاشد را بازی کرد؛ داستان به همین صورت ادامه دارد، سینمای ایران تکرار است و تغییر دادن آن بسیار مشکل است. ما بازیگران به مانند یک دختر دم بخت می مانیم که باید منتظر بمانیم تا نقشی را به ما پیشنهاد کنند.»

وی در ادامه افزود: «وقتی یک بازیگر در یک نقشی جا افتاد تغییر دادن آن راحت نخواهد بود. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد ولی در مجموع اغلب بازیگران ما در یک نقش تکرار می شوند. به عنوان نمونه در حال حاضر مهران رجبی در تمامی سریال ها و فیلم ها در هر نقشی حضوری پررنگ دارد، اما من همان نقش رزمنده را تکرار می کنم که البته از صمیم قلب هم به آن افتخار می کنم.»

بازیگر فیلم «مهاجر» ضمن تاکید بر اینکه خیلی مشتاق به ایفای نقش های متقاوت از جمله قاتل است، افزود: «من افتخار می کنم که ۲۵ سال نقش رزمنده را بازی کردم. من با هر بازی یاد یکی از دوستان همرزم خودم را زنده می کنم، من به یاد تمام عزیزانی که در جنگ از دستشان دادم، به گروه بازیگران فیلم های دفاع مقدسی می پیوندم.»

نقی زاده بیان داشت: «خیلی خوشحال هستم که به مانند بسیاری از دوستان وارد هر رشته ای نشدم. بارها به من گفته اند که کارگردان شوم! آخر مگر کارگردانی کار من است؟ من درس بازیگری را خوانده ام و همان را تا انتها در پیش گرفته ام.»

وی درباره اینکه چقدر تجربه حضورش در جبهه به باورپذیرتر کردن نقش هایش کمک می کند، اظهار داشت: «بخشی از نقش هایی که بازی می کنم خاطرات من از جبهه و بخش دیگر هم تخیل کارگردان است؛ به عنوان مثال کارگردان می گوید فلان نقش را چگونه می بینم؟ این فضا باعث می شود من خاطرات خودم را با تخیل کارگردان درهم بریزم و نقش خودم را پیدا کنم.»

نقی زاده که سریال «۳۹ قسمت» را در حال پخش دارد، افزود: «در کارهایی که حضور پیدا می کنم تلاشم بر این است تا ذهیت کارگردانانی که جنگ را تجربه نکرده اند را به واقعیت های جنگ نزدیک کنم.»

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.