سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

به بهانه اکران فیلم «آرایش غلیظ»

روزبهانی: بعد از حادثه«معراجی‌ها» سپاه ساخت چاشنی انفجارها را در اختیار گرفته و به ما می‌فروشد!

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه بصری

سینماپرس: محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه میدانی سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ما از نحوه برخورد سپاه در تأمین مواد اولیه انفجارهای سینمایی و نیز بی برنامگی برخی کارگردانان در بخش جلوه های ویژه میدانی انتقاد کرد

روزبهانی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس پیرامون سختی های کار جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران اظهار کرد: «بعد از اتفاقاتی که در زمان فیلمبرداری فیلم «معراجی ها» رخ داد، سپاه تمام چاشنی ها را به دست گرفته و به میزان درخواست کارگردان و مدیر جلوه های ویژه چاشنی می دهد.»

روزبهانی که مدیریت جلوه های ویژه میدانی فیلم «حکایت عاشقی» را بر عهده دارد، افزود: «سپاه می گوید ما چاشنی ها را درست می کنیم و شما باید آن را از ما بخرید! این ها سدسازی در مسیر برخی فعالیت های تخصصی از جمله جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران است.»

وی افزود: «مشکل این است که برخی کارگردانان از ابتدا مشخص نمی کنند چه تعداد انفجار در فیلم دارند و این کار سپاه هم سبب می شود در تولید آثار سینمایی و یا تلویزیونی تاخیر وارد شود. اکثر کارگردانان ما همان روز فیلمبرداری می گویند الان به مواد منفجره نیاز دارند.»

روزبهانی اظهار داشت: «وقتی یک فیلمساز روزانه نیاز مواد منفجره خود را اعلام می کند، تهیه مواد منفجره از سپاه برای ما خیلی دشوار می شود چرا که باید زمانی را صرف رفت و آمد و ارتباط با سپاه و اعلام نیاز به میزان مواد منفجره کنیم؛ این کار تاخیر زمانی سنگینی به تولیدات آثار سینمایی و تلویزیونی می زند.»

وی افزود: «پیش از این سپاه برای اعضای گروه کلاس های آموزشی برگزار کرد و به ۱۲ نفر اجازه تولید چاشنی را داد. اما الان به مانند گذشته اجازه نداریم در شهرک سینمایی دفاع مقدس خودمان چاشنی تهیه کنیم و اگر نخواهیم از سپاه هم چاشنی بگیریم باید با مواد نظامی که به شدت خطرناک تر هستند، کار کنیم.»

روزبهانی تاکید کرد: «این اتفاقات تلخی که گاهی در پشت صحنه برخی فیلم ها رخ می دهد برآمده از استفاده از مواد منفجره نظامی است و به ندرت فردی با مواد پروتکنیک آسیب جدی دیده است.»

روزبهانی با گلایه از ورود برخی افراد غیر متخصص در این حوزه افزود: «در سینمای کنونی ایران افرادی را می بینم که هیچ گونه تخصصی در کاری که انجام می دهند ندارند اما چون پول کمتری می گیرند، جای متخصصان کار را گرفته اند. به عنوان مثال در فیلمی عکاس و فیلمبردار مجالس عروسی را دیده ام که مشغول فیلمبرداری با دوربین دیجیتال در آثار سینمایی و تلویزیونی شده است.»

وی همچنین درباره فیلم «آرایش غلیظ» که به تازگی اکران شده است، گفت: « اگرچه مواد جلوه های ویژه  که در این فیلم استفاده کردم کاملا استاندارد بود، اما به طور کلی تامین امنیت جلوه های ویژه میدانی در سینما و تلویزیون ایران به شدت دشوار است.»

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.