پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی/ ۴

شورجه: پایان باز در آثارسینمایی دفاع مقدس ناشی از افکار شبه روشنفکری است

شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما در باره ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی با خبرنگار ما سخن گفت و اظهار داشت: «پایان باز در برخی فیلم های دفاع مقدسی امروزی، ناشی از برخی افکار شبه روشنفکرانه است که از سوی برخی فیلم نامه نویسان به کارگردانان تحمیل شده است در حالیکه فیلم های دفاع مقدس حتما باید از پایان بندی مشخص و باورپذیری برخوردار باشد.»

عضو شورای پروانه ساخت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس تصریح کرد: با تاکید بر پایان بندی فیلم ها افزود: «فیلم ها به خصوص فیلم های دفاع مقدسی نباید از قاعده اشتباه پایان بندی باز تبعیت کنند. مخاطب فیلم های دفاع مقدس به پایان بندی با حدس و گمان شخصی علاقه ای نشان نمی دهد، باید نویسنده پایان قصه را مشخص کرده باشد.»

وی همچنین گفت: «یک فیلم خوب دفاع مقدسی باید از یک داستان خوب و دراماتیک برخوردار باشد؛ یعنی مؤلفه های عنصر درام اعم از شروع، میانه، پایان، تعلیق، شخصیت پردازی دقیق بر اساس تحقیق و ... را داشته باشد چرا که مخاطب با یک فیلم قصه گو ارتباط برقرار می کند.»

کارگردان فیلم «۳۳ روز» در ادامه بیان داشت: «یک فیلم خوب به جای اینکه ذهنی و شخصی باشد، باید قصه پرداز باشد. فیلم های شخصی همان هایی هستند که برخی از فیلمسازان برای دل خودشان می سازند، در اصل همان فیلم هایی که بدون قصه، پایان بندی و به اصطلاح، مدرن تولید می شوند.»

شورجه اظهار داشت: «یک فیلم خوب باید از یک پیام و اندیشه مناسب برخوردار باشد. در ساخت فیلم های ژانر دفاع مقدس که مهم تر و سخت تر از دیگر ژانرهای سینما است فیلمساز باید شخصیت شهیدان دفاع مقدس را به تصویر بکشد. قصه باید به گونه ای نوشته شود که ارزشمند بودن مضمون در آن دیده شود.»

نویسنده «عملیات کرکوک» در ادامه افزود: «تجربه ثابت کرده هر چقدر برای تولید یک فیلم هزینه کنیم و فیلم را به لحاظ بصری ارتقا دهیم اما به لحاظ محتوایی توجهی به غنی بودن آن نداشته باشیم، راه را عبث و اشتباه رفته ایم و بودجه و هزینه های فراوانی را به هدر داده ایم.»

وی افزود: «در این نوع فیلم سازی به جای اینکه دل و ذهن مخاطب سیر شود، تنها چشم او سیراب شده است. جلوه های بصری فقط در حد چشم ماندگاری دارد در حالی که مضمون و شخصیت پردازی ها از ماندگاری ذهنی و طولانی تری برخوردارند.»

وی خاطر نشان ساخت: «یک فیلم خوب و استاندارد دفاع مقدسی باید به لحاظ بصری و محتوایی غنی باشد چرا که این عوامل درست به مانند بال هایی هستند که فیلم خوب دفاع مقدسی را به پرواز در می آوردند.»

شورجه در پایان با تاکید بر اینکه فیلم «چ» محتوا و مضمونی به شدت باورپذیر و قابل لمسی دارد، بیان داشت: «فیلم «چ» با وجود در برداشتن ۲ روز از زندگی شهید چمران، می تواند الگوی مناسبی برای تولید یک فیلم خوب دفاع مقدسی باشد. حتی شاید بتوان گفت استانداردترین فیلمی که در ژانر دفاع مقدس در سالهای اخیر در سینمای ایران ساخته شده است فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا است.»

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.