چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

طی یادداشتی عنوان شد؛

انتقاد یکی از مخاطبان سینماپرس از عدم توجه جدی به جایگاه صنفی مدیران تولید در سینما

آرم مدیر تولید در سینما

سینماپرس: یکی از خوانندگان سینماپرس که به نظر میرسد از فعالان این حوزه در بخش مدیریت تولید فیلم میباشد، با ارسال یادداشتی خواستار توجه جدی تر به جایگاه مدیران تولید در عرصه سینمای کشور شد.

به گزارش سینماپرس متن یادداشت ارسالی به شرح زیر است:

سال گذشته در جشنواره فیلم فجر، از یکی از مدیران تولید سینمای ایران برای دو فیلم  «چ» و «رستاخیز» به دلیل تلاش برای ارتقای امر تولید در سینمای ایران تقدیر شد. این جایزه به جشن انجمن منتقدان و بعد جشن خانه سینما نیز منتقل شد و برای نخستین بار، جایگاه مدیران تولید قدر دانسته شد. حرفه ای سخت و پر مشغله که همانند بسیاری دیگر از مشاغل سینما، دردسرهای خاص خودش را دارد و جای خوشحالی است که مدیران و متولیان فعلی چنین مسئولیتی را در سینما پس از سالها بطور شایسته پاس داشتند.

این حرفه سخت در عمر سی و چند ساله سینمای ایران فراز و نشیب های عجیبی را طی کرده است. صادق آذین، روح الله برداری، فریدون آزما و زنده یاد خسرو تسلیمی هر کدام به نوبه خود زحمات زیادی در این عرصه متقبل شدند و شان و جایگاه مدیران تولید را در دهه شصت  ارتقا دادند، اما این حرفه نیز مثل بسیاری از مشاغل دیگر در سینمای ما دچار تلاطم عجیبی شد. ورود بسیاری از افراد غیر متخصص و کارنابلد بسیاری از معادلات را بر هم زد و در برهه ای از عمر سینمای ما، مدیران تولید، نقش مدیران تدارکات را ایفا می کردند!

این حرف به این معنی نیست که خدای ناکرده به جایگاه مدیران تدارکات اهانتی شده باشد بلکه مقصود نگارنده این است که مغشوش شدن شان مدیران تولید که پس از کارگردان و تهیه کننده در شکل گیری یک فیلم نقش به سزایی دارند را یادآوری کند.

بی شک نباید از اتفاقات این چنینی سینمای ایران گله مند بود، چرا که مدیران تولید نیز مثل سایر اهالی سینما از نبود امنیت شغلی گله مندند. خون آن ها رنگین تر که نیست. وقتی این روزها با عناوینی مثل مجری طرح، مدیر پروژه و... در پروژه های سینمایی مواجه می شویم دیگر نباید از افول جایگاه مدیران تولید متعجب بود.

تا جایی که به یاد دارم این عناوین مخصوص رسانه ملی است و در سینما جایی ندارد و در سینماست که تهیه کننده و مدیر تولید در ساخت پروژه ای سهیم هستند و حتی در برگه پروانه ساخت نام مدیر تولید نیز بعد از کارگردان و تهیه کننده ذکر می شود.

درد دل اهالی سینما در هر جایی که باب سخن از بابت نادیده گرفتن حقوق مادی و معنوی مطرح می شود زیاد است اما همیشه که نباید بدی ها را دید. نیمه روشن حضور مدیران تولید در عرصه سینما طی یکسال گذشته توسط مدیران فرهنگی و اهالی سینما بروز و ظهور پیدا کرده است و امیدوارم سالهای پیش رو نیز سینمای ایران قدردان این حرفه پر مسئولیت باشد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.