سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶

متن حکمیت رضاداد در سایت سازمان سینمایی

«لاله» مهر امسال دوباره کلید می‌خورد/ آقای طباطبایی نژاد! پاسخ این همه ابهام آفرینی و اتهام زنی‌ها با کیست؟

طباطبایی نژاد-لاله-رضاداد

سینماپرس: سازمان سینمایی، سرانجام به فضاسازی های کاذب برخی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در خصوص پروژه سینمایی «لاله » و ابهام آفرینی های یکسال گذشته ایشانن خاتمه داد و در سایت خود متن کامل حکمیت «علیرضارضاداد» در موضوع پروژه «لاله» را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، لاله یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بود که روند ساخت آن سال گذشته در یک هیاهوی رسانه ای و غیر مستند متوقف شد. این رویه آنقدر از سوی برخی مدیران سازمان سینمایی در رسانه ها بروز پیدا کرد که بنا بر اطلاع حاصله پای نهادها و سازمان های نظارتی در قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی نیز به پرونده«لاله» باز شد و هنوز هیچ خبری از نتیجه بررسی ها  و البته برخی اتهامات ابهام برانگیز مدیران دولت تدبیر و امید به مسئولان قبلی سینمایی کشور در اختیار رسانه ها گذاشته نشده است؛ در مجموع آنچه که پیداست و کتمان آن دیگر امکان پذیر نیست بی نتیجه بودن فضاسازی ها و سرانجام گرفتن این پروژه سینمایی است.

سایت سازمان سینمایی بعد از گذشت حدود یکسال و البته پس از انتشار تحلیل سینماپرس ظرف روزهای اخیر سرانجام نتیجه حکمیت عیرضا رضاداد مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی را امروز منتشر نمود.

متن کامل نامه رضاداد به این شرح است:

جناب آقای دکتر حجت الله ایوبی
ریاست محترم سازمان سینمایی

با سلام
متعاقب ارجاع موضوع حکمیت اختلافات فیمابین آقای اسد الله نیک نژاد و مرکز گسترش سینمای تجربی به اینجانب، از خرداد ماه سال جاری جلسات متعددی با دست اندرکاران پیشین و فعلی فیلم برگزار گردید و کلیه اسناد و مدارک موجود در خصوص موضوعات مورد اختلاف دریافت و مورد بررسی قرار گرفت .
در حین بررسی موضوع اصلی اختلاف که مالکیت فیلم را شامل می شد، به دلیل ارتباط وضعیت آتی پروژه با موضوع حکمیت نظیر امکان اتمام فیلمبرداری و آماده سازی فیلم و مواردی از قبیل ادامه همکاری عوامل، امکان آماده سازی پیست، همکاری وزارت ورزش و فدراسیون و ... این مسائل نیز مورد پیگیری و بررسی قرارگرفت که نتایج بشرح زیر تقدیم می شود:

۱- در خصوص مسایل مربوط به مالکیت، بررسی جامع و کاملی نسبت به کلیه مستندات بعمل آمد. متاسفانه فقدان قرارداد و تفاهم روشن و آشکار میان مدیران سابق سازمان سینمایی و نیز مرکز گسترش از یکسو، و آغاز فعالیت اجرایی فیلم و حتی آغاز فیلمبرداری پیش از تعیین تکلیف وضعیت و نسبت افراد با فیلم از سوی دیگر، این پروژه را به کلاف سردرگمی تبدیل نمود به گونه ای که کلیه مشکلات ایجاد شده در همین شفاف نبودن مسایل و وضعیت پروژه ریشه دارد .

پیروی نکردن طرفین از شیوه های استاندارد و معمول و قابل قبول تولید فیلم و بلاتکلیف نگه داشتن مسایل مربوط به جذب سرمایه، نحوه تولید و مدیریت پروژه و نحوه پخش و توزیع و نحوه مشارکت در سود و زیان که در معمول‌ترین قراردادها نیز به وضوح مطرح و مورد توافق قرار می‌گیرد، موجب گردیده است که برداشت های مختلفی از موضوع ایجاد شود و براساس آن داوری و پیشداوری‌هایی صورت گیرد و انتظاراتی از پروژه پیدا شود.

النهایه آن‌چه از مستندات ارائه شده و موجود و قابل قبول فعلی قابل استنباط است این‌که آقای نیک‌نژاد به جهت انجام مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه و الزامات آن و تلاش هایی‌ که قبل از آغاز پروژه برای اجرایی شدن پروژه نموده‌اند و تلاش‌هایی که لازم است پس از پایان فیلم و در مراحل پخش و توزیع با پروژه داشته باشند، در سود فیلم به میزان ۳۰ درصد سهیم خواهند بود که پس از درآمدزایی باید از سوی مرکز به ایشان پرداخت گردد ولی مالکیت و کلیه مسئولیت‌ها و اختیارات ناشی از مالکیت فیلم در حیطه اختیار و مسئولیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است .

۲- از آن‌جا که مذاکرات اولیه‌ای صورت پذیرفته است که اجرای عملیات پس از تولید از مرحله تدوین تا آماده شدن نسخه نهایی در خارج از کشور انجام شود، در صورتی که مسئولیت اجرای عملیات پس از تولید در خارج از کشور از سوی مرکز به آقای نیک‌نژاد محول شود و ایشان حسب توافق قبلی بدون دریافت دستمزد و با رقمی حدود ۶۰۰ هزاردلار مورد توافق ، کلیه امور مربوط به پس از تولید را در مراکز معتبر خارج از کشور به انجام رسانند این سود ۳۰ درصدی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، در هر صورت اخذ تصمیم نهایی در این موضوع که عملیات پس از تولید چگونه و در کجا انجام شود موکول به توافقات بعدی با مرکز گسترش خواهد بود.

۳- با تلاشی که گروه سازنده اعم از تهیه کننده و کارگردان محترم و دیگر همکاران اصلی فیلم در چند ماه اخیر معمول داشتند و با همکاری ارزشمند جناب آقای خادم در وزارت ورزش و ریاست محترم فدراسیون بحمدا... شرایط آغاز فیلمبرداری در پیست ایجاد شده است و موانع قبلی که با عث توقف فیلمبرداری در دوره مدیریت پیشین مرکز گسترش شده بود برطرف گردید و در نتیجه گروه در حال حاضر آمادگی دارند با انجام پیش تولید تا پایان شهریور ماه، از آغاز مهرماه و همزمان با مسابقات رالی فدراسیون که از شیراز آغاز می شود فیلمبرداری را آغاز نمایند و بمدت ۴۵ روز کاری فیلمبرداری را به اتمام برسانند .

۴- در خصوص هزینه های این بخش تلاش و تعهد گروه بر این است که در سقف بودجه و اعتبار مانده از قرارداد فعلی سرکار پرتو با مرکز ( حدود ۵/۱ میلیارد تومان ) فیلمبرداری به سرانجام برسد . گرچه با توجه به اینکه قرارداد پروژه امانی می باشد و مرکز نظارت مستقیم بر انجام هزینه ها دارد افزایش احتمالی هزینه ها تا سقف ۱۰% قابل توجیه بوده و غیر متعارف نیست.بهرحال گروه آمادگی پیدا کرده اند با دریافت اولین تخصیص برای آماده سازی پیست کارشان را آغاز نمایند.

۵- آقای نیک‌نژاد مبالغی از فارابی دریافت نموده‌اند و فارابی پس از آن‌که مدیریت و اجرای پروژه به مرکز گسترش منتقل گردیده است وجوه پرداختی به آقای نیک‌نژاد را از مرکز گسترش دریافت کرده است و در حال حاضر این وجوه به حساب بدهی آقای نیک‌نژاد منظور شده است.

لازم است این بدهی در حال حاضر از حساب هزینه‌های پروژه و بدهی آقای نیک‌نژاد خارج شود و در حساب دیگری به عنوان علی‌الحساب پرداختی به آقای نیک‌نژاد منظور شود و در محاسبات نهایی سهم ایشان لحاظ گردد و در صورتی که بابت هزینه‌های اجرایی پروژه آقای نیک‌نژاد گزارش هزینه و مستنداتی ارائه نمایند آن صورت هزینه‌ها به صورت معمول به حساب هزینه‌های پروژه منظور شود و از علی‌الحساب دریافتی ایشان کسر گردد.

۶- روح حاکم بر هر توافق و انجام هر فعالیتی میان افراد گوناگون اعتماد متقابل و رعایت حقوق دیگران می‌باشد.

ضروری است همزمان با آغاز پیش‌تولید و قبل از شروع مجدد فیلم‌برداری قراردادی مورد توافق طرفین بر مبنای اصول متعارف تولید یک فیلم ایرانی و دارای پروانه ساخت، از سوی مرکز آماده و با آقای نیک‌نژاد مبادله شود که حاوی کلیه مفاد فوق و درج جزئیات مورد نظر طرفین باشد و هرگونه موارد حقوقی دیگری که می‌تواند از اختلافات احتمالی بعدی جلوگیری نماید نیز در آن درج شود تا انشاالله تا پایان مراحل تولید، پخش و اکران و درآمد زایی و سود آوری پروژه، مناسبات فیمابین بر مبنای آن قرارداد تنظیم و بر اساس اعتماد متقابل و احترام به حقوق طرفین مفاد قرارداد اجرا گردد.

در خاتمه یادآوری مینمایم مبنای اینجانب در انشاء این رای صرفاً مستندات قابل قبول و مورد پذیرش و توافقی بوده است که درحین بررسی چند ماهه قابل دستیابی بود.
به همین جهت طرفین (آقای نیک نژاد و مرکز گسترش) می توانند بر مبنای تفاهمات جدیدتری در آینده نسبت به تنظیم قرارداد فی مابین و یا تنظیم متمم قراردادهای دیگری اقدام نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.