دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶

چهل روز در فراق یک هنرمند متعهد

رئیس دانشکده هنرهای زیبا: حسادت برخی دل «عبدالمجید حسینی‌راد» را شکست/ بلخاری: هنوز مرگش را باور ندارم

عبدالمجید حسینی راد

سینماپرس: رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت: غفلت و حسادت برخی افراد باعث شد دل عبدالمجید حسینی‌راد بشکند و او را وادار کند یک سال پس از حضور در موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی استعفای خود را بنویسد.

به گزارش سینماپرس، مراسم چهلمین روز درگذشت دکتر عبدالمجید حسینی‌راد، هنرمند و پژوهشگر هنر عصر امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه) با حضور محسن مومنی شریف (رییس حوزه هنری)، سیدمحمد فدوی (رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، مرتضی گودرزی دیباج (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری) و تعدادی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی با حضور خانواده آن هنرمند در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مرتضی گودرزی دیباج با اشاره به اخلاق و منش خاص حسینی‌راد اظهار کرد: اگر ایشان امروزه زنده بودند نسبت به مسائل پیرامون خود از جمله جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد واکنش نشان می‌دادند و از هنرمندان هم می‌خواستند مهر سکوت را بکشنند. حسینی‌راد جزو هنرمندان متعهد در حوزه اندیشه بودند و هنر سنتی و انقلابی را در وجود ایشان می‌توان متبلور دید.

او افزود: مرحوم حسینی‌راد از معدود هنرمندانی بود که انسان در کنار او احساس امنیت می‌کرد. او اهل غیبت و حرف‌های اضافه نبود و سرش به کار علمی و فرهنگی خودش گرم بود. ویژگی‌های انسان‌مدار و اخلاقی این هنرمند از گمشدگان امروز دنیای ما است که آرزو داریم که همه‌مان در این خط باشیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطرنشان کرد: حسینی راد قبل از ورود به دانشگاه و اخذ مدرک آدم قابل ملاحظه‌ای به لحاظ علمی و هنری بود اما آنچه که در ایشان بیشتر از همه چیز مورد توجه قرار می‌گیرد اخلاق این هنرمند بود، چون علم و دانش را می‌شود به دست آورد اما اخلاق ویژگی گرانمایه‌ای است که باید بیشتر روی آن تأکید کرد.

حسادت و غفلت برخی‌ها دل حسینی‌راد را شکست

در بخش دیگری از این مراسم سیدمحمد فدوی، رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه مرحوم حسینی راد از برخی حسادت‌ها و غفلت‌ها دلشکسته شده بود، اظهار کرد: در یک سالی که او رییس موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی بود تنها هدفش خدمت به این حوزه بود. او لایق‌ترین فردی بود که می‌شد برای این سمت انتخاب کرد اما متأسفانه برخی دوستان کاری کردند که دکتر مجبور شد یک سال پس از حضورش در این سمت استعفای خود را بنویسد و کناره‌گیری کند.

او ادامه داد: برای مرد شریفی که عمری را با آبرو زندگی کرده بود قابل تحمل نبود که به خاطر هوای نفس عده‌ای اندک بماند و به کارش ادامه بدهد. پیشنهاد می‌کنم همه آن‌هایی که باعث این موضوع شدند از روح شفاف و زیبای حسینی راد بخواهند که آن‌ها را حلال کند.

فدوی همچنین عنوان کرد: حسینی‌راد هنرمندی فاضل و پارسا به معنای واقعی کلمه بود. زمانی که ایشان به دیار باقی شتافتند من این حدیث را که می‌فرماید: «قلم دانشمندان از خون شهدا گران‌بها‌تر است» را بیشتر باور کردم. آثار ایشان در دوره حیات و پس از آن راهگشای نسل امروز و آینده خواهد بود. از طرف دیگر سخنوری ایشان بسیار قابل توجه بود. کمتر هنرمندی در حوزه هنرهای تجسمی هست که سخنوری توانا باشد. سخنوری ایشان به حدی بود که آیدین آغداشلو در یکی از سخنرانی‌های ایشان پس از صحبت‌های حسینی راد بیش از ۱۰ بار از او به عنوان «استاد من» یاد کرد.

رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: به کمک آقای مرتضی گودرزی و موزه هنرهای معاصر مقالات ایشان به عنوان سند و گنجینه ارزشمندی در حوزه هنرهای تجسمی به چاپ خواهد رسید و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

هنوز مرگ حسینی‌راد را باور ندارم

در ادامه مراسم حسن بلخاری، پژوهشگر هنر، با بیان اینکه پس از گذشت ۴۰ روز، هنوز درگذشت حسینی راد را باور ندارد، گفت: هنوز هم منتظرم در جلساتمان با آقای فدوی در باز شود و عبدالمجید حسینی راد را دوباره ببینم. من مرگ او را باور ندارم و انسان مرگ‌هایی را باور نمی‌کند که روح شخص در جان انسان سیطره پیدا کرده باشد. او پژوهشگری توانا در عرصه هنر بود و علاوه بر دست توانایش در آفرینش‌های هنری در مباحث پژوهشی هم کارهای ارزشمندی انجام داد.

او افزود: در ۲۰ سال گذشته تلاش‌های وسیعی در زمینه پژوهش هنر انجام شده اما این حوزه هنوز مهجور و فقیر است. حقیقتا حضور کسانی چون عبدالمجید حسینی‌راد به عنوان یک پژوهشگر بیشتر احساس خواهد شد.

اصغر کفشچیان مقدم نیز در سخنانی کوتاه گفت: در همین چند وقتی که از رفتن حسینی‌راد می‌گذرد نتوانستم برای تدریس در دانشگاه جایگزینی برای او پیدا کنم. کسی که شرایط جامعی داشته باشد. او برای من همیشه «آقا مجید» بود، یک معنای خوب و آرامش‌بخش. در دورانی که با هم سپری کردیم نقصان‌های من زیر سایه حسینی‌راد دیده نشد.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از طرف حوزه هنری و دوستان و هنرمندان این هنرمند فقید به خانواده‌اش اهدا شد. همچنین نمایشگاه آثار این هنرمند در نگارخانه ابوالفضل عالی افتتاح شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.