شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۷

رضا ایرانمنش:

دست های پشت پرده ترویج اخلاق در سینما و تلویزیون را کمرنگ کرده است/ مسیر را اشتباه رفته ایم!

رضا ایرانمنش*

سینما پرس: رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون جایگاه اخلاق و اندیشه در سینما و ضرورت آن در توسعه فرهنگی گفت: « دست هایی پشت پرده است که عامدانه بحث ترویج اخلاق اسلامی در سینما و تلویزیون را کمرنگ کرده است.»

ایرانمنش در خصوص دلایل کمرنگ شدن موضوعات اخلاقی در سینما در گقتگو با خبرنگار سینما پرس، افزود: «در تمام دنیا می بینیم که فضای رقابتی و سالم حاکم است. اما در ایران فضای سیاسی و باند بازی در هر دوره موجود است و به نظر من عامدانه این اتفاق می افتد و یا اینکه عدم آگاهی مسئولین امر و عدم تجربه متولیان هنر در کشور، عامل به وجود آمدن چنین شرایطی می شود.»

ایرانمنش ضمن بیان وجود دوگانگی دیدگاهها در سینما و تلویزیون، ادامه داد: «ما در کشوری با نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم و قوانینی که در کشور حاکم هستند باید برای تمامی مردم یکنواخت باشد. اما می بینیم که این قوانین برای دو متولی هنر، یعنی صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکسان نیست. هنوز این دو متولی در برخی موارد مرتبط با موضوع اخلاق به یک اتحاد نظر نرسیده اند. من برای تلویزیون فیلمی ساختم که به شدت برای مسئله حجاب من را اذیت کردند. من یکسری از این سخت گیری ها مثل نشان دادن سیگار کشیدن و استفاده نکردن از الفاظ رکیک را قبول دارم. اما نکته مهم این جاست که تمام این ممیزی ها فقط در تلویزیون وجود دارد و ما هیچ کدام یک از این مسائل را در سینما نمی بینیم.»

این بازیگر جانباز در ادامه افزود: « رعایت یکسری مسائل اخلاقی در تلویزیون اجباری است اما در سینما واجب نیست و شاهد پوشش، آرایش غلیظ و سیگار کشیدن هنرمندان در آثار سینمایی هستیم. این دوگانگی برای توسعه فرهنگ و اخلاق در کشور عقلانی نیست و تا زمانی که این دو متولی به یک اتحاد نظر و همگاهنگی نرسند، نمی توانیم مدعی سیما یا سینمای اخلاق گرا باشیم»

ایرانمنش با بیان مجرب نبودن برخی مدیران به عنوان یکی از دلایل این دوگانگی ادامه داد: «۴ سال عده ای می آیند و ۴ سال بعد عده ای دیگر که هر کدام دیگری را قبول ندارند می آیند. از نظر من هنرمندان در میدان جنگی قرار گرفته اند که مدام میان برخی اختلاف نظرها سرگردان می شوند.»

این بازیگر اظهار داشت: «در حال حاضر هنر ما هویت ندارد چرا که هنرمند ما هویت ندارد و نباید گول این را بخوریم که در سال چه تعداد اثر ساخته می شود. ما از نظر کیفی آثار چشمگیری نداریم. خوراک فرهنگی مخاطب ما فقط شده ماه رمضان که البته اگر در آن ها هم اثر در خوری دیده شود. این ها فقط به نوعی رفع تکلیف است. بودجه ای فراهم شده و فقط می خواهند اثری بسازند و دیگر به اینکه چقدر این اثر می تواند از نظر اخلاقی در جامعه و فرهنگ کشور تاثیر گذار باشد، دقت نمی کنیم و اهمیت نمی دهیم.»

ایرانمنش تصریح کرد: « برخی آسیب های اجتماعی و اقتصادی از جمله فقر و فحشایی که در کشور ما در بعضی مواقع وجود دارد به دلیل فقر فرهنگی ماست و نه تحریم ها! بپذیریم که مسیر را اشتباه رفته ایم و به نظر من تلویزیون و سینمای ما روز به روز از مسیر انقلابی خود فاصله میگیرد و همین افت هم سبب افت اخلاق در فرهنگ کشور می شود.

وی گفت: «ما از طریق فرهنگ نتوانسته ایم تفکر اخلاقی خود را نشان دهیم و هویت مان را حفظ کنیم. اندیشه و اخلاق کلید نجات ما از خیلی از مشکلات است. اما در سینما و تلویزیون به این موضوع توجه چندانی نمی شود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.