سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

گفتگوی سینماپرس با سینماگری موفق

ابراز تمایل کارگردان«زمستان آخر» به اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه/ صلواتی: فیلمنامه جدیدی را در حال نگارش دارم

زمستان آخر*

سینماپرس: سالم صلواتی کارگردان سینما گفت: «زمستان آخر» از جمله فیلم های است که می تواند در گروه «سینمای هنر و تجربه» اکران شود چرا که جنس فیلم من به گونه ای است که مخاطب خاص و محدود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، فیلم سینمایی «زمستان آخر» به کارگردانی سالم صلواتی فیلم‌ساز جوان سنندجی در خردادماه ۹۳ به عنوان بهترین فیلم جشنواره بین المللی اربیل اقلیم کردستان عراق شناخته شد. جشنواره ای که علاوه بر فیلم هایی از دیگر کشورها، از ایران نیز ۴ فیلم در بخش مسابقه قرار داشت. 

هنوز نام سالم صلواتی با «زمستان آخرش» آنگونه که باید بر سرزبان های رسانه های سینمایی ایران نیافتاده است و همه منتظرند که ببینند این فیلم ساز جوان با چه فیلمی اقبال شهرت را پیدا می کند. کارگردانی که فیلمش در جشنواره های خارجی بیشتر از داخل دیده می شود و اگر فرصت اکرانی به او داده شده، تنها اکران در بخش خارج از مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر و در آخرین روز این جشنواره بود. فیلمی که در بخش مسابقه فیلم های اول پذیرفته شد و فقط به دلیل حضور در جشنواره های خارجی و کسب جوایزی، همچون فیلم سینمایی «ماهی و گربه» شهرام مکری از بخش مسابقه جشنواره کنار گذاشته شد.

سالم صلواتی کارگردان «زمستان آخر» در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد اکران فیلمش در سینماهای کشور اظهار داشت: فیلم سینمایی «زمستان آخر» از تولیدات سیمای استانی شبکه کرد به سفارش سیمای استان ها است و در مورد اکران آن هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم  اگر چه خودم اصرار دارم که این فیلم حتی به صورت محدود هم شده در سینماهای کشور و گروه مخاطب خاص اکران شود.

کارگردان «زمستان آخر» تصریح کرد: از طرف دیگر این فیلم تا کنون در ۲۰  جشنواره خارجی حضور داشته و اخیراً نیز برای جشنواره بیروت نیز پذیرفته شده است.

صلواتی با تاکید بر اینکه «زمستان آخر» در جشن خانه سینما امسال حضور ندارد توضیح داد: دوست داشتم که فیلم در جشن خانه سینمای امسال حضور پیدا می کرد و در این جشن مورد ارزیابی قرار می گرفت که متاسفانه به دلیل آنکه هنوز فیلم اکران نشده، طبق قواعد موجود در این جشن نمی تواند حضور داشته باشد.

وی همچنین درباره فعالیتهای تازه اش گفت: در حال نگارش فیلمنامه ای با یکی از فیلمنامه نویس های خوب کشور هستم. نگارش این فیلمنامه با وسواس زیاد پیش می رود و فکر نمی کنم بتوانیم این فیلم را به جشنواره فجر امسال برسانیم.

در خلاصه این فیلم آمده است: «باجی و کدخدا تنها بازمانده‌های روستایی متروک هستند که روستایشان کم‌کم در حال زیر آب رفتن است. آنها هر کدام در آن ناکجاآباد منتظر سفر کرده‌های خویش هستند، چیزی که برای دیگران قابل درک و فهم نیست. تا آنکه شبی بر حسب اتفاق و جبر طبیعت باجی و کدخدا که تنها مونس هم هستند، از هم دور شده و جدا می‌افتند. تلاش کدخدا برای بازگشت در آن شب نتیجه نداده و باجی در روستا تنها می‌ماند و ...».

این فیلم علاوه بر حضور در جشنواره های کارلووی واری در چک، شانگهای چین، جیپور و نیز  جشنواره بین المللی هند ، ارمنستان، بغداد، میدیا ویو مجارستان، فلورانس ایتالیا و ... کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره بین المللی اربیل اقلیم کردستان عراق۲۰۱۴، جایزه  فیپرشی (منتقدان بین المللی) جشنواره زردآلوی طلایی ۲۰۱۳ ارمنستان، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بغداد، جایزه بهترین کارگردانی و بازیگری  دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در اقلیم کردستان عراق را نیز در کارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.