دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

نگاهی به یکی از تولیدات مرکز پویانمایی صبا

«علوم نارنجی»، قهرمانی برای کودکان کمتر از هفت سال/ انیمیشنی که پرسش‌های علمی کودکانمان را پاسخ می‌دهد

انیمیشن «علوم نارنجی»

سینماپرس: اهمیت وجود ابزارهای پرورشی و تربیتی کودکان به عنوان بازوان کمکی، بسیار مهم است. در واقع با استفاده از ابزارهایی همچون نوار قصه، برنامه‌ها، انیمیشن‌های کودک و بازی‌های آموزشی می‌توان کیفیت در تربیت کودکان را افزایش داد، از این رو مجموعه انیمیشنی با عنوان «علوم نارنجی» تولید شده که توانسته است تا حدودی قهرمان کودکان کمتر از هفت سال شود و بر روی آنان تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، «تربیت» مجموعه روش ها و راهکارهایی است که از آغاز زندگی انسان به کار گرفته می شود تا افراد در مسیر صحیح رشد و ترقی قرار بگیرند و در پرتو آموزش های تربیتی به سعادت و کمال دست یابند.

موضوع تربیت فرزندان از گذشته تاکنون جزء موضوعات اساسی و بنیادین خانواده بوده است، پرورش و تربیت کودکان از آن حیث پر اهمیت است که نه تنها سراسر زندگی کودک بلکه تا بزرگسالی او را تحت تأثیر قرار می دهد.

هرچه سن کودک پایین تر باشد از لحاظ تفکر و شناخت عینی تر است و خیال و واقعیت را کمتر از هم تفکیک می کند به همین خاطر قهرمان داستان را واقعی تر پنداشته و آن را باور می کند از این رو سازمان سیما با راه اندازی شبکه پویا و مرکز پویانمایی صبا علاوه بر سرگرم کردن کودکان، مفاهیم آموزشی را نیز در برنامه های خود لحاظ کرده و به مساله تعلیم و تربیت توجه ویژه دارد. یکی از این برنامه های آموزشی تهیه و تولید مجموعه انیمیشن «علوم نارنجی» است.

با توجه به اینکه گاه به دلیل نوع رابطه ای که کودک در دنیای واقعی با اطرافیان دارد، قهرمان داستان هایش را بهتر پذیرفته و از آنها تبعیت می کند، تلاش شده در این مجموعه شخصیت پردازی های مثبت صورت گیرد.

کودکان کمتر از ۷ سال یعنی پیش از دبستان تفکر عینی دارند یعنی موضوع ها را همان گونه که می بینند یا می شنوند درک می کنند و نمی توانند به درک موضوع های پیچیده و انتزاعی را بپردازند پس مفاهیم را باید به شکل ملموس و عینی به آنان منتقل کرد.

در این مرحله آن ها تفکر جاندارپندارانه دارند و تصور می کنند اشیا زنده هستند و احساس دارند همچنین می توانند با آن ها حرف بزنند؛ کودکان احساس می کنند حیوانات قادر به تکلم بوده و از توانایی های انسانی برخوردارند از این رو داستان های مربوط به اشیا و حیوانات را دوست دارند.

بر همین اساس در تولید مجموعه «علوم نارنجی» از عناصر مورد علاقه کودکان برای انتقال مفاهیم بهره گرفته شده به طوری که حیوانات جنگل از جمله خرگوش، خارپشت، لاک‌پشت، خرس، موش، سنجاب، روباه و... در برخورد با مسائل روزمرۀ اطرافشان دچار مشکل و سوءتفاهم می‌شوند چون آنها راه حل علمی پشت مسائلشان را نمی‌دانند.

البته این جهل و ناآگاهی تا انتها ادامه پیدا نمی‌کند و موضوع بطور غیر مستقیم با کمک شخصیت منحصر به فرد این جنگل حل می‌شود، این شخصیت کسی نیست جز «علوم نارنجی» که گازی نارنجی رنگ است که توسط حیوانات جنگل دیده نمی‌شود؛ اما در هر قسمت به محض اینکه موضوع علمی در حال شکل گرفتن است ظاهر می‌شود و در هر قسمت از این مجموعه شرایطی را به وجود می آورد که خود حیوانات به ماجرای علمی نهفته در پشت داستان اصلی پی‌ ببرند و از راه منطقی و علمی، داستان را گره گشایی کنند و به نتیجه علمی برسند.

مجموعه «علوم نارنجی» با نام قبلی «تخته سیاه جادویی» در ۵۲ قسمت برای گروه سنی کودک به کارگردانی پیمان شریفی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک کات اوت نگارش و تولید شده است که هر روز ساعت ۱۵:۴۷ از شبکه پویا پخش می‌شود.

انیماتورهای اين مجموعه، محبوبه مرتضائی، حسین مدبر، محمدرضا ذوالفقاری، سپیده جعفری، مینا ذوالفقاری، هانیه اسماعیلی، ثمین حیدری، مینو مهدی‌زاده‌شریفی هستند كه  موسیقی اين مجموعه را نيز احسان مهدی برعهده داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.