شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

روزهای پر کار یک تدوینگر؛

یارمحمدی: همیشه از تدوینگر انتظار معجزه دارند/ سه فیلم آماده نمایش در سینما دارم

شاهین یارمحمدی-تدوین*

سینماپرس: شاهین یارمحمدی تدوینگر سینما گفت: شايد بتوان گفت تدوين يكی از سخت ترين مراحلی است كه در يك فيلم اتفاق می افتد، شايد خيلی از دوستانی كه در سينما فعاليت می كنند، نگاه دوری به این مقوله دارند ، منظورم آن هایی است كه هميشه انتظار معجزه از تدوينگر دارند كه البته تعدادشان كم هم نيست.

بنابراین گزارش، این تدوین گر سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تدونی در فیلم های سینمایی اظهار داشت: اصولاً مقوله تدوين در سينما بحث برانگیز است چون یک تدوین خوب سرنوشت یک کار را تغییر می دهد.

وی افزود: تدوينگر بی ترديد در فيلم نقش مهمی ايفا مي كند و باید با اصول روانشناسی و جامعه شناسی آشنا باشد. بدون در نظر گرفتن مقوله های روانشناسی و جامعه شناسی كه اصول اصلی كار او محسوب می شود در بخش های تدوين، رسيدن به ايده آلی كه اول از همه خود تدوينگر و سپس كارگردان و تهيه كننده و در نهايت مخاطب از آن احساس رضايت كنند، كاری به شدت دشوار، پر استرس و طولانی مدت است.

یارمحمدی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: اينكه زحمت های عوامل و تمامی بار يك فيلم به نوعی بر دوش تدوينگر است، حرف بزرگی نيست و اين خود سختی كار تدوين را بيشتر می كند.

وی در مورد فعالیت های سینمایی خود اذعان داشت: به تازگی تدوین فیلم سینمایی «دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده را به پایان برده ام.

وی در مورد فیلم «دریا و ماهی پرنده» توضیح داد: خوشبختانه در این فیلم نه فقط از تدوين بلكه از کل پروژه لذت بردم به دلایل مختلف، چرا كه اول از همه با سوژه ای كه به شدت به مقوله تربيت اهميت می داد، مواجه بودم و سپس با فيلمنامه ای كه دوست داشتنی بود کار می کردم. كارگردان فیلم «دریا و ماهی پرنده» به شدت و با وسواس پلان هايش را گرفته بود و در تدوین قسمت های فيلمبرداری شده از هر پلانش لذت مي بردم.

یارمحمدی در مورد شیوه تدوین «دریا و ماهی پرنده» توضیح داد:  تدوين اين فيلم شايد مانند روند تدوين ديگر فيلم ها نبود و كمی سخت تر انجام شد به دليل اينكه قبل از فيلمبرداری -البته كاملا هماهنگ با كارگردان- به فرمی رسيديم كه به صورت ذهنی برای ما جذاب بود ولی اين فرم بار شديدی از كار را به دوش تدوينگر می گذاشت و صد البته تا پلان ها گرفته نمی شد و تدوين صورت نمی گرفت، معلوم نبود چه جوابی می دهد.

وی ادامه داد: استرس زيادی داشتم چون بعضی از سكانس ها اگر خوب از آب در نمی آمد، نمی توانستيم به شكل ساده از آن استفاده کرده و شايد مجبور می شديم  كل سكانس را تكرار كنيم اما خوشبختانه آن چيزی كه توقع داشتيم برآورده شد و بعد ازگذشت سه ماه به ايده آلی كه مد نظرمان بود دست یافتیم. البته هم چنان گوش چشمی به اصلاح كار دارم و منتظر پایان موسيقی كار هستيم.

وی در مورد سایر فعالیت هایش نیز اذعان داشت: فيلم های «آتيش بازی» به كارگردانی بهمن گودرزی و «نقش نگار» به كارگردانی علی عطشانی و «گورداله و عمه غوله» به كارگردانی نادره تركمانی را آماده نمایش دارم.

بنابراین گزارش،شاهین یارمحمدی تا کنون فیلم های «دموكراسی تو روز روشن» (علی عطشانی)، «آتيش بازی» (بهمن گودرزی)، «نقش نگار» (علی عطشانی)، «در امتداد شهر» (علی عطشانی) ، «گورداله و همه غوله» (نادره ترکمانی) و «آقای الف» (علی عطشانی) را تدوین کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.