دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸

گزارش نشست فیلمی به تهیه کنندگی امیر سمواتی؛

کارگردان «۵ ستاره»: ثابت کردن نقش زن در سینما کار سختی است

نشست خبری فیلم سینمایی پنج ستاره

سینماپرس: مهشید افشارزاده ظهر امروز ۲۹ اردیبهشت در نشست «۵ ستاره» حاضر شد و گفت: با توجه به محدودیت هایی که برای بازیگران خانم سینمای ایران وجود دارد، بازیگران این فیلم براین اساس توانمندی‌ و توانایی‌های خود بهترین بازیها را ارائه دادند و ایفای نقش کردند که انتخاب عوامل و بازیگران این فیلم بر اساس فیلمنامه و شناخت‌هایی بود که من از آنها داشتم و بازی آنها در فیلم «۵ ستاره» بسیار خوب بود و ثابت کردن نقش زن در سینما کار سختی است.

براساس این گزارش، نشست خبری فیلم سینمایی «پنج ستاره» با حضور امیر سمواتی (تهیه‌کننده)، مهشید افشارزاده(کارگردان)، شیرین بینا، لیلا بلوکات و دیبا زاهدی (بازیگر) این فیلم در دفتر آفتاب عالم‌تاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری امیرسمواتی با اشاره به چگونگی تولید «پنج ستاره» گفت: از اردیبهشت و یا خرداد سال ۹۱ که در جریان تولید فیلم دربند بودیم صحبت‌های ابتدایی با خانم افشارزاده انجام دادیم و به توافقاتی در فیلمنامه آن رسیدیم و پس از بازنویسی فیلنامه و فراهم شدن شرایط تولید تصویربرداری این کار را آغاز کردیم. از مهر و آبان ۹۱ پس از آغاز پیش تولید به انتخاب بازیگران و ایفای نقش آنان در این پروژه فکر کردیم و بر مبنای بازیگرانی از جمله شهاب حسینی، شیرین بینا و دیبا زاهدی کار را جلو بردیم.

سمواتی افزود: در حال حاضر که فیلم «۵ ستاره» را می‌بینم انگار بازیگران آن از جمله بهنوش بختیاری، شهاب حسینی و شیرین بینا برای این نقش تراشیده شده‌اند و همسان‌سازی برای ایفای نقش‌هایشان انجام داده‌اند.

وی با اشاره به حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: در زمان برگزاری جشنواره ترجیح دادیم سکوت کنیم اما اجحافی که در حق «۵ ستاره» افتاد را نمی‌توانیم از جشنواره فیلم فجر ندانیم با اینکه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و در بخش مسابقه شرکت کرده بودند بسیاری از آنها از «۵ ستاره» پایین‌تر بودند و ما ترجیح دادیم مصلحت‌اندیشی کنیم و در مورد فیلم حرفی نزنیم.

این تهیه کننده یادآور شد: افشارزاده کارگردان «۵ ستاره» از نظر جنگ افکار و اندیشه‌ها بسیار جنگید و با تک تک عوامل تولید فیلم سینمایی برای گرفتن سکانس‌های آن بحث و جدل بسیاری انجام داد و این جنگ همان اندازه که سخت بود اما شیرین بود. به این دلیل که در مقام کارگردان اول مجبور بوده است که تمام اندیشه‌ها و توانایی‌های خود را محک بزند و تلاش من این بود که فیلم بر اساس دیدگاه افشارزاده ساخته شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته اتفاق بدی برای سینمای ایران افتاده و آن این است که در ساخت فیلمهای سینمایی استانداردی وجود ندارد. در حوزه سینما از انتخاب عوامل پشت دوربین تا نمایش و نگارش فیلنامه هیچ استانداردی وجود ندارد و هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که فیلم‌نامه‌ای را بنویسند و ارائه دهد در حالی که فیلنامه‌نویسی مراحل سخت خود را دارد و مسیری که سینما بدون مخاطب تعریف شود مسیری بیراهه است.

شیرین بینا در ادامه گفت: «پنج ستاره» داستان جذابی داشت و می‌تواند برای کسانی که با مسائلی به این شکل سر و کار دارند، جذاب باشد و فکر می‌کنم این فیلم را مخاطبین می‌پذیرند چون موضوعی اجتماعی و لطیف را دنبال می‌کند.

در ادامه مهشید افشارزاده گفت: با توجه به محدودیت هایی که برای بازیگران خانم سینمای ایران وجود دارد، بازیگران این فیلم براین اساس توانمندی‌ و توانایی‌های خود بهترین بازیها را ارائه دادند و ایفای نقش کردند که انتخاب عوامل و بازیگران این فیلم بر اساس فیلمنامه و شناخت‌هایی بود که من از آنها داشتم و بازی آنها در فیلم «۵ ستاره» بسیار خوب بود و ثابت کردن نقش زن در سینما کار سختی است.

افشارزاده یادآور شد: باید به کارگردانان دیگر بگویم که بازیگران زن هم می‌توانند در سینمای ایران کارگردانی کنند. من برای گرفتن مجوز ساخت فیلم بسیار تلاش کردم، دانشگاه رفتم و حتی مدرک گرفتم و فیلمنامه‌های زیادی را برای ساخت خواندم اما فیلمنامه «۵ ستاره» کامل بود و با توجه به داستان این کار که موضوع اجتماعی داشته است پذیرفتم.

کارگردان «۵ ستاره» در پایان گفت: همانطور که فیلم معراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی حمایت می‌شود ما نیز توقع داریم که از اینگونه فیلمها نیز حمایت شود  . گبرلو فرد لابی بازی است و در سینمای ایران لابی می کند و عده خاصی را به برنامه خود دعوت می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.