یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

نقد شفاهی/

آذین: «پنج ستاره» فیلمی باورپذیر و بدون ادعا است

فیلم پنج ستاره

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما گفت: فیلمنامه «پنج ستاره» پردازش بیشتر شخصیت ها ، حوادث، ارتباط علت و معلولی آدم ها را می طلبید اما با این همه ساخته جدید افشارزاده اثری بدون ادعا، روان و باورپذیر است.

جبار آذین ، منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «5 ستاره» ساخته مهشید افشارزاده اظهار داشت: مهشید افشارزاده بازیگر کم کار سینما که معتقد است باند بازی در سینما بازیگری را از او گرفته است بعد از مدت ها غیبت سینمایی اکنون با بازی در یک سریال تلویزیونی و کارگردانی یک فیلم سینمایی فعالیت دوباره خود را در عرصه هنر، سیما و سینما اعلام کرده است.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: «پنج ستاره» نخستین تجربه او در مقام کارگردانی سینما یک فیلم خانوادگی، اجتماعی است. او کوشیده در این فیلم از زوایای آسیب شناسانه به زندگی و شرح حال بخشی از زنان زحمتکش جامعه که از طریق کارگری چرخ زندگی خود را به گردش درمی آورند و یاور و دلسوز و به نوعی فداکار اعضای خانواده خویش هستند بپردازند.

آذین تصریح کرد: گر چه موضوع و داستان فیلم سینمایی «پنج ستاره» چندان جدید نیست ولی با دلیل پرداخت خوب مضمون و محتوای فیلمنامه توسط علی اکبر قاضی نظام ، «پنج ستاره» به روایتی تازه و متفاوت از زندگی خانواده و شغلی زنان کارگر تبدیل شده است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: انسان هایی که در عرصه های مختلف پیوسته به ناملایمات، ناخواسته ها، تحمیلات خانوادگی و اجتماعی درگیراند و تلاش می کنند تا علاوه بر حفظ حرمت و شان زنانه خود و شخصیت محترم زنان زحمتکش به عنوان انسان هایی خلاق و سازنده موقعیت خویش را در مناسبات جامعه تثبیت کنند.

وی گفت:  نگاه متفکرانه و محترمانه به زندگی یک دختر دانشجو و خانواده ای زحمتکش او پوشش مضمون عمیق، انسانی و اخلاقی «پنج ستاره» را تشکیل می دهد و وقتی دامنه داستان از زندگی مریم دانشجو و کارگر فراتر رفته و بسط اجتماعی می یابد، مخاطب مریم ها  و زنان زحمتکش را در فیلم مشاهده می کند که شاید در زندگی عادی خود از کنار آن ها بی تفاوت و یا به درستی آن ها را نمی شناسند .

وی گفت: با آنکه ماجرای ساعت سرقتی در فیلم زیادی طویل است و کلاً قصه در چارچوب درام و فیلمنامه پردازش بیشتر شخصیت ها ، حوادث و ارتباط علت و معلولی آدم ها را می طلبیده با این همه ساخته جدید افشارزاده اثری بدون ادعا، روان و باورپذیر است.

آذین یادآور شد: تلفیق مولفه های سینمای اجتماعی و ملزومات پیشه نمایش، احترام به خانواده و اقشار زحمتکش ، تصاویر مناسب با فضای قصه ،بازی های هدایت شده به ویژه بازی خوب شهاب حسینی و سعی در ارائه چهره ایی مطلوب و شایسته از زنان در قاب سینمایی یک کارگردان زن و حرکت در مسیر بازشناسی ویژگی های خانواده های امروزی با تکیه بر فرهنگ و اقتصاد روز جامعه از جمله ویژگی های فیلم «پنج ستاره» است.

وی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: مهشید افشارزاده علیرغم مدتها دوری از سینما به یاری فیلمنامه با محتوای علی اکبر قاضی نظام و بهره گیری از تجارب هنری خود و استفاده از عوامل شناخته شده سینما توانسته در اولین گام سینمایی اش به عنوان کارگردان حضوری موجه داشته باشد ، «پنج ستاره» میتواند آغاز تولدی دوباره برای افشارزاده در آسمان کم ستاره سینمای ایران باشد.     

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.