شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵

با انتشار ششمین شماره؛

دوهفته نامه «شبکه نمایش خانگی» به سراغ مشهورترین خبرنگار دنیا رفت

دو هفته نامه سینمای خانگی شماره 6

ششمین شماره دو هفته نامه نشریه «سینمای خانگی» امروز؛ شنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت که در این شماره به نقد مجموعه «تن تن» را با عنوان قصه مشهور ترین خبرنگار دنیا پرداخته است.

بر اساس این گزارش، شماره «سینمای خانگی» به معرفی، نقد و تحلیل برخی از جدیدترین فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی شبکه نمایش خانگی از قبیل «سنگ اول»، «کلاه پهلوی»؛ «آیینه های روبه رو»، «سنپطرزبورگ» و «رنگ و ترنج» می پردازد.

بخش های مختلف این دوهفته نامه در زیر معرفی و خلاصه ای از آنها نوشته شده است.

 ترنج: شبکه سینمای خانگی این روزها، لحظه­ های آرامی را پشت سر می­گذارد! بسیاری از موسسات ویدیو رسانه در حال و هوای تعطیلات نوروزی به سر می­برند و فیلم­های ایرانی کمتر به بازار می­دهند و شرکت­های فعال هم مشغول تدارک برای ورود آثار اکران نوروزی سینما به شبکه سینمای خانگی هستند. با این تفاسیر پیدا کردن آثاری با درجه کیفی ب و الف برای نقد بررسی در این شماره کار آسانی نبود. به هر تقدیر در این شماره کما فی­السابق چهار فیلم و یک سریال را بررسی کرده ­ایم. فیلم­های سنگ اول، آیینه­ های روبه رو، رنــــگ و ترنج، و البتــــه سن­پترزبوگ که پیشنهاد این شماره نشریه سینمای خانگی به شماست. هم چنین سریال کلاه پهلوی را هم بررسی کرده­ایم و از نقاط ضعف و قوتش گفته ­ایم.
سنگ اول؛ سنگ قبر

کلاه فرنگی؛ از پاریس تا سامان

آینه های روبرو؛ آینه های زنگارگرفته

سن پطرزبورگ؛ حال و روز زندانی خوشحال

جهان نما: بخش جهان­ نمای مجله سینمای خانگی کم­کم دارد جای خود را میان علاقه­ مندان به سینمای جهان باز می­کند. خوشبختانه بررسی فیلم­ های روز سینمای جهان و کند و کاو این فیلم­ها از دریچه نقد، بازخوردهای خوبی از سوی خوانندگان مجله داشته است. همیشه طرفداران سینمای جهان از این گلایه می­کنند که معمولا فیلم­هایی از آثار سینمای جهان در شبکه سینمای خانگی توزیع می­شوند که درجه کیفی پایینی دارند و فیلم­های به روزی نیستند. باید گفت که چندی است موسسات ویدیویی همت کرده­ اند تا آثار قابل قبول­تر در این حوزه را دوبله و تکثیر کنند. سعی ما در این بخش بر این است که در آینده با معرفی فیلم­های نسبتا خوب سینمای جهان هم شما را راضی کنیم و هم شرکت­های ویدیورسانه را ترغیب به تهیه آثار قابل قبول و به روز کنیم.

دنیای نقش ها: مجله سینمایی خانـــگی رنگ و بویی نوستالژیک دارد. به خصوص برای دهه ۶۰ تی ها! در این شماره پنج عنوان انیمیشن را بررسی کرده­ایم که چهار مورد از آنها برای خیلی­ ها آشناست و باعث می­شود روزهای شگفت ­انگیز کودکی به یاد آورند. انمیشن­های فوتبالیست­ها، میکی موس، عصر حجر و تن تن، چهار انیمیشنی هستند که بخشی از دوران کودکی ما با تماشای آنها سپری شده و لحظه های خوشی را برایمان رقم زده است. اما کودکان دیروز که مشتری ثابت این انیمیشن­ ها بودند، پدران و مادران امروز هستند و کودکانشان مخاطبان امروز این انیمیشن­ها. برای ما که این مطالب را آماده کردیم، کلی خاطره خوش در ذهنمان نقش بست و البته حسرت­های روزهای از دست رفته را بر دلمان نشاند. مطمئنیم شما هم با خواندن این مطالب لحظات خوبی را پیش رو خواهید داشت.

فانوس: مریلا زارعی را که می­شناسید؟ همان بازیگری که با بازی در فیلم­های «چ » و «شیار ۱۴۳ » سر و صدای زیادی به پا کرد و تحسین خیلی ­ها را برانگیخت. به همین خاطر بخش چهره این شماره­ مان را به این بازیگر خوب و دوست­ داشتنی اختصاص داده­ایم. هومن حاج عبداللهی هم که حتما معرف حضورتان هست؟ همان پنگول دیروز و یکی از بازیگران اصلی مجموعه پایتخت ۳. در بخش فانوس این شماره به سراغ او رفته­ایم و از چند و چون بازی او در این مجموعه پرسیدیم. اما یکی از بخش­های خواندنی این بخش مربوط به معرفی آثار صوتی شبکه سینمای خانگی می­شود. پیشنهاد ما به طرفداران موسیقی این است که حتما این صفحه را بخوانند تا با آثار روز موسیقی بیشتر آشنا شوند. در پایان هم اگر تمایل داشتید صفحه نظرسنجی و راهنما را ورق بزنید و ما را از نظرات ارزشمندتان بی­ بهره مگذارید.

اخبار: هفت جیرانی ادامه دارد!
فريدون جيراني که سابقه سردبيري هفته نامه سينما و برنامه سينمايي هفت را در تلويزيون دارد

فريدون جيراني که سابقه سردبيري هفته نامه سينما و برنامه سينمايي هفت را در تلويزيون دارد، مجله «سي و پنج» را به صورت تصويري با همکاري تيم سابق «هفت» در شبکه نمايش خانگي توزيع می کند. شماره صفر اين مجله تصويري  در تيراژ صد هزار نسخه طي روزهاي آينده در سراسر ايران توزيع خواهد شد. شماره صفر اين مجله تصويري موضوع بازيگري را سوژه سرمقاله خود قرار داده و مهدي فخيمزاده ميهمان ويژه اين بخش است. اين مجله در شماره صفر خود گفت و گوهايي ويژه با مسعود کيميايي، داريوش مهرجويي و رضا عطاران دارد.

قسمت­های پایانی «شاهگوش»

چندی پیش رسول نجفیان گفت: «مشغول ضبط قسمت­های آخر سریال شبکه خانگی «شاهگوش» هستیم و من در این کار علاوه بر مشاوره و دستیاری، نقش اوس یونس را هم بازی می­کنم.» رسول نجفیان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در مورد فعالیت­های اخیر خود، اظهار داشت: «به مدت یک سالی است که مشغول کار در سریال شبکه خانگی «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری هستم.» مجموعه «شاهگوش» که این روزها جزو مجموعه­ های پرمخاطب شبکه سینمای خانگی است، از سال گذشته پخش منظم خود را آغاز کرده و هنوز هم به طور منظم توزیع می­شود.

تعامل دو رسانه

سریال ساخت ایران از تلویزیون پخش شد. سریال ساخت ایران در ایام نوروز ۹۳ از شبکهآی فیلم هر شب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به روی آنتن رفت. ساخت ایران دومین مجموعه محمد حسین لطیفی برای شبکه سینمای خانگی بعد از انصراف او از ساخت فصل سوم قلب یخی بود که در سال های ۸۹ و ۹۰ در شبکه توزیع شد. پخش مجموعه­ های نمایش خانگی از تلویزیون که برای نخستین بار صورت می­گیرد نشان از رابطه و تعامل بین دو رسانه سینمای خانگی و تلویزیون دارد که در این سال­ها خلاء آن کاملاً احساس می­شد.

مرجانه گلچین در یک نقش جدی

مرجانه گلچین بعد از سال­ها بازی در نقش­های طنز، این بار در یک نقش جدی به نام گیتی در فیلم «واقعیت­های نصفه و نیمه» به کارگردانی روزبه روحی­پور به ایفای نقش پرداخته است. با پایان تصویربرداری فیلم ویدئویی «واقعیت­های نصفه و نیمه» به کارگردانی روزبه روحی­پور و تهیه ­کنندگی فرشید فاتحی، کار به مراحل فنی وارد می­شود. این فیلم که قرار است از شبکه سینمای خانگی عرضه شود، داستان زندگی زنی به نام گیتی (گلچین) را روایت می­کند که با مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی شوهرش دست و پنجه نرم می­کند.

حضور یک سریال مستند در شبکه سینمای خانگی

پروژه مستند آیین هم آوایی با تمرکز بر مداحی­های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران و با به تصویر کشیدن آیین­های مرتبط با ایام محرم که امروزه  بین مردم کم رنگ شده ­است، در ماه محرم سال ۹۲ آغاز شده است.

این مجموعه مستند که با کارگردانی مستند سازان مطرح و جوان سینمای ایران در مراحل پایانی و فنی به سر می برد، به موضوع فوق در۱۰ استان کشور می­پردازد که از اهمیت ویژه­ای در برپایی آیین­ ها و مداحی در دهه­ های محرم برخوردارند. مجموعه مستند آیین هم آوایی که از تولیدات مؤسسه رسانه های تصویری است، ماه محرم سال ۹۳، در یک مجموعه ۱۰ قسمتی رونمایی و روانه بازار خواهد شد.

طبقه حساس به شبکه سینمای خانگی می رسد

موسسه هنرنمای پارسیان طی مذاکره و چانه زنی های متوالی موفق به خرید رایت یکی از دو فیلم پرفروش سال ۹۳ شد. به گزارش سایت روزانه­ های سینمایی به موجب اعلام علی­ اکبر قائنی نجفی، مدیرعامل موسسه هنرنمای پارسیان، نسخه ویدیویی فیلم سینمایی طبقه حساس خرداد امسال از سوی موسسه هنرنمای پارسیان توزیع خواهد شد. طبقه حساس که جز فیلم های نوروزی بود، بعد از معراجی­ها  دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی سینماهای کشور به شمار می­رود. طبقه حساس نوشته پیمان قاسم­ خانی و ساخته کمال تبریزی است و با بازی رضا عطاران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و رضا عطاران سیمرغ جشنواره را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرد.

بعد از تغییر مدیریت موسسه هنرنمای پارسیان طبقه حساس  از طریق این موسسه و در پروسه فشرده مذاکرات تجاری خریداری گردیده است. «طبقه حساس» فیلمی کمدی است که فیلمنامه آن توسط پیمان قاسم­خانی نوشته شده است و داستان مردی را روایت میکند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن میکند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می­رود، متوجه می­شود به اشتباه مرد غریبه­ای در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است. به محض ورود این فیلم به شبکه سینمای خانگی، به بررسی و تحلیل این فیلم پر حاشیه سینمای ایران خواهیم پرداخت.

بازگشت مرد اول شبکه سینمای خانگی به تلویزیون

مهران مدیری که بعد از قطع همکاری­اش با تلویزیون با ساخت سریال­های متعدد به مرد اول شبکه سینمای خانگی تبدیل شده، می­گوید که بعد از۶ سال به تلویزیون بر می­گردد. مهران مدیری که در روز آغازین سال نو، مهمان ویژه برنامه تحویل سال شبکه سه سیما بود، در ابتدای صحبت­هایش بعد از گرفتن تندیس که از سوی مخاطبان شبکه سه به او اهدا شده، گفت: «از همه مردم، به خاطر لطفی که به من داشتند تشکر می­کنم و امیدوارم که لایق این محبت مردم باشم و باز برای آنها خدمت کنم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا خودش آدم شوخی است یا خیر، گفت: «من آدم شوخی نیستم و علاقه اولم کار جدی بوده و هست. حتی در چند سال اخیر در آثار جدی مثل «قلب یخی»، «پل چوبی»، و... بازی کردم. من اتفاقی در مسیر طنز افتادم و نمی­توانم الان بین کار جدی و طنز یکی را انتخاب کنم»

مدیری در پاسخ به این پرسش که آیا بار دیگر به تلویزیون برمی­گردد یا خیر، گفت: «من در سال ۹۳ به تلویزیون برمی­گردم، آن هم به سه دلیل، اول این که من فرزند تلویزیون هستم و آثار مهم­ام را در تلویزیون ساخته­ ام، دلیل دوم این که مخاطب شبکه سینمای خانگی با تلویزیون قابل مقایسه نیست و دوست دارم برای مخاطب تلویزیون کار کنم و دلیل آخر این که احساس می­کنم، مردم به شدت به خنده و حال خوب نیاز دارند. وقتش است که به تلویزیون برگردم»

یک مصاحبه جنجالی

مدیر عامل موسسه پارس ویدیو در مصاحبه ای با روزنامه «وطن امروز» ریشه اصلی بسیاری از مشکلات شبکه سینمای خانگی را فقدان متولی و مدیریت مستقل در این شبکه دانست. وی در این گفتگو اظهار داشته است: «شبکه سینمای خانگی » متولی خاصی در سازمان سینمایی ندارد و مجموعه­ ای فرعی به شمار می­رود. پیش از این  نمایش خانگی اداره کل مستقل داشت و کارهای اداری و دریافت پروانه نمایش به سرعت انجام و پیگیری می شد اما از زمانی که اداره کل حذف شده، این بخش زیر مجموعه ادارات دیگر قرار گرفته است. شبکه قاچاق و ماهواره و سایت­ ها هم  بی­ حساب و کتاب فعالیت می­کنند و بازار نمایش خانگی را تصاحب کرده ­اند. بازار نمایش خانگی تنها شبیه به یک شو شده است؛ وقتی پوسترهای بزرگ روی شیشه مغازه­ ها چسبانده می­شود اما اکثر فیلم­ها مرجوع می­شود.» در حالی که شبکه سینمای خانگی در هیچ دوره­ای اداره کل مستقلی نداشته است و آنچه از آن تحت عنوان اداره کل مستقل نمایش خانگی یاد می­شود، اداره کل همکاری­ های سمعی­ بصری بوده که سه اداره زیر مجموعه داشته و به موضوعات نمایش خانگی موسسات ویدئورسانه و شرکت­های پخش و صدور مجوز استفاده از ماهواره می­ پرداخته است. البته بخش عمده­ای از آن چه به موضوع شبکه خانگی مربوط می­شده، در یک اداره­ کل متمرکز بوده است. نشریه سینمای خانگی به زودی پرونده این موضوع را در دستور کار خود قرار می­دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.