جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

راهکارهای کشف استعدادهای سینمایی/ ۶

جعفری: ایجاد فضاهای فرهنگی و حمایت ارگانها / تجهیزات به تنهایی یک سینماگر نمی سازد

محمدصادق جعفری*

سینماپرس: محمدصادق جعفری مستندساز کشورمان در خصوص راهکارهای کشف استعدادهای سینمایی در کشور گفت: «برگزاری جشنواره‌های بزرگ و آموزش در کنار حمایت و پشتیبانی دولت و ارگان‌ها و ایجاد فضاهای فرهنگی راهکاری برای کشف استعدادهای سینمایی است.»

بر پایه این گزارش، جعفری در گفت و گو با سینماپرس بیان کرد: «آموزش، برگزاری جشنواره و حمایت دولت سه عاملی هستند که در کنار هم می‌توانند یک استعداد را شکوفا کنند. زمانی که استعدادی شکوفا می شود اما از او حمایت نمی شود بعد از مدتی یا خود او دلزده می شود و کنار می کشد و یا اگر هم دلزده نشود نمی تواند فعالیت گسترده ای در این حوزه انجام دهد.»

وی در خصوص اقدامی که دولت در زمینه کشف استعدادهای سینمایی می تواند انجام دهد گفت: «وجود مکان های آموزشی که ممکن است آموزشگاه‌های خصوصی، دانشگاه ها و مدارس باشند مانند انجمن سینمای جوان می تواند دولت را در راه شکوفایی و جذب استعدادها کمک کند البته انجمن سینمای جوان مدتی است که در این راه افت کرده است اما در هر حال می تواند یکی از اماکن موثر در این راه باشد، چه بسا در مدت فعالیت خود توانسته بسیاری از علاقه مندان به سینما را جذب کند و باعث استعدادهای مختلف در این زمینه راه خود را پیدا کنند.»

جعفری با اشاره به اینکه آموزش می تواند هم در مدارس و از مقاطع تحصیلی پایه و هم در کلاس های آزاد باشد گفت که با پایان آموزش و زمانی که هنرجو در مرحله ای قرار گرفته که دوست دارد فیلم بسازد دولت نباید او را رها کند.

این مستندساز افزود: «البته ما نمی توانیم آموزش را به تنهایی داشته باشیم زیرا آموزش در نهایت باید به تولید ختم شود جایی مانند انجمن سینمای جوان هم آموزش دارد و هم تولید  و در این شرایط است که فیلمساز می تواند استعداد خود را نشان دهد.»

جعفری ادامه داد: «بعد از آموزش و تولید، ارگان ها باید با برگزاری جشنواره های بزرگ البته در سراسر کشور فضای دیده شدن را برای استعدادها فراهم کنند. اما متاسفانه این جشنواره ها روز به روز در مرکز ایران و شهرهای بزرگ متمرکز شده اند.»

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: «زمانی هفته های فیلم و عکس در شهرستان ها برگزار می شد بیشتر هم انجمن سینمای جوان این کار را انجام می داد. هفته های فیلم و عکس باعث می شد تا خیلی از فیلمسازها کار خود را با کار همکارانشان در معرض مقایسه قرار دهند و گاهی هم رقابت های سالمی پیش می آمد و خیلی ها در فضای همین جشنواره های استانی و منطقه ای استعدادهای خود را نشان می دادند. این اقدام می توانست با ادامه یافتن به برگزاری جشنواره های بزرگتر در سطح کشور و کم کم در سطح بین الملل بیانجامد.»

این کارگردان مستند با بیان اینکه امروز نمی توان گفت در زمینه کشف استعدادها  تجهیزات حرف اول را می زند عنوان کرد: «یک زمانی برای فیلمساز مهم بود یک دوربین وجود داشته باشد تا بتواند تنها فیلم خود بسازد اما امروزه مساله فیلمساز تنها یک دوربین یا یک ست تدوین نیست مهمتر از واگذاری تجهیزات حمایت از فیلمساز است البته این حمایت می تواند گاهی در قالب تجهیزات حمایت مالی باشد و یا حتی می تواند حمایت معنوی مانند تشویق و دلگرم کرده فیلمساز باشد.»

وی در پایان یادآور شد: «آیا اگر همه تجهیزات سینمایی را بدون کوچکترین حمایتی در اختیار یک فیلمساز آماتور بگذاریم آیا فیلمساز می شود؟»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.