سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

سینماپرس شفاف سازی می کند:

شنیده های ناصواب از اجرای یک قانون/ آیا پخش و اکران فیلمهای سینمایی همچنان انحصار ی است؟

سرتیپی-محسنی نسب-صباغ زاده

سینماپرس/ حمید غفاریان: گفته می شود برخی دفاتر پخش برای اکران تعداد بیشتری از فیلمها در یک دوره، مبادرت به لابی با برخی دفاتر غیر فعال و یا حتی تأسیس دفاتر جدید با عناوین دیگری نموده اند که این موضوع به نوعی دور زدن قوانین فعلی و ادامه رفتارهای ناعادلانه در جریان پخش و اکران فیلمهای سینمایی تلقی می شود.

پس از تصویب قانونی در شورای صنفی نمایش مبنی بر پخش تنها یک فیلم توسط هر دفتر در یک دوره اکران، با برخی اقدامات مبهم، شائبه ای بوجود آمده که برخی دفاتر پخش برای اکران تعداد بیشتری از فیلمها در یک دوره، مبادرت به لابی با برخی دفاتر غیر فعال و یا حتی تأسیس دفاتر جدید با عناوین دیگری نموده اند که این موضوع به نوعی دور زدن قوانین فعلی و ادامه رفتارهای ناعادلانه در جریان پخش و اکران فیلمهای سینمایی تلقی می شود.

 شنیده شده است یکی از شرکتهای مورد اشاره، شرکت پخش «نیمروز» است که در سایه شرکت شناخته شده «فیلمیران» با مدیریت علی سرتیپی در دوره جدید فعالیت شورای صنفی نمایش فعالیت مضاعف خود را آغاز کرده است، سینماپرس برای شفاف سازی این موضوع با مهدی صباغ‌زاده مدیر عامل«نیمروز» و محسن محسنی نسب کارگردان فیلم«لامپ صد» که گفته می شود همراه با فیلمهای فصل فراموشی فریبا و زندگی مشترک آقا و خانم محمودی از طریق این شرکت به نمایش در خواهد آمد گفتگو کرده است:

مهدی صباغ‌زاده مدیرعامل شرکت پخش «نیمروز» با بیان اینکه این شرکت هیچ ارتباطی با فیلمیران ندارد گفت: در ابتدا تهیه کننده فیلم های مذکور مایل بودند آنها را به دفتر فیلمیران واگذار کنند اما در نهایت ترجیح دادند به دلیل برخی شرایط برای پخش با نیمروز مذاکره کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: قرار بود فیلم سینمایی «خانه پدری» نیز توسط شرکت ما پخش شود اما در نهایت به هدایت فیلم رسید. موسسه نیمروز کاملا مستقل فعالیت می کند و مدیریت پخش آن برعهده بهرام محمدی است.

صباغ‌زاده درباره برنامه‌های پیش روی شرکت «نیمروز» گفت: البته کار این شرکت از سال گذشته با پخش فیلم سینمایی «راه بهشت» آغاز شد ولی اکنون فعالیت آن گسترش پیدا کرده است و شرایط بسیار خوبی برای حوزه پخش در نظرگرفته شده است. بزودی فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو از سوی نیمروز جایگزین طبقه حساس در گروه سینمایی اسقلال می شود که یکی از فیلم های خوب و مورد تایید منتقدان است.

وی در پاسخ به اینکه سیاست کاری «نیمروز» برای عقد قرارداد با فیلم‌ها چگونه خواهد بود گفت: فیلم هایی که بعد از دیدن آن به نتیجه برسیم می‌توانیم برای آن اکران خوبی را ایجاد کنیم و برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد در اولویت است. هرچند که ما فیلم هایی که در درجه «ج» قرار می گیرند را اکران نمی‌کنیم  و به لحاظ فرهنگی خواستار اکران فیلمهای اصطلاحأ در درجه الف و ب هستیم.

این توضیحات در حالی از سوی صباغ زاده ارائه شد که محسن ‌محسنی‌نسب تهیه کننده «لامپ صد» درباره اکران این فیلم در شرکت پخش نیمروز به سینماپرس گفت: در حقیقت برای پخش لامپ صد توسط فیلمیران با علی سرتیپی به توافق رسیدیم اما با توجه به تعداد بالای فیلمهایی که این شرکت برای پخش آماده دارد امکان این وجود دارد که با شرکت دیگری برای پخش مذاکره کنیم.

وی با بیان اینکه به صورت مستقیم صحبتی با شرکت پخش نیمروز انجام نداده است گفت:  هنوز قرارداد اصلی را با علی سرتیپی امضا نکرده ایم اما به توافق نهایی رسیده بودیم، البته من علاقه مند به اکران «لامپ صد» در بهترین شرایط هستم و سرتیپی به من گفت که براساس آیین نامه شورای صنفی امکان اکران دو فیلم همزمان در یک دوره را ندارد و احتمالا فیلم را برای پخش به شرکت دیگری واگذار می کند.

 

نظرات

  • محسن محسنی نسب ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ - ۲۱:۲۶
    0 0
    آقای غفاریان عزیز، اینطور که نوشتید نیست، بهتون توضیح دادم که من هنوز با هیچ دفترپخشی برای فیلم لامپ صد، قرارداد اکران نبستم، اما با چند دفتر از جمله فیلمیران مذاکراتی کردم که البته با فیلمیران (آقای سرتیپی) به توافقاتی رسیده ایم، تأکید میکنم هنوز قراردادی نبسته ایم، برای من بهترین زمان اکران مهمه و اگه در زمان مناسبی که صلاح بدونم فیلمیران فیلم دیگه ای رو اکران کرده باشه، به دلیل قوانین تازه اکران که یک دفتر پخش نمیتواند همزمان بیش از یک فیلم را در اکران داشته باشد،، بنده فیلم لامپ صد رو با دفتر پخش دیگه ای اکران خواهم کرد، پیروز باشید.
  • حميد غفاريان ۱۳۹۳/۰۲/۰۶ - ۲۳:۴۷
    0 0
    صحبت هاي شما پيش از كامت عينا در پاراگراف آخر آمده... مداركش هم موجود! سلامت باشيد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.