جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

همزمان با آغاز مدیریت هفتم ایوبی

فرشچی: مسئولان فکر اساسی به حال فیلمنامه‌نویسان باسابقه اما بیکار کنند/ ترجیح می‌دهم چشمم به قانون باشد تا به مدیران

مینو فرشچی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

نویسنده «شوکران» گفت: احساس می‌کنم با صنف فیلمنامه‌نویس مثل کارگر برخورد می‌شود. مدیران جدید فکر اساسی برای صنف فیلمنامه‌نویسان داشته باشد چرا که در تمام دنیا پایه و اساس یک فیلم را فیلمنامه تشکیل می‌دهد اما خیلی از فیلمنامه نویسان خوب و باسابقه ما بیکار هستند.

مینو فرشچی، فیلمنامه نویس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ارزیابی خود از عملکر شش ماهه مدیران جدید سینمایی، اظهار داشت: همواره ترجیح می دهم چشمم به قانون باشد نه به مدیران چرا که مدیران اشخاص حقوقی هستند و برخی قانون را ملاک کار خود قرار می دهند و برخی هم برای حقوق صنفی افراد بی توجه هستند. من از این روش ها اصلا سر در نمی آوریم و امیدوارم مدیران جدید سینما هم همواره تابع قانون باشند چرا که اگر قوانین کنار برود دیگر هیچ چیز سر جای خودش قرار نمی گیرد.

نویسنده فیلمنامه «شوکران» در ادامه در مورد اینکه آیا با مدیران جدید سینمایی تاکنون جلسه ای هم داشته اید، اظهار داشت: برای صنف جدید فیلمنامه نویسان جلسه ای با مدیران داشته ایم و دچار مشکلات داخلی خود شده بودیم. کارهای غیر قانونی صورت گرفته بود و باید مشکلات میان خودمان حل و فصل می شد اما مدیرانی که آمده اند باید حقوق صنفی کانون فیلمنامه نویسان  را مد نظر قرار دهند و پیگیر حقوق بیکاری فیلمنامه نویسان باشد چرا که خیلی از آثاری که ما مشاهده می کنیم فاقد فیلمنامه منسجم است و خیلی از فیلمنامه نویسان خوب و با سابقه بیکار هستند.

نویسنده فیلمنامه «ازدواج به سبک ایرانی» در ادامه افزود: حرف هایی که ما در این جلسه زدیم به مذاق خیلی ها خوش نیامد و ترجیح داده ایم فعلا سکوت کنم ، احساس می شود با صنف فیلمنامه نویس مثل یک کارگر برخورد می شود. مدیران جدید سینمایی باید فکر اساسی به حال صنف فیلمنامه نویسان داشته باشند چرا که تفکر، جرقه و ایده اولیه یک فیلم از فیلمنامه نویسان آغاز می شود و تا آخر هر کاری ذهن فیلمنامه نویس همواره درگیر یک موضوع است. این افراد هستند که قصه را در اختیار فیلمساز قرار می دهند و همه کار برای فیلم انجام می دهند و در نهایت یک صدم دستمزد خود را هم دریافت نمی کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «بانوی اردیبهشت» در ادامه افزود: حق کپی رایت وجود دارد، فیلم ده ها بار در مکان های مختلف پخش می شود اما از فیلمنامه نویس هیچ یادی نمی شود،  حتی زمانی که فیلمنامه یک اثر چاپ هم می شود از فیلمنامه نویس خبری نیست در صورتی که با صنف رنگرزها هم این طور برخورد نمی شود و این قشر زحمت کش هم برای خود شان و منزلتی دارند.

این فیلمنامه نویس در پایان این گفت وگو ، خاطرنشان کرد: انتظار داریم مدیران سینمای به اوضاع فیلمنامه نویسان رسیدگی کنند و قوانینی که خود وضع می کنند به آن جامه عمل بپوشانند تا وضعیت فیلمنامه نویسی که در جهان هم جزو یکی از بنیادی ترین اجزا سینماست رعایت شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.