یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴

هادی آفریده عنوان کرد:

مستند «چنارستان»، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه را واکاوی می‌کند/ روایتی از تاریخ 200 ساله خیابان ولیعصر

هادی آفریده؛

هادی آفریده با بیان اینکه روند تولید مستند «چنارستان» حدود یک سال و نیم است که طول کشیده است، در رابطه با این مستند عنوان کرد: این مستند در رابطه با طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه یا همان تهران است.

هادی آفریده؛ مستندساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه مستند «چنارستان» در رابطه با طولانی ترین خیابان خاورمیانه یا همان خیابان ولیعصر(عج) است، در رابطه با این مستند عنوان کرد: «چنارستان» حدود یک سال و نیم است که در مرحله تولید قرار دارد و در حال حاضر نیز در مرحله فنی خود قرار دارد.

 

وی در رابطه با موضوع این مستند تصریح کرد: در این مستند که در رابطه با خیابان ولیعصر(عج) است، تاریخ شفاهی 200 ساله این خیابان را روایت می‌کند. «چنارستان» مستندی در فرم و ساختار اجتماعی اما با ک رویکرد تاریخی است.

 

این مستند ساز با بیان اینکه به بهانه معرفی خیابان ولیعصر به شکل‌گیری تهران نیز می‌پردازد، عنوان کرد: خیابان ولیعصر حدود18 کیلومتر است که در این 18 کیلومتر از ابنیه یا آثار تاریخی این خیابان مورد بررسی قرار گرفته و جدای از آن نیز با افراد و شخصیت هایی آشنا می شویم که تجربه های متفاوتی را از خیابان دارند، در واقع می توانم بگویم که این افراد شاخص پازل های این مستند را تشکیل می دهند و اساس این مستند براساس مردم کوچه و بازار شکل گرفته است.

 

آفریده در رابطه با شخصیت هایی که در این مستند حضور دارند، عنوان کرد: مرتضی احمدی از بازیگران و هنرمندان قدیمی تهران، کامران عدل(عکاس)، آرشیتکت های سرشناسی چون اسکندر مختاری، ترانه یلدا، سعید سادات نیا، امیر انوش‌فر، علی دهباشی و... از جمله افراد سرشناسی هستند که در این مستند حضور دارند.

 

وی ادامه داد: چنار های خیابان ولیعصر سمبلی هستند که در این مستند به آن اشاره میشود زیرا که چنار درختی مهم در فرهنگ ایران و تهرانی ها است. باید بگویم هرسکانس این مستند به اندازه یک فیلم برای ما اهمیت داشته و زمان برده است، برای مثال راه‌آهن، پل امیربهادر، خانه فروغ‌فرخزاد، مهدیه تهران، خانه انیس الدوله سوگولی ناصرالدین شاه، خانه پروفسور عدل؛ تئاتر شهر و ... در حقیقت هرکدام از آنها مکان هایی هستند که در تاریخ شهری تهران اهمیت زیادی دارند و می توان ساعت ها در مورد هرکدام از آنها صحبت کرد و فیلم ساخت.

 

آفریده با بیان اینکه خیابان ولیعصر همانند یک گالری است که می توان نشانه های تاریخ تهران را درآن مشاهده کرد، اظهار داشت: پروسه تحقیق این مستند بسیار طولانی و زمان‌بر بوده است، سنگینی کار، عدم در اختیار داشتن بودجه مناسب و... موجب این شد که مراحل ساخت این مستند طولانی شود. امیدوارم که بتوانم «چنارستان» را امسال به پایان رسانده و مراسم برای اکران این مستند با حضور چهره هایی که در این فیلم حضور داشتند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار کنیم.

 

وی درپایان در رابطه با برنامه های آتی خود عنوان کرد: از آنجا که به مسائل شهری تهران علاقمند هستم در نظر دارم که کارهایی را در رابطه با این موضوع تولید کنم.

 

گفتنی است که مستند چنارستان به تهیه کنندگی هادی آفریده و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در 80 دقیقه تولید می شود، از دیگر عوامل این کار می توان به هادی آفریده(کارگردان و پژوهشگر)، محمد عاشقی(فیلمبردار)، حسن شعبان‌کار(صدابردار)، حمیدنجفی‌راد(تدوین)، نوشین جعفری(عکاس) اشاره کرد. همچنین نوا توکلی‌مهر به عنوان راوی در این مستند حضور یافته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.