پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵

با منتقدان در کاخ جشنواره

خرازی‌ها: «تمشک» در ماجراپردازی تابع پاورقی‌های دهه 40 هفته‌نامه‌های عامه‌پسند است

شهرام خرازی ها

یک منتقد گفت: «تمشک» در تعریف شخصیت‌هایش مشکل دارد، ضمن انکه در ماجراپردازی نیز تابع پاورقی‌های دهه 40 و 50 هفته نامه‌های عامه‌پسند ایرانی است.

شهرام خرازی ها، منتقد سینما که صبح امروز در مرکز همایش های برج میلاد به سر می برد، در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «تمشک» ساخته سامان سالور، اظهار داشت: نازایی و ناباروری به سوژه مد روز سینمای ایران  و سی و دومین جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است. در شمار قابل توجهی از فیلم های امسال با زوج های نابارور رو به رو هستیم که تمام مشکلات زندگی شان خلاصه شده در داشتن یا نداشتن بچه است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: «تمشک» سرآمدترین این جریان و مد تازه سینمای ایران است.این فیلم موضوع رحم جایگزین را دستمایه خود قرار داده اما متاسفانه این ایده نسبتاً ناب را که قبلا توسط ایرج قادری و دکتر محمد هادی کریمی در فیلم سینمایی «شهرت» مورد استفاده قرار گرفته را به هرز داده است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود:  «تمشک» در تعریف شخصیت هایش مشکل دارد ، ضمن انکه در ماجراپردازی نیز تابع پاورقی های دهه ۴۰ و ۵۰ هفته نامه های عامه پسند ایرانی است.

وی در ادامه تصریح کرد: شخصیت هایی که البته اصلا در تعریف شخصیت نمی گنجند به طرفه العینی طی یک حادثه از صحنه روزگار محو می‌شوند یا سد راه یکدیگر قرار می گیرند. فیلم در گشودن گره های خود به ساده ترین و دم دست ترین ترفندها متوسل می شود و در نهایت هم می خواهد این طرز نتیجه گیری از تکنینک پیشرفته رحم جایگزین امری مذموم و موجب پشیمانی است در حالی که کافی است نویسنده نگاهی به دور و بر خود داشته باد تا ببیند چه بسیار زوج هایی هستند که به مدد این تکنولوژی پیشرفته پزشکی توانسته اند صاحب فرزند شوند و بر مشکلاتشان فائق آیند.

شهرام خرازی ها  در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: در حالی که «تمشک» اولین و آخرین فیلم سینمای ایران نیست که روی سوژه رحم اجاره ای زوم کرده است و مطمئنا در سال‌های آتی شاهد تولید آثار بیتری در این زمینه خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.