سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲

فجر سی و دوم و عوامل پشت دوربین/

صداگذار «چ»: شش ماه برای فیلم حاتمی‌کیا وقت گذاشتیم

علویان

علیرضا علویان از پرکارترین صداگذاران فیلم فجر امسال و نیز صداگذار فیلم «چ» گفت: برای فیلم جدید حاتمی کیا نزدیک شش ماه با تیمم وقت گذاشتم.

علیرضا علویان، صداگذار سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فعالیت های اخیر خود، اظهار داشت: خوشبختانه سال پرکار را سپری کردم و امسال با فیلم های «چ» (ابراهیم حاتمی کیا)، «طبقه حساس» (کمال تبریزی)، «امروز» (رضا میرکریمی)، «مردن به وقت شهریور» (قربان محمدپور)، «ارسال یک آگهی تسلیت به روزنامه» (ابراهیم ابراهیمیان)، «ناخواسته» (برزو نیک نژاد) و «خانم» (تینا پاکروان) در فجر سی و دوم حضور دارم.

وی در ادامه افزود: تقریباً شش ماه برای فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا  به همراه گروهم، زمان گذاشتیم.

صداگذار فیلم سینمایی «بیداری رویاها» در ادامه در مورد پیش بینی خود از جشنواره سی و دوم فیلم فجر امسال و آیا جایزه صداگذاری را از آن خود خواهد کرد نیز، اظهار داشت: پیش بینی جشنواره امسال کار سختی است، تقریباً همه بزرگان سینما در جشنواره امسال حضور دارند. ترکیب فیلمسازانی که امسال در فجر سی و دوم حضور دارند ، ترکیب کمتر دیده شده ای نسبت به سال های اخیر بوده به همین دلیل همان طور که عرض کردم پیش بینی جشنواره امسال خیلی هم ساده نیست.

علویان تصریح کرد: خوشبختانه سال گذشته هم مثل امسال فیلم های زیادی در جشنواره داشتم ولی با این تفاوت که امسال صداگذاری و میکس فیلم های کارگردانان مطرحی چون: ابراهیم حاتمی کیا، سید رضا میرکریمی و کمال تبریزی را عهده دار بودم و در کنار کار با این بزرگان با چند فیلم اولی نیز در جشنواره حضور دارم. تا به حال دو بار نامزد دریافت سیمرغ  بوده ام و یکبار هم سیمرغ دریافت کردم. ولی ترجیح می دهم به این فکر نکنم که امسال نامزد دریافت سیمرغ خواهم بود یا خیر.

صداگذار فیلم سینمایی «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در ادامه در مورد سختی های کار خود نیز، اظهار داشت: خوب هر کاری سختی ها و شیرینی های خاص خود را دارد. اما نکته مهم این است که صداگذاری فقط یک کار تکنیکی نیست بلکه تکنسین های خوبی در صداگذاری داریم که کارشان را به نحو احسن انجام می دهند اما گاهی اوقات می توان با اضافه کردن خلاقیت و تکنیک صداگذاری روح جدیدی به یک اثر بخشیده خواهد شد. 

علویان که هم اکنون فیلم سینمایی «سگ های پوشالی» در اکران سینماها دارد، در ادامه در مورد سختی کار با فیلم اولی ها نیز توضیح داد: نه خوشبختانه با فیلم اولی های زیادی کار کردم و مشکل چندانی نداشتیم چرا که آن ها قبلاً فیلم کوتاه ، مستند یا تلویزیونی کار کرده بودند و همه به نوعی در کار خود حرفه ای شده بودند.

صداگذار «هیج کجا، هیجکس» در ادامه افزود: نکته بعدی این که کارگردانان فیلم اولی که من تاکنون با آن ها کار کرده ام از تیم حرفه ای جلو و پشت دوربین استفاده کرده اند و خیلی نتایج مثبتی داشت که تیم حرفه ای اعم از بازیگران، تهیه کننده و سایر عوامل به جوان فیلم اولی کمک های شایانی کرده اند.

علویان در پایان این گفت وگو در مورد اینکه ترجیح می دهید با فیلم اولی کار کنید یا با تجربه نیز، اظهار داشت: به این موضوع خیلی فکر نکردم و برایم هم خیلی فرق نمی کند که با چه گروهی کار کنم. خوشبختانه برای هر فیلمی از دو، سه ماه قبل از شروع فیلمبرداری فیلمنامه در اختیار ما گذاشته می شود و مهم درک زبان خود فیلمنامه است.

فیلم های از تهران تا بهشت، گس، بشارت به یک شهروند هزاره سوم، دهلیز، رسوایی، کلاس هنرپیشگی، عقاب صحرا، من عاشق سپیده دم صبحم، قصه عشق پدرم، هیج کجا، هیچکس، پله آخر، راه بهشت، شبکه، گیرنده، مادر پاییزی، من مادر هستم، اخراجی های 3،  برف روی شیروانی داغ، پرتقال خونی، زبان مادری، زنان ونوسی، مردان مریخی، کوچه ملی، گلوگاه شیطان، مرهم، هرچی خدا بخواد، بیداری رویاها، فاصله، نیش و زنبور، یک جیب پر از پول، آناهیتا، اخراجی های 2 ، امشب شبه مهتابه، تیغ زن، حریم، هفت و پنج دقیقه، یک اشتباه کوچولو، جعبه موسیقی، ریسمان باز، صد سال به این سال ها،حس پنهان، دستهای خالی، سنتوری، گناه من، خانه روشن، سالاد فصل ، شوریده و ... در کارنامه صداگذاری و میکس علیرضا علویان به ثبت رسیده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.