شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

با سیمرغ‌داران فیلم فجر/5

هومن بهمنش: سیمرغ گاهی منجر به توقف یك هنرمند می شود

هومن بهمنش و سیمرغ فجر

هومن بهمنش؛ برگزیده جشنواره سال گذشته درباره اعتبار و جایگاه سیمرغ گفت: نگرش آدمها نسبت به این مساله متفاوت است، تجربه اش را داریم و دیده ایم كه یك جایزه تبدیل به اولین و آخرین جایزه‌ یک هنرمند شده است، شاید بعضی اوقات تشویق باعث پویایی و رشد بیشتر شود اما در مقابل نتیجه عکس هم در پی داشته و منجر به توقف یك هنرمند شده است.

هومن بهمنش؛ برگزیده جشنواره سال گذشته در گفتگو با سینماپرس درباره اعتبار و جایگاه سیمرغ گفت: نگرش آدمها نسبت به این مساله متفاوت است، تجربه اش را داریم  و دیده ایم كه یك جایزه تبدیل به اولین و آخرین جایزه‌ یک هنرمند شده است، شاید بعضی اوقات تشویق باعث پویایی و رشد بیشتر شود اما در مقابل نتیجه عکس هم در پی داشته و منجر به توقف یك هنرمند شده است. 

وی ادامه داد: به نظر من سیمرغ بلورین هم یکی از جوایزی است که می تواند به ادامه راه و بهتر شدن کمک کند ولی تاریخ نشان داده است که سیمرغ نتیجه بازدارنده هم داشته است.

مدیر فیلمبرداری «پذیرایی ساده» درباره تاثیر سیمرغ بر کار وی، خاطرنشان کرد: من از ابتدا در انتخاب فیلم‌ها سخت گیری خاص خودم را داشتم. اینکه در هر پروژه ای حضور نداشته باشم و تا به امروز سعی کرده ام همان رویه را ادامه دهم .

وی با اشاره به افزایش پیشنهادش در سال 92، یادآور شد: بعید می دانم افزایش پیشنهاد ها به دلیل دریافت سیمرغ بوده، سالهاى گذشته تلاش كردم كه در فیلمهاى خوبى كه كار كرده ام بیشترین تاثیر را بگذارم و ظاهراً این تلاش مورد لطف و تائید قرار گرفت و سبب شد كه امسال با چهار فیلم جدید در جشنواره فیلم فجر حضور  داشته باشم.

بهمنش با تاکید بر اینکه بین المللی شدن سیمرغ به خیلی از مسائل ارتباط دارد، یادآور شد: این موضوع از سیستم سیاست گذاری فرهنگی ما آغاز می شود و همچنین به حاکمیت و نگرش ما به سینما مربوط می شود و درنهایت ممیزی می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد، برای مثال فیلمی سال گذشته برگزیده جشنواره بین المللى کن شد که کاملا با سیاست های ما مغایر است.

وی که در جشنواره امسال با دو فیلم «ملبورن» و «یك تراژدی» با دو کارگردان فیلم اولی حضور خواهد داشت، درباره کار با این کارگردانان گفت: هر دو فیلم خیلی برایم شیرین و ارزشمند بود و تجربه های خوبی را به همراه داشت، البته نیما جاویدی به واقع یک فیلم اولی بوده و بعد از ساخت چند فیلم کوتاه و موفق، اولین فیلم سینمایى اش را ساخت و  انتظار استقبالى چشمگیر از این فیلم مى رود و امیدوارم كه تمام مخاطبان به دور از شایعه ها و حاشیه هاى بى اساس و بى ارزشى كه عده اى از روى تنگ نظرى براى این فیلم و پشت صحنه آن ساخته اند از این فیلم لذت ببرند.

بهمنش ادامه داد: در نقطه مقابلش آزیتا موگویی است كه  سالها از نزدیک با ساخت فیلم در سینمای حرفه‌ای آشنا بودند و در سمت‌هاى مختلف  كسب تجربه كرده و فیلمنامه سختى را به عنوان فیلمنامه فیلم اول انتخاب كرده و پس از مدتها دوندگى به دور از هیچ حمایت و سفارشى در كمال استقلال فیلم خوبى ساخته و امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. 

بهمنش درباره همکاری با رضا میرکریمی در فیلم «امروز»، گفت: آقای میرکریمی جزو فیلمسازهای با سابقه و تاثیرگذار سینمای ما هستند، به نظرم «امروز» متفاوت ترین فیلم از آقای میرکریمی است همكارى و فیلم برداریه فیلم ایشان از تجربه هاى فراموش نشدنیه زندگى حرفه‌ای من خواهد بود.

مدیر فیلمبرداری «دربند» در پاسخ به اینکه گفته می شود، جایزه ها نوبتی داده می شود، گفت: بعید میدانم كه بدینگونه باشد، این حاشیه ها نه تنها برای جشنواره فیلم فجر بلکه برای جشنواره های دیگر هم از این دسته از صحبتها شنیده میشود، به نظرم این موضوع بیشتر به ترکیب هیئت داوران و نظرشان  باز می گردد تا سیاست جشنواره‌ها.

به گزارش سينماپرس، «هومن بهمنش» سال گذشته توانست سيمرغ بلورين بهترين مدير فيلمبردارى را براى فيلم سينمايى «دربند» بدست بياورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.