یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

با سیمرغ‌داران فیلم فجر/1

بهزادی: پنج جایزه فیلم فجر هیچ کمکی به «قاعده تصادف» نکرد/ سیمرغ اعتبار بین‌المللی ندارد

بهنام بهزادی

بهنام بهزادی درباره اعتبار سیمرغ گفت: هر جایزه ای قطعا موجب خوشحالی خواهد شد، فارغ از اینكه ارزش و اعتبارش به چه شكلی باشد اما واقعیت این است كه با توجه به تجربه شخصی من با فیلم «قاعده تصادف» و با وجود برگزیده شدن با پنج سیمرغ هیچ كمكی به این فیلم نكرد.

بهنام بهزادی كه سال گذشته موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین برای فیلم سینمایی «قاعده تصادف» شد درباره اعتبار جایزه فجر به سینماپرس گفت: هر جایزه ای قطعا موجب خوشحالی خواهد شد، فارغ از اینكه ارزش و اعتبارش به چه شكلی باشد اما واقعیت این است كه با توجه به تجربه شخصی من با فیلم «قاعده تصادف» و با وجود برگزیده شدن با پنج سیمرغ (که سهم من 4 سیمرغ از آن بوده) هیچ كمكی به این فیلم نكرد، چراکه در اكران هم فرقی نكرد و مسیر عادی خودش را رفت و در هیچ حوزه ای امتیاز مثبتی برای فیلم نشد.

بهزادی درباره تاثیر سیمرغ بر فعالیت سینماگر گفت: باید به این نكته توجه كرد كه ما از یك جایزه چه انتظاراتی داریم، برای من در حقیقت سه جایزه بخش بین الملل ارزشمندتر از بخش سینمای ایران بود و توانست در بخش فیلم مردمی،کارگردانی و فیلمنامه برگزیده شود.

کارگردان «تنها دوبار زندگی می کنیم» خاطرنشان کرد: به نظرم خیلی مسائل حاشیه ای روی تصمیم نهایی هیئت داوران تاثیر نداشت و متشکل از سینماگران خارج از كشور بود كه برای من خوشحال كننده بود، تركیب داوران و مخاطبان بین الملل از این جهت اهمیت داشت كه احساس می كردم فیلم و خودم مسیر درستی را رفتیم كه هم رضایت مخاطبان را در پی داشته و هم داوران بین الملل که می تواند موثر باشد اما اینكه برایم تبدیل به انگیزه ادامه مسیر شده باشد و  یا در ساخت و اكران بعدی برای من کمک کننده است، نمی توانم به نکته ای اشاره كنم.

وی در پاسخ به اینكه دیده شده حتی بازیگرانی كه موفق به دریافت سیمرغ می شوند دستمزدشان بالا می رود گفت: بازیگرهای زیادی را می شناسم جدای از اینكه سیمرغ گرفتند یا خیر كارشان ارزشمند است ولی بازیگرانی را هم می شناسم كه سیمرغ گرفتنشان هم تاثیری در روند کاری شان نداشته است، بنابراین قضاوت مطلقی نمی توانم داشته باشم.

بهزادی یادآور شد: فراموش نكنیم كه جشنواره ای مثل جشنواره فجر دولتی است و ارگانی كه مسئولیت سینما را دارد و برگزار كننده آن است در واقع خود او است كه به جشنواره اش اعتبار می دهد، در دوره های گذشته شاهد این اعتبار بخشی نبودیم و امیدوارم از این به بعد بتوان اعتبار بیشتری برای جشنواره در نظر گرفت.

وی با اشاره به بین المللی كردن سیمرغ گفت: مهمترین نكته این است كه خود متولیان در پی اعتبار بخشی به جشنواره باشند که آن هم مسیر مشخص و دشواری را می طلبد، نوع انتخاب فیلم ها،داوری و شكل برگزاری جشنواره مهم ترین مسئله ای است كه می تواند به اعتبار جایزه كمك كند، امیدوارم شاهد این باشیم كه داورانی كه انتخاب شده اند مسیر را به سمت درستی ببرند، امروزه جشنواره فیلم فجر محلی محسوب می شود، جشنواره داخلی است و اعتبار بین الملی چندانی ندارد.

بهزادی در پایان درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره امسال گفت: مهمترین نكته ای كه خود جشنواره را شكل می دهد اهمیت دادن به هنر سینما و امنیت دادن به آن چیزی است كه یك فیلم در آن بنیاد می شود و دور كردن آْن از مسائل غیر سینمایی اعم از سیاسی، فكری و ایدئولوژی است و بدانیم كه یك جشنواره سینمایی برگزار می شود برای پاسداشت و احترام به هنر سینما و دست اندركارانش و تنها چیزی كه ملاك برای قضاوت قرار می دهند درواقع خود سینما باشد نه مسائل دیگر.

گفتنی است «بهنام بهزادی» در جشنواره سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی،کارگردانی و فیلمنامه در بخش بین الملل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.