جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲

بررسی عوامل کاهش کیفیت درسینمای مستند/4

بهروز فرجی: مستندسازان دچار محدودیت هستند نه ممیزی

بهروز فرجی

بهروز فرجی یکی از عوامل کاهش کیفیت در سینمای مستند را محدودیت در موضوعات مستند خواند و عنوان کرد: سانسور و ممیزی در سینمای مستند وجود ندارد اما به خاطر محدودیت هایی که وجود دارد مستندسازان کمتر به مواردی که مطرح شد می‌پردازند.

بهروز فرجی؛ مستندساز و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن بیان اینکه سیاست‌های مراکزی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر تولیدات مستندسازان تأثیرگذار است، در این رابطه اظهار داشت: یک مستندساز برای ساخت مستند باید خود را هماهنگ با سیاست های نهادی که متولی ساخت فیلم است بکند و در واقع مستندسازان باید خود را تابع خط قرمزها کنند.

وی ادامه داد: مستندسازان برای دست گذاشتن روی برخی از سوژه‌ها دچار محدودیت هستند برای مثال در حوزه سیاست تا زمانی که کار سفارشی نباشد آنها به سمت این نوع از موضوعات نمی روند، یا در مورد مسائلی مانند ایدز و یا اعتیادیک مستندساز نمی تواند آنچنان که دوست دارد به عمق و کنه آن برود. تا آنجا که من اطلاع دارم سانسور و ممیزی در سینمای مستند وجود ندارد اما به خاطر محدودیت هایی که وجود دارد مستندسازان کمتر به مواردی که مطرح شد می‌پردازند.

 این مستندساز با بیان اینکه بخش از مشکل اکران در سینمای مستند به مسئولین و بخش دیگر آن نیز به مستندسازان بازمی گردد، تصریح کرد: ذائقه مردم نسبت به سینمای  مستند کشش زیادی ندارد و باید این تغییر ذائقه در ابتدا به وجود بیاید تا آنگاه بتوانیم در مورد اکران فیلم ها نیز فکر کنیم، مسئولان باید نسبت به سینمای مستند حساسیت بیشتری داشته باشند و در واقع این مسئولین هستند که باید با سیاست های خود نسبت به تغییر ذائقه مردم تلاش کنند، از سوی دیگر نیز باید به مستندسازان اجازه ورود به مضامینی که مردم به آن مبتلا هستند را بدهند.مستندسازان نیز باید خلاقیت بیشتری در ساخت فیلم های خود داشته باشند، باید کیفیت فیلم ها را بالاتر برد و آنها را به استانداردهای جهان نزدیک تر کرد.

وی در رابطه با جشنواره‌هایی که در حوزه سینمای مستند برگزار می‌شود، تصریح کرد: جشنواره سینما حقیقت به عنوان پرچمدار جشنواره هایی که در سینمای مستند برگزار می شود مطرح است اما متاسفانه در انتخاب فیلم ها نگاه های سلیقه ای وجود دارد و باید این مسئله از بین برود.

فرجی در رابطه با وضعیت تلویزیون در رابطه با پخش فیلم های مستند عنوان کرد: متاسفانه در حوزه تلویزیون بیش از مستندهای ایرانی آثار خارجی پخش می شود که بخشی از دلیل آن کیفیت و استاندارد مستندهای خارجی است ضمن آنکه برای بیشتر این مستندها به دلیل نبود قانون کپی رایت هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود اما به هرحال باید به مستندساز ایرانی باید هزینه فیلمش پرداخت شود اگرچه که تهیه کنندگان فیلم های مستند در صورت پخش فیلمشان باید ماه‌ها در انتظار دریافت حقشان باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.